ستاره گاما ذات الکرسی و سحابی ها — تصویر نجومی ناسا

منبع :  فرادرس دسته بندی : آموزش و استخدام کد خبر : 545161 6 ماه قبل 986

ستاره «گاما ذات‌الکرسی» (Gamma Cassiopeiae)، درخشان‌ترین ستاره لب‌تیز در این میدان دید تلسکوپی، در صورت فلکی «ذات‌الکرسی» (Cassiopeiae) قرار دارد و در آسمان شامگاهی پاییزی نیم‌کره شمالی می‌درخشد. این ستاره، چشم‌اندازی به‌ظاهر فرازمینی را با ابرهای میان‌ستاره‌ای شبح‌مانند، IC 59 (بالا سمت چپ) و IC 63، به‌اشتراک می‌گذارد. این ابرها درواقع شبح نیستند و حدود ۶۰۰ سال نوری از ما فاصله دارند. آن‌ها به‌آرامی درحال ناپدید شدن هستند و تحت تأثیر تابش پرانرژی ستاره داغ و درخشان گاما ذات‌الکرسی فرسایش می‌یابند. گاما ذات‌الکرسی ازنظر فیزیکی تنها ۳ تا ۴ سال نوری از این سحابی‌ها فاصله دارد.

ستاره گاما ذات الکرسی و سحابی ها

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید«+».

IC 63 به گاما ذات‌الکرسی اندکی نزدیک‌تر است و توسط نور قرمز منتشرشده H-alpha که در آن اتم‌های هیدروژن یونیزه‌شده توسط تابش فرابنفش گاما ذات‌الکرسی با الکترون‌ها بازترکیب می‌شوند، احاطه شده است. IC 59 در فاصله دورتری از ستاره قرار دارد و انتشار H-alpha نسبتاً کمتری را نشان می‌دهد اما درعوض، رنگ آبی غبار که ناشی از نور منعکس‌شده ستاره است بیشتر به‌چشم می‌خورد. این صحنه کیهانی در فاصله تخمینی گاما ذات‌الکرسی و سحابی‌ها، بیش از یک درجه یا ۱۰ سال نوری را پوشش می‌دهد.

نوشته ستاره گاما ذات الکرسی و سحابی ها — تصویر نجومی ناسا اولین بار در فرادرس - مجله‌. پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع