سقف انتخاب واحد دانشگاه علمی کاربردی

منبع :  ایران مشاوره دسته بندی : آموزش و استخدام کد خبر : 481056 11 ماه قبل 188
قوانین انتخاب واحد علمی کاربردیسقف انتخاب واحد دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه علمی کاربردی از مراکز دانشگاهی شناخته شده در کشور است که به شیوه بدون کنکور دانشجو می پذیرد و علاقه مندان می توانند با اطلاع از لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی، در رشته دلخواه خود تحصیل نمایند. هر دانشگاهی برای ثبت نام هر ترم دارای قوانین مخصوص به خود است که دانشگاه مذکور نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای آیین نامه و شرایط ثبت نام نقل و انتقال و میهمانی دانشگاه علمی کاربردی می باشد.

یکی از مسائل مهم دانشجویان این دانشگاه، قوانین ثبت نام در رابطه با تعداد واحدهای مجاز قابل اخذ در هر ترم برای دانشجویان مشروطی، عادی و ممتاز می باشد. آشنایی با عوامل موثر بر حداقل و حداکثر واحد های درسی مجاز در هر نیمسال تحصیلی اهمیت زیادی در طول دوره تحصیل دانشجو خواهد داشت.

دانشجویان ورودی بهمن 94 به بعد دانشگاه علمی کاربردی، در هر ترم تحصیلی می بایست 12 الی 20 واحد درسی را اخذ نمایند.

عوامل موثر بر سقف انتخاب واحد دانشگاه علمی کاربردی

سقف انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه های علمی کاربردی، با توجه به شرایط می تواند تفاوت داشته باشد. عوامل موثر بر تعداد واحدهای قابل برداشتن در هنگام انتخاب واحد، عبارتند از:

  • سال ورودی: از آنجایی که آیین نامه های آموزشی هر چند سال یکبار بازبینی می گردند، سال ورود دانشجویان بر حداکثر واحد قابل اخذ ایشان نیز تاثیرگذار می باشد.
  • مشروط شدن: با مشروط شدن دانشجو، سقف انتخاب واحد وی در ترم بعدی، کاهش می یابد.
  • دانشجویان ممتاز: دانشجویان ممتاز امکان برداشت تعداد واحدهای بیشتری را در مقایسه با سایر دانشجویان خواهند داشت. ملاک ممتاز بودن نیز کسب حداقل معدل تعیین شده برای دانشجویان برتر می باشد.
  • ترم تابستان: به دلیل کوتاه بودن ترم تابستانی، تعداد واحدهای قابل اخذ دانشجویان در این گونه ترم ها، کم تر از نیمسال های مهر و بهمن می باشد.
  • دانشجویان شاهد یا ایثارگر: جهت رفاه حال این دسته از دانشجویان نیز حداقل و حداکثر تعداد واحدهای قابل برداشت، مقداری تفاوت دارد.

سقف انتخاب واحد دانشگاه علمی کاربردی

همانطور که می دانید هر دانشجو باید در طی دوران تحصیل خود، تعداد معینی واحد درسی را بگذراند تا در نهایت فارغ التحصیل شود. تعداد واحدهای برگزیده شده دانشجو هنگام انتخاب واحد در سایت انتخاب واحد دانشگاه علمی کاربردی، باید عددی مابین حداقل و حداکثر درج شده در جدول زیر باشد. (البته برای موارد ذکر شده در جدول تبصره هایی نیز وجود دارد.)

تعداد واحدهای قابل اخذ دانشگاه علمی کاربردی در هر نیمسال بر اساس ورودی
سال ورودی حداقل تعداد واحد  حداکثر تعداد واحد
ورودی های بهمن 94 به بعد 12 واحد 20 واحد
ورودی های مهر 91 الی مهر 94 14 واحد 20 واحد
ورودی های پیش از سال 91 12 واحد 20 واحد

آنچه که در جدول بالا ذکر شد، حداقل و حداکثر واحد قابل اخذ برای دانشجویان عادی دانشگاه علمی کاربردی بوده است. اما چنانچه دانشجویانی در یک ترم تحصیلی معدل بالایی را کسب نمایند و یا بالعکس، معدل پایینی را اخذ کنند، تعداد واحد قابل برداشت ایشان مطابق با جدول زیر محاسبه می گردد:

تعداد واحدهای قابل اخذ دانشگاه علمی کاربردی در هر نیمسال بر اساس معدل
معدل تعداد واحد مجاز
دانشجویان با معدل بالاتر از 17 12 الی 24 واحد
دانشجویان با معدل مابین 12 و 17 12 الی 20 واحد (ورودی های 91 الی 94، 14 الی 20 واحد)
دانشجویان با معدل کم تر از 12 حداکثر 14 واحد

سقف انتخاب واحد ترم تابستان

در صورتی که واحد دانشگاهی اقدام به ارائه ترم تابستان نماید، دانشجویان می توانند حداکثر تا 6 واحد درسی را انتخاب نمایند. البته دانشجویان ترم آخری که با گذراندن حداکثر 8 واحد فارغ التحصیل خواهند شد، می توانند با موافقت شورای مرکزی این واحدها در تابستان اخذ کنند.

سقف انتخاب واحد دانشجویان ممتاز

همانطور که اشاره شد، دانشجویان ممتازی که در ترم پیشین خود حداقل 12 واحد را اخذ کرده باشند و موفق به کسب معدل 17 یا بالاتر شده باشند، با تایید گروه آموزشی خود می توانند حداکثر تا 24 واحد را بردارند.

سقف انتخاب واحد دانشجویان مشروط

دانشجوی مشروط به دانشجویی اطلاق می شود که معدلی پایین تر از 12 را کسب کرده باشد. پیش تر نیز اشاره شد که این دسته از دانشجویان در ترم بعدی خود، امکان برداشتن حداکثر 14 واحد درسی را خواهند داشت.

سقف انتخاب واحد دانشجویان شاهد و ایثارگر

در مقوله انتخاب واحد، شرایطی برای دانشجویان شاهد و ایثارگر در نظر گرفته شده است:

این دسته از دانشجویان می توانند در صورت تایید شورای مرکزی، در دو نیمسال اقدام به برداشتن حداقل 10 واحد درسی نمایند. (همانطور که اشاره شد حداقل تعداد واحد تعیین شده برای سایر دانشجویان 12 یا 14 واحد می باشد.)

دانشجویان شاهد و ایثارگر در ترم تابستان نیز امکان اخذ حداکثر 10 واحد درسی را خواهند داشت.

تبصره های سقف انتخاب واحد دانشگاه علمی کاربردی

قوانین یاد شده برای سقف انتخاب واحد دانشگاه علمی کاربردی، دارای تبصره هایی نیز می باشند:

  • دانشجویان ترم آخر که با گذراندن 24 واحد فارغ التحصیل می شوند و تمامی نمرات ترم گذشته شان بالای 10 می باشد، امکان اخذ 24 واحد درسی را در ترم آخر خود خواهند داشت.
  • در صورتی که دانشجویان مشروطی در ترم بعدی خود مرخصی بگیرند، در نیمسال پس از مرخصی نیز امکان برداشتن بیش از 14 واحد درسی را ندارند.
  • دانشجویی که برای فارغ التحصیلی بیش از 8 واحد درسی باقی مانده دارد، نمی تواند این واحدها را در ترم تابستان بردارد و حداکثر تعداد واحد قابل اخذ در تابستان، 6 واحد می باشد. (البته دانشجو می تواند جهت فارغ التحصیلی حداکثر دو درس را نیز به صورت “معرفی به استاد” بگذراند.)

نکات سقف انتخاب واحد دانشگاه علمی کاربردی

علاوه بر موارد ذکر شده، هنگام انتخاب واحد به نکات زیر نیز توجه داشته باشید:

  • در صورتی که دانشجو به دلایل قابل قبول (با تایید شورای مرکزی) کم تر از 12 واحد در یک ترم اخذ نماید، نیمسال تحصیلی به عنوان یک نیمسال کامل در نظر گرفته می شود اما به دلیل کم بودن تعداد واحدها، در صورتی که معدل دانشجو بیش از 17 شود ممتاز در نظر گرفته نخواهد شد. همچنین در صورتی که وی معدلی کم تر از 12 کسب کند نیز مشروط تلقی نمی شود.
  • برای دانشجویان ورودی مهر 91 الی مهر 94، (که حداقل تعداد واحد تعیین شده 14 واحد می باشد) در صورت اخذ معدل بیش از 17 یا کم تر از 12، جهت تعیین ممتازی و یا مشروط بودن معدلشان با معدل نیمسال بعدی حساب خواهد شد.
  • توصیه می شود تا دانشجویان واحد کارورزی خود را در ترم تابستان بردارند. (البته همچنان حداکثر تعداد واحد اخذ شده با احتساب کارورزی باید 6 واحد و برای دانشجویان ترم آخر 8 واحد شود.)
  • امکان برداشتن دو درس پودمانی به صورت هم زمان در ترم تابستانی وجود ندارد.

نحوه انتخاب واحد دانشگاه علمی کاربردی

  •  وارد سامانه هم آوا به نشانی edu.uast.ac.ir شده سپس نام کاربری (کد ملی) و کلمه عبور (شماره شناسنامه یا رمز عبور) خود را وارد نموده و روی عبارت “ورود” کلیک کنید.

 

مرحله اول ورود به سامانه هم آوا

  • عبارت “دسترسی” را از بخش بالای صفحه سمت راست برگزینید.

 

مرحله دوم انتخاب واحد سامانه هم آوا

  • در پورتال کاربری خود،  گزینه “انتخاب واحد” را انتخاب کنید.

مرحله سوم انتخاب واحد سامانه هم آوا

در صفحه جدید، می توانید جهت انتخاب واحد درس های ارائه شده اقدام کنید.

 

سوالات متداول

1- حداکثر تعداد واحد قابل اخذ برای دانشجوی مشروطی چه مقدار است؟

دانشجویان مشروط در نیمسال بعدی خود حداکثر امکان برداشتن 14 واحد درسی را خواهند داشت.

2- حداقل و حداکثر تعداد واحدهای تعیین شده برای دانشجویان ورودی های مختلف دانشگاه علمی کاربردی به چه شکل است؟

تعداد واحدهای قابل اخذ دانشجویان ورودی سال های مختلف در متن مقاله موجود می باشد.

3- بیش ترین تعداد واحد قابل اخذ در ترم تابستان چه قدر است؟

در ترم تابستان حداکثر تعداد واحد قابل برداشتن برای دانشجویان عادی 6 واحد، ترم آخر 8 واحد و ایثارگر 10 واحد درسی می باشد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

مشاهده این خبر در سایت مرجع