رضایت شاکی از متهم توسط رضایت نامه کتبی

منبع :  دسته بندی : فرهنگ و هنر کد خبر : 262918 1 سال قبل 381
از آنجایی که همه افراد دارای کرامت انسانی هستند، هرگونه دخل و تصرف در شرایط جسمانی یا روحی آن‌ها نیاز به کسب اجازه از آن‌ها دارد. در این زمینه تاکیدات قانونی، مذهبی و اخلاقی بسیاری بر لزوم کسب رضایت آگاهانه از افراد وجود دارد. با این وجود، انجام این کار از لحاظ عملی بسیار دشوار است. حال اگر فردی جرمی انجام داده باشد و خانواده شاکی قصد دارند از شکایت خود بگذرند باید رضایت خود را به صورت کتبی ارائه دهند. حال از طرف دیگر آیا شما مفهوم کلمه جرم را می‌دانید؟
اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم، جرم یک کلمه رایج است که بسیاری از افراد تسلطی بر آن ندارند. جرم یعنی عملی که ترک یا انجام آن از نظر قانون قابل مجازات باشد و پس از ارتکاب، موجب برهم زدن نظم اجتماعی شود .
همانطور که می‌دانید جرائم به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود و دسته بندی آن به شرح زیر است:
  • جرائم قابل گذشت
  • جرائم غیر قابل گذشت
در برخی از جرائم چون شاکی و حقوقش در اولویت قرار دارد با گذشت او مجرم رفع تبرئه می‌شود و به قول معروف پرونده بسته می‌شود؛ به همین دلیل به این جرائم، جرائم قابل گذشت می‌گویند.

رضایت شاکی از متهم توسط رضایت نامه کتبی

در مقابل جرائم قابل گذشت، جرائمی وجود دارد که علاوه بر اینکه شاکی در آن صدمه دیده است، وجدان عمومی نیز خدشه دار شده است و یا به عبارتی تحت تاثیر آن جرم قرار گرفته است و حتی اگر در این نمونه از پرونده ها شاکی نیز از حق خود بگذرد، متهم باید طبق قوانین اسلامی مجازات شود.
اگر شما پرونده‌ای دارید که شاکی قصد دارد از شکایت خود بگذرد و یا خود شما خانواده شاکی هستید ولی نمی‌دانید چگونه باید یک رضایت نامه را بنوسید به شما پیشنهاد می‌دهیم به نحوه نوشتن رضایت نامه مراجعه کنید تا از نحوه نگارش و تنظیم رضایت نامه آگاه شوید.
یک پرونده می تواند یک یا چند شاکی داشته باشد و اگر شاکیان یک پرونده بنابر هر دلایلی تصمیم بگیرند که از شکایت خود بگذرند تا پرونده متهم بسته شود باید حتما رضایت خود را اعلام کنند. هنگامی که میگوییم باید رضایت خود را اعلام کنند این نیست که شما به عنوان خانواده متهم با تکیه بر حرف شاکی که اصلا سندیت ندارد اکتفا کنید. بلکه در این شرایط شاکیان باید رضایت خود را هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی اعلام کنند.
همانطور که در قرآن کریم همیشه مسلمانان را به بخشش تشویق می‌کنند و شما نیز تصمیم گرفتید از شکایت خود بگذرید ولی متنی برای رضایت خود آماده نکرده‌اید، می‌توانید بر متن رضایت نامه شاکی کلیک کنید تا متن آماده‌‌ای برای رضایت خود انتخاب کنید.
تنظیم و ثبت دادخواست برای رسیدگی به دعاوی حقوقی در دادگاه از طرف مدعی (خواهان) لازم می‌باشد. در  دادخواست مطالبات خواهان از خوانده (طرف مقابل) به اطلاع دادگاه رسانده می‌شود. اگر این اطلاعات دقیق و کامل باشد رسیدن به نتیجه بسیار ساده‌تر خواهد بود. اما اگر در نوشتن اطلاعات دادخواست سهل انگاری کنید ممکن است دعوی رد شود و تمامی هزینه‌هایی که برای دادرسی پرداخت شده، هدر رود. دادخواست حاوی درخواست منجز و قطعی خواهان می باشد و به عبارت دیگر “دادخواست بیان ادعا نزد مراجع قضایی در اوراق مخصوص است”.
اگر شما جز دسته‌ای هستید که نتوانستید متن دادخواست مورد نظر خود را پیدا کنید، به شما پیشنهاد می‌دهیم به نمونه دادخواست مراجعه کنید و از بانک دادخواست ما گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.