راه اندازی و کار با برد Maixduino بخش شانزدهم: افزایش حافظه با کارت SD

منبع :  دیجی اسپارک دسته بندی : اینترنت اشیا IOT کد خبر : 166923 2 سال قبل 243
getting-started-with-sipeed-m1-maixduino-step-sixteen-sd-card-digispark

واقعا قابلیت های برد Maixduino گویا تمامی ندارند!! پس از شانزده قسمت وارد سوکت کارت SD آن می شویم. کارت SD یکی از قابلیت هایی است که برد Maixduino  از آن پشتیبانی می کند. به کمک این ویژگی می توانیم مدل های صوتی و یا تصویری را در کارت SD ذخیره کرده و در زمان مورد نیاز آن ها را بازیابی کنیم. همچنین می توانیم داده های محیطی نظیر دما، رطوبت و… را درون کارت SD ذخیره نماییم. حتی می توانیم به کمک دوربین عکس گرفته و در حافظه کارت SD ذخیره نماییم. در این آموزش به راه اندازی و کار با واحد کارت SD برد Maixduino می پردازیم. همانند سایر آموزش در ابتدا شرح مختصری در رابطه با این قابلیت کلیدی خواهیم داشت. سپس در ادامه توابع کلیدی و کاربردی SD را در Maxiduino خواهیم دید. در نهایت با ارائه برنامه نمونه، نحوه استفاده از توابع را در برنامه های عملی، خواهیم دید. در ادامه این آموزش با مرجع تخصصی برد هوش مصنوعی Sipeed به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

 

کارت SD در برد Maixduino

فناوری SD یکی از روش های محبوب جهت ذخیره سازی داده ها به شمار می رود. در این روش داده ها تحت پروتکل سریال SPI، در کارت های حافظه با اندازه ای کوچک، ذخیره می شوند. پیشرفت این فناوری به قدری بوده که هم اکنون تا ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره سازی، کارت SD در بازار یافت می شود.

کارت حافظه میکرو SD در بردهای اینترنت اشیا - دیجی اسپارک

 

برد Maixduino دارای سوکت کارت TF است. به این سوکت می توان کارت های از نوع SD را نیز، متصل نمود. این سوکت در مجاورت سوکت دوربین، مطابق تصویر زیر قرار گرفته است.

شیار کارت SD در بردهای مایکسدوینو - دیجی اسپارک

جهت راه اندازی و کار با کارت SD، کتابخانه از پیش تعریف شده در هسته Maixduino تعبیه شده است. این کتابخانه همان کتابخانه جامع SD برای پلتفرم آردوینو است. به کمک این کتابخانه می توان مدل های صوتی و یا تصویری را از کارت SD، خواند.  در ادامه آموزش و پیش از اجرای مثال، به معرفی اجمالی و مختصر توابع کارت SD می پردازیم. پیشتر در آموزشی به طور کامل به تحلیل و بررسی توابع کلیدی و کاربردی کتابخانه SD پرداخته ایم. این آموزش کاربردی را می توانید با کلیک بر روی این لینک، مطالعه کنید. در ادامه آموزش به طور خلاصه با توابع این کتابخانه آشنا خواهیم شد.

 

توابع کلیدی و کاربردی کتابخانه SD

همانطور که پیشتر هم گفته شد، کتابخانه SD کتابخانه ای بسیار جامع جهت ذخیره و یا بازیابی اطلاعات بر روی کارت های SD به شمار می رود. جدول زیر لیستی از توابع کلیدی را به طور اجمالی بررسی می کند.

شرح تابع
باز کردن فایل با آدرسی که در ورودی قرار می گیرد. open(path)
خواند محتویات فایل read
نوشت در فایل به صورت بایت write(data)
نوشتن در فایل به صورت عدد، کاراکتر، رشته print(data)
مشابه print با این تفاوت که  پس از نوشتن در فایل یک خط پایین تر می رود. println(data)

پس از بررسی توابع، به اجرای نمونه برنامه می پردازیم. ادامه آموزش مربوط به این مورد است.

 

ایجاد فایل اکسل و ذخیره داده در کارت SD

پس از بررسی توابع کلیدی، نوبت به اجرای نمونه برنامه می رسد. در این برنامه یک فایل اکسل ایجاد می کنیم. در این فایل، ستون هایی با نام افراد ذخیره می گردد.

 

جهت دسترسی به این بخش، اشتراک اسپارکر پلاس تهیه کنید.

 

پس از اجرای این برنامه، نوبت به برنامه بعدی می رسد. قسمت بعدی مربوط به این موضوع است.

 

اجرای برنامه شماره ۲: عکس برداری و ذخیره در کارت SD

در قسمت قبل نحوه ذخیره داده های ساده در کارت SD را مشاهده نمودیم. در این قسمت اما به کمک دوربین بردMaixduino از محیط یک عکس می گیریم. سپس با نمایش عکس روی نمایشگر، آن را روی کارت SD هم ذخیره خواهیم کرد. بنابراین، کدهای زیر را روی برد خود آپلود کنید.

 

جهت دسترسی به این بخش، اشتراک اسپارکر پلاس تهیه کنید.

 

پس از اجرای برنامه، دوربین عکس از محیط گرفته و روی نمایشگر، نمایش می دهد. همچنین عکس گرفته شده با نام عددی که از تابع millis دریافت شده، در کارت SD ذخیره می گردد.

راه اندازی کارت حافظه میکرو SD در بردهای maixduino - دیجی اسپارک

 

توجه: تصویر ذخیره شده در کارت SD، تنها به صورت بایت هایی از عکس است.

 

لوازم مورد نیاز

بردهای مبتنی بر هوش مصنوعی Sipeed

برد Maixduino

 

جمع بندی

در مجموعه آموزش های راه اندازی و کار با برد Maixduino، قسمت شانزدهم را به کارت SD و حافظه جانبی پرداختیم. حافظه جانبی SD یکی از ابزارهای مهم در برد Maixduino به شمار می رود. به کمک این قابلیت ما می توانیم مدل های صوتی و یا تصویری را در کارت SD ذخیره کرده و در مواقع لزوم آن ها را بخوانیم. جهت راه اندازی و کار با کارت SD در برد Maixduino، کتابخانه SD که پیشتر برای آردوینو توسعه یافته است، استفاده می شود. البته این کتابخانه جهت استفاده در برد Maixduino با تغییراتی رو به رو شده است. از طرف دیگر جهت استفاده از کارت SD، بر روی برد Maixduino سوکت تعبیه شده است. در این آموزش مطابق سایر آموزش ها، ابتدا به معرفی مختصر فناوری SD پرداختیم. در ادامه توابع کلیدی و کاربردی کتابخانه SD را بررسی کردیم. در نهایت با ارایه دو مثال، نحوه استفاده از توابع در برنامه ها را مشاهده نمودیم.

 

چنانچه هرگونه ابهامی در مطالب درج شده وجود دارد، می توانید با ثبت نظر در انتهای همین پست سوال خود را بپرسید. تاکنون در دیجی اسپارک ده ها هزار سوال و پاسخ ثبت شده است؛ پس نظرات بی جواب نمی مانند! همچنین اگر ایراد و یا اشکالی در مطالب درج شده وجود دارد، لطفا آن را با ثبت نظر، مطرح کنید. همچنین اگر مشکلی در کدها وجود داشته و یا اجرا نمی شوند، مورد را حتما در انتهای همین آموزش مطرح نمایید. نظرات شما برای ما بسیار ارزشمند هسنند!!

 

نوشته راه اندازی و کار با برد Maixduino بخش شانزدهم: افزایش حافظه با کارت SD اولین بار در دیجی اسپارک پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع