به گزارش اکوایران، یک قاضی نیویورک دریافت که دونالد ترامپ و کسب‌وکار خانوادگیش با تقلب ارزش دارایی‌هایش را بیش از مقدار واقعی گزارش داده است. این یک شکست بزرگ برای رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده است که می‌تواند تأثیر منفی بزرگی بر کسب‌وکار او در این ایالت بگذارد.

به نوشته رویترز، تصمیم کوبنده قاضی آرتور انگورون از دادگاه ایالتی نیویورک در منهتن، کار لتیتیا جیمز، دادستان کل ایالت را آسان‌تر کرده تا در دادگاه آتی مورخ ۲ اکتبر، جریمه ترامپ را تعیین کند. انگورون همچنین دستور لغو گواهی‌هایی را صادر کرد که به برخی از کسب‌وکارهای ترامپ، از جمله سازمان ترامپ، اجازه فعالیت در نیویورک را می‌داد. او همچنین دستور داد تا یک «گیرنده» برای انجام پروسه انحلال کسب‌وکارها تعیین شود.

قاضی توضیح داد که چگونه ترامپ، پسرانش دونالد جونیور و اریک، سازمان ترامپ و سایر متهمان ارزش دارایی‌ها را بیش از حد واقعی اعلام کرده و ارزش خالص ترامپ را متناسب با نیازهای تجاری خود بزرگ‌نمایی کردند.

انگورون نوشت: «این یک دنیای فانتزی است، نه دنیای واقعی».

قاضی همچنین وکلای متهمان را به دلیل ارائه استدلال‌های حقوقی «مضحک» و دامن‌زدن به رفتار «سرکشانه» موکلانشان جریمه کرد.

ترامپ و سایر متهمان استدلال کرده‌اند که هرگز مرتکب کلاهبرداری نشده و معاملات مورد مناقشه سودآور بوده‌اند. آن‌ها قصد دارند به تصمیم انگورون اعتراض کنند. کریستوفر کیس، وکیل ترامپ در بیانیه‌ای گفت: «تصمیم ظالمانه امروز کاملاً با حقایق و قوانین حاکم اختلاف دارد. رئیس‌جمهور ترامپ و خانواده‌اش به دنبال همه راه‌حل‌های تجدیدنظر موجود برای اصلاح این تخلف قضایی خواهند بود». جیمز گفت که مشتاقانه منتظر ارائه باقی دادرسی خود در دادگاه است.

بیل بلک، محقق مقررات مالی دانشکده حقوق دانشگاه مینه‌سوتا گفت: «این یک حکم ویرانگر است. او گفت که لغو مجوزهای تجاری می‌تواند به توانایی ترامپ برای کسب درآمد آسیب برساند». بلک با اشاره به شرکت‌های با مسئولیت محدود (LLC) گفت: «اگر این حکم تأیید شود، آن‌ها باید شرکت‌های LLC را که در واقع بخش عظیمی از دارایی‌ها را در اختیار دارند، منحل کنند».

ترامپ به دنبال کسب نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ است و علی‌رغم اتهامات جنایی که در چندین پرونده با آن‌ها روبه‌رو است، پیشتازی در رقابت را حفظ کرده است.

ترامپ در پستی در پلتفرم Truth Social خود، اتهامات مبنی بر کلاهبرداریش را «مضحک و نادرست» خواند و انگورون را به عنوان یک قاضی «دیگر» که به دستورات دموکرات‌ها را انجام می‌دهد، محکوم کرد. ترامپ نوشت: «این جنگ قانون سیاسی دموکرات‌ها و که قبلاً مانندش دیده نشده بود. اگر آنها می‌توانند این کار را با من انجام دهند، می‌توانند با شما نیز انجام دهند».

اشتباه سرانگشتی

جیمز در سپتامبر ۲۰۲۲ از ترامپ شکایت کرد و او، سه فرزند بزرگسالش و سازمان ترامپ را متهم کرد که به مدت یک دهه در مورد ارزش دارایی‌ها و دارایی خالص او دروغ گفته تا از بانک‌ها و بیمه‌گران کلاهبرداری کنند. انگورون گفت که جیمز «شواهدی قطعی» ارائه کرد مبنی بر اینکه ترامپ بین ۸۱۲ تا ۲.۲ میلیارد دلار در ارزش دارایی خالص خود اغراق کرده است.

او می‌نویسد: «حتی در موضوع کسب‌وکارهای بزرگ نیز این دادگاه نمی‌تواند یک دروغ ۸۱۲ میلیون دلاری را بی‌اهمیت بداند». قاضی گفت که بزرگ‌نمایی‌های ترامپ شامل املاک مارآلاگو در فلوریدا، پنت‌هاوس او در برج ترامپ و ساختمان‌های اداری و زمین‌های گلف است.

او به طور خاص با ادعای ترامپ مبنی بر اینکه پنت‌هاوسش ۲۷۸۷ متر مربع مساحت داشته که تقریباً سه برابر اندازه واقعی آن است و در نتیجه، بیش از ۲۰۷ میلیون دلار بیشتر از ارزش واقعی آن تخمین زده شده، مخالفت کرد. انگورون نوشت: «اختلاف در این سطح، توسط یک سازنده املاک و مستغلات تنها می‌تواند تقلب تلقی شود».

قاضی گفت که ترامپ همچنین ارزش مارآلاگو را خیلی بیش از حد ارزش‌گذاری کرده و ارزش آن را تا ۶۱۲.۱ میلیون دلار تخمین زده است. در حالی که یک ارزیاب گفته ارزش آن بیشتر از ۲۷.۶ میلیون دلار نیست.

انگورون همچنین ترامپ را به دلیل ارائه دفاعیات «کاملاً بی‌اساس» سرزنش کرد؛ از جمله اینکه هیچ اشکالی در ارزش‌گذاری بالا در یک سال معین وجود ندارد، اگر ارزش‌های آن‌ها متعاقباً افزایش یافته باشد. قاضی نوشت: «حرف ترامپ به این معناست که نمی‌توان در اعداد بزرگ‌نمایی کرد، چرا که می‌توان «خریداری از عربستان سعودی» پیدا کند که حاضر باشد هر قیمتی را بپردازد».

جنگ قضایی

حکم انگورون سه ماه پس از آن صادر شد که یک دادگاه تجدیدنظر ایالتی اعلام کرد که از برخی از ادعاهای جیمز زمان زیادی گذشته و زیرا بر اساس «قوانین مرور زمان»، مهلت پیگیری و دادستانی آن در جولای ۲۰۱۴ و فوریه ۲۰۱۶ منقضی شده است. انگورون استدلال ترامپ مبنی بر اینکه حکم قبلی دادگاه اساساً ادعای جیمز را خنثی می‌کند، رد کرد. جیمز گفته که پرونده او علیه ترامپ مشمول قانون مرور زمان نمی‌شود، زیرا شامل اعمالیست که در طی یک بازه زمانی انجام شده است.

دادگاه تجدیدنظر ایوانکا ترامپ، دختر رئیس‌جمهور سابق را از این پرونده مرخص کرد.

ترامپ همچنین با تعداد زیادی دعوی قضایی دیگر مواجه است.

او در چهار کیفرخواست متهم به تلاش برای ابطال نتیجه انتخابات ۲۰۲۰، نگه‌داری اسناد طبقه‌بندی‌شده و پنهان‌کاری از پرداخت پول حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن، ابراز بی‌گناهی کرده است. او همچنین در ماه ژانویه، با یک پرونده مدنی به دلیل خساراتی که به خاطر بدنامی به یک نویسنده زن که مدعی بود به او تجاوز کرده است، روبرو خواهد شد. او در این پرونده نیز منکر هرگونه تخلف است.

تصمیم انگورون به طور خودکار به این معنی نیست که پرونده کلاهبرداری ترامپ در دوشنبه آینده به دادگاه می‌رود. ترامپ برای به تعویق‌انداختن محاکمه اقدام کرده و انگورون و جیمز را به نادیده‌گرفتن دستور دادگاه تجدیدنظر برای محدود‌کردن پرونده متهم کرده است. او و سایر متهمان گفته‌اند که این امر باعث می‌شود که آماده‌شدن برای محاکمه غیرممکن شود، زیرا نمی‌دانستند در برابر کدام ادعاها باید دفاع کنند.

انتظار می‌رود دادگاه تجدیدنظر در این هفته در مورد درخواست تأخیر در دادرسی تصمیم‌گیری کند.