به گزارش اکوایران، به گفته سه منبع منطقه‌ای آشنا به مذاکرات، عربستان سعودی مصمم است که در ازای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، یک پیمان نظامی را برای خود تضمین کند که ایالات متحده را ملزم به دفاع از پادشاهی می‌کند و حتی اگر اسرائیل امتیاز عمده‌ای به فلسطینی‌ها در تلاش برای تشکیل کشور ندهد، توافق را متوقف نخواهد کرد.

این پیمان بالقوه ممکن است کمتر از یک پیمان دفاعی به سبک ناتو باشد - چیزی که پادشاهی در ابتدا که این موضوع برای اولین بار بین محمد بن سلمان ولیعهد و جو بایدن در جریان سفر رئیس جمهور ایالات متحده به عربستان سعودی در ژوئیه 2022 مورد بحث قرار گرفت به دنبال آن بود.

یک منبع آمریکایی به رویترز گفت که در عوض، ممکن است این پیمان شبیه معاهداتی باشد که واشنگتن با کشورهای آسیایی منعقد کرده است، یا اگر موافقت کنگره آمریکا را جلب نکند، می‌تواند شبیه توافق آمریکا با بحرین باشد، جایی که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در آن مستقر است. چنین توافقی نیازی به حمایت کنگره ندارد.

این منبع آمریکایی گفت: واشنگتن همچنین می‌تواند با تعیین عربستان سعودی به عنوان «متحد اصلی غیر ناتو»، توافق را شیرین‌تر کند، وضعیتی که قبلاً به اسرائیل داده شده است.

اما همه منابع گفتند که عربستان سعودی در صورت مواجهه با حملاتی مانند حملات موشکی 14 سپتامبر 2019 به سایت‌های نفتی این کشور که بازارهای جهانی را متلاطم کرد، به کمتر از تضمین‌های الزام‌آور دفاعی ایالات متحده رضایت نمی‌دهد. 

توافقی که در روایت رویترز، به بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان حمایت دفاعی ایالات متحده را می‌دهد، در ازای عادی‌سازی با اسرائیل، و با گرد هم آوردن دو دشمن دیرینه و پیوند دادن ریاض به واشنگتن پس از ورود چین به منطقه، خاورمیانه را تغییر می‌دهد؛ برای بایدن، این یک پیروزی دیپلماتیک خواهد بود که قبل از انتخابات 2024 ایالات متحده، آن را به رخ بکشد.

برخی از محدودیت‌های اسرائیل برای فلسطینی‌ها می‌تواند کاهش بیابد، اما چنین اقداماتی اصلا به آرزوهای آن‌ها برای ایجاد یک کشور نزدیک نیست. به گفته سه منبع منطقه‌ای آشنا با این مذاکرات، مانند سایر توافقات اعراب و اسرائیل که در طول دهه‌ها منعقد شده، خواسته اصلی فلسطین برای تشکیل کشور این بار هم در جایگاه دوم قرار خواهد گرفت.

یکی از منابع منطقه‌ای ادعا کرده: «توافق عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی انجام خواهد شد. اگر فلسطینی‌ها با آن مخالفت کنند، پادشاهی به کار خود ادامه خواهد داد. عربستان سعودی از طرح صلح برای فلسطینی‌ها حمایت می‌کند، اما در این توافق چیزی برای عربستان می‌خواهد، نه فقط برای فلسطینی‌ها.»

دولت عربستان سعودی به سوالات ایمیل شده درباره این مقاله پاسخی نداد.

«کمتر از یک معاهده کامل»

یک مقام آمریکایی گفت که پارامترهای پیمان دفاعی هنوز در حال بررسی است و افزود که آن‌چه مورد بحث است «یک پیمان اتحاد یا چیزی شبیه به آن نخواهد بود. این یک تفاهم متقابل دفاعی خواهد بود، چیزی کمتر از یک معاهده کامل».

این مقام گفت که این بیشتر شبیه رابطه ایالات متحده با اسرائیل است که پیشرفته‌ترین سلاح‌های ایالات متحده را دریافت می‌کند و رزمایش‌های مشترک نیروی هوایی و دفاع موشکی برگزار می‌کند.

یک منبع آگاه در واشنگتن گفت که بن‌سلمان خواستار یک معاهده به سبک ناتو شده بود، اما گفت واشنگتن مایل نیست تا حد تعهد ماده 5 ناتو، که در آن حمله به یک متحد حمله به همه تلقی می شود، پیش برود.

این منبع گفت که دستیاران بایدن می‌توانند توافقنامه‌ای را با الگوی قراردادها با ژاپن و سایر متحدان آسیایی در نظر بگیرند، که بر اساس آن ایالات متحده متعهد به حمایت نظامی می‌شود اما در مورد این که آیا نیروهای آمریکایی در آن کشور مستقر خواهند شد یا خیر، صریح نیست. با این حال، این منبع گفت که برخی از قانونگذاران آمریکایی ممکن است در برابر چنین پیمانی مقاومت کنند.

الگوی دیگری که نیازی به تایید کنگره ندارد، توافقنامه امضا شده با بحرین در 13 سپتامبر است، که در آن ایالات متحده متعهد شده است که «هر گونه تجاوز خارجی را بازدارد و با آن مقابله کند»، اما همچنین می‌گوید که دو دولت برای تعیین اینکه چه اقدامی انجام دهند مشورت خواهند کرد.

این منبع در واشنگتن گفت که عربستان سعودی می تواند به عنوان متحد اصلی غیر ناتو معرفی شود، اقدامی که مدت‌ها مد نظر بود. این وضعیت، که چندین کشور عربی مانند مصر از آن برخوردارند، با طیف وسیعی از مزایا مانند آموزش همراه است.

دومین منبع منطقه‌ای گفت که ریاض برای کمک به تضمین توافق در مورد برخی از خواسته‌ها، از جمله در مورد برنامه‌هایش برای فناوری هسته‌ای غیرنظامی سازش می کند. این منبع گفت عربستان سعودی آماده است بند 123 قانون انرژی اتمی ایالات متحده را امضا کند، که چارچوبی برای همکاری صلح آمیز هسته‌ای با ایالات متحده فراهم می‌کند - اقدامی که ریاض قبلا از انجام آن خودداری کرده بود.

این منبع در خلیج‌ فارس گفت که پادشاهی آماده پذیرش پیمانی است که در سطح ضمانت ماده 5 ناتو نیست اما گفت که ایالات متحده باید متعهد شود در صورت حمله به خاک عربستان سعودی، از آن محافظت کند. این منبع همچنین گفت که این معامله می‌تواند مشابه توافق بحرین، اما با تعهدات بیشتر باشد.