رهیافت‌های توسعه گردشگری پزشکی در ایران از دیدگاه مدیران

منبع :  انجمن علمی گردشگری ایران دسته بندی : گردشگری کد خبر : 481415 11 ماه قبل 425
هدف: با توجه به جایگاه مهم صنعت گردشگری پزشکی در اقتصاد جهانی و همچنین قابلیت‌های ایران در این صنعت، پژوهش حاضر بـا هدف اصلی شناسایی رهیافت‌های توسعه گردشگری پزشکی در ایران انجام شد. روش: پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها تحقیق توصیفی از نوع مطالعه موردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه خبرگان، مدیران و متصدیان صنعت گردشگری پزشکی است که با استفاده از روش غیرتصادفی هدفمند و گلوله برفی 9 نفر از میان آن‌ها انتخاب شده‌اند. ابزار جمع‌آوری داده‌های تحقیق مصاحبه و برای تحلیل داده‌ها، از روش تحلیل تماتیک استفاده شده است. قلمرو مکانی پژوهش وزارت بهداشت و درمان، وزارت امور خارجه، سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و کمیسیون بهداشت مجلس می‌باشد. این پژوهش در یک بازه زمانی یک ساله از سال 1400 تا 1401 انجام شده است. یافته‌ها: بر اساس نتایج به دست آمده، اهداف توسعه گردشگری پزشکی شامل اهداف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی-اجتماعی و بهبود زیرساخت‌های درمانی و گردشگری است. همچنین نهادهای اصلی در توسعه گردشگری پزشکی شامل نهادهای دولتی، نهادهای غیر دولتی، بخش خصوصی و نهادهای مردمی شناسایی شد. ابزارهای اساسی شامل ابزارهای سازمانی، مالی، قانونی و اطلاعاتی می‌باشد. در ادامه، راهبردهای لازم در توسعه این صنعت شامل راهبرد کیفیت خدمات درماتی، بازاریابی و تبلیغات، سیاست‌گذاری و مدیریتی، توسعه دهکده‌های مدرن سلامت و آموزش شناسایی گردید و در نهایت مدل نهایی ارائه شد.
مشاهده این خبر در سایت مرجع