سوغات شیراز ؛ از عرقیات تا رنگینک خوشمزه

منبع :  مجله گردشگری سفرزون دسته بندی : گردشگری کد خبر : 246953 1 سال قبل 397

۰۷شیراز گهواره‌ای‌ست که شعر و ادب پارسی را در خود پرورانده و شکوه و جلوه‌ی تاریخ ایران را به نمایش گذاشته است، اما این تنها حسن این شهر نیست! شیراز خوردنی های جورواجوری دارد که سوغات‌های خوبی از سفر به شیراز محسوب می‌شوند. برای این‌که سوغات و خوردنی‌های معروف شیراز را بشناسید و بدانید از کجا باید آن‌ها را بخرید، حتماً این مطلب را بخوانید . ما همهی سوغات شیراز را برای‌تان یک‌جا جمع کرده‌ایم.

عرقیات از سوغات شیراز

به‌خاطر آب‌وهوای معتدل و ویژه‌ی شیراز، باغ‌های بسیاری در آن وجود دارد. باغ‌هایی پر از گل و گیاه‌های سنتی و تزئینی که هم قشنگی این شهر را دوچندان کرده و هم باعث شده عرقیات سنتی شیراز حسابی معروف شود. عرق «بهارنارنج»، عرق «نسترن»، عرق «بیدمشک» و «گلاب» از عرقیات معروف این شهر‌ند. هرکدام از این عرقیات با توجه به طبع و خاصیتی که دارند، برای درمان بیماری‌های مختلف به‌کار می‌روند. اگر برای خرید عرقیات به شیراز می‌روید، باید بدانید یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین بازارهای فروش عرقیات سنتی شیراز، «بازار وکیل» دیدنی‌ست که هم جایی برای گشت‌وگذار است و هم جایی برای خرید سوغاتی. همین‌طور می‌توانید از پشت ارگ کریم‌خانی یا همان «پشت زندان» شیرازی‌ها، عرقیات خوب با کیفیتی تهیه کنید.

در سفرزون بخوانید :
رستوران های شیراز ، تجربه‌ی بهترین طعم‌های شهر شعر و طرب

کافه های شیراز | معرفی ۱۵ مورد از بهترین کافه‌های شهر بهارنارنج

آب‌لیمو و آب‌غوره از سوغات شیراز

«جهرم» و «قیروکارزین» مهم‌ترین شهرهای تولید کننده‌ی لیموترش شیراز و ایرانند. وجود باغ‌های پربار و سرسبز لیموترش در شیراز، این شهر را به یکی از قطب‌های لیمو و آب‌لیموی ایران تبدیل کرده است. بهترین جا برای تهیه‌ی آب‌لیمو، تولیدی عرقیات و آب‌لیموی «ژاله» است که در خیابان باغ ارم شیراز قرار گرفته ور در آن علاوه بر خریدی مناسب و با کیفیت، می‌توانید از دیدن مراحل تولید آبلیمو هم لذت ببرید.

فالوده‌، از خوردنی های معروف شیراز

فالوده‌‌ی شیرازی| فالوده انواع مختلفی دارد که نوع شیرازی آن از همه معروف‌تر استفالوده‌‌ی شیرازی| فالوده انواع مختلفی دارد که نوع شیرازی آن از همه معروف‌تر است

فالوده‌ی مخصوص شیراز که یکی از دسرهای خنک و لذیذ این شهر است، در سفره‌خانه‌ها، کافه‌‌ها، بازارها و جاهای دیدنی و تاریخی‌اش عرضه می‌شود؛ یک خوردنی شیرین و تگری که کمک‌تان می‌کند با انرژی بیش‌تری جاهای دیدنی شیراز را بگردید. اگر می‌خواهید، این طعم دلپذیر را برای دوستان و آشنایان‌تان به سوغات ببرید، بهتر است، رشته‌های خشک فالوده را از شیرینی‌فروشی‌ها بخرید. اگر هم می‌خواهید خودتان فالوده‌ی درجه‌ یک نوش جان کنید، کافی‌ست سری به خیابان «ناصر خسرو» (ضلع شمالی ارگ کریمخانی) بزنید.

در سفرزون بخوانید :
مسجد نصیرالملک شیراز، به زیبایی رویایی صورتی

مسقطی شیرازی

لذیذترین شیرینی سوغاتی شیراز، «مسقطی» است که به آن «حلوای شیرازی» هم می‌گویند. در بازارهای شیراز انواع و اقسام مختلف مسقطی، از جمله مسقطی پسته، گل محمدی، زعفرانی و… وجود دارد که محبوب‌ترینش «مسقطی لارستان» است. اگر به دنبال مسقطی خوب و با کیفیت هستید، می‌توانید از «بازار وکیل» این شیرینی خوش‌طعم را تهیه کنید.

خرید بلیط هواپیما تهران شیراز
رزرو هتل در شیراز

یوخه

یوخه| یکی از شیرینی‌های سنتی و سوغات شیرازیوخه| یکی از شیرینی‌های سنتی و سوغات شیراز

«یوخه» نوعی شیرینی است که با خمیری نازک، شکر و دارچین تهیه می‌شود و مانند «کاک» کرمانشاهی پیچیده می‌شود و برش‌های باریکی می‌خورد. نان یوخه‌های شیراز را می‌توانید، از فروشگاه نان یوخه‌ی «کشاورز» در بلوار «سفیر جنوبی» تهیه کنید.

بهارنارنج

بهار نارنج| برای دیدن بهار نارنج‌ها اردیبهشت‌ماه به شیراز برویدبهار نارنج| برای دیدن بهار نارنج‌ها اردیبهشت‌ماه به شیراز بروید

شیراز به «شهر بهارنارنج» مشهور است. اردیبهشت‌ماه، بوی شکوفه‌های بهارنارنج در کوچه‌پس‌کوچه‌های شیراز، رهگذران را سرمست می‌کند. بهارنارنج بهترین سوغاتی شیراز به‌شمار می‌آید که هم به‌صورت شربت و هم به‌صورت شکوفه‌های خشک در دسترس است. این شکوفه‌های خوش‌بو برای درمان بی‌خوابی، کاهش هیجان‌ و افزایش اشتها مفیدند. بهترین بازار برای خرید بهارنارنج، بازار پشت ارگ کریم‌خانی است.

در سفرزون بخوانید :
سفر به شیراز ، بهشت بهارنارنج‌ها

کلوچه‌ی شیرازی

کلوچه‌ی شیرازی| به نان برنجی شیرازی هم معروف استکلوچه‌ی شیرازی| به نان برنجی شیرازی هم معروف است

«کلوچه‌ی شیرازی»، یک نوع شیرینی شبیه شیرینی نان برنجی است که در کنار مسقطی سرو می‌شود. بازار وکیل، محل فروش این شیرینی‌های خوشمزه و لطیف است.

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی شیراز ، سفر به اقلیم شاعرانه‌ی ایران

برشلیک

برشلیک از جمله شیرینی‌های سنتی شیراز است. این شیرینی جزو شیرینی‌های کمتر شناخته‌شده به حساب می‌آید. برشلیک مخصوص شیرازی‌ها است و معمولاً شهرهای دیگر کشور این شیرینی را درست نمی‌کنند. اگر سری به شیرینی فروشی‌های شیراز بزنید، حتماً این شیرینی به چشمتان می‌خورد. برشلیک در شهرستان فیروزآباد استان فارس بیش از همه طرفدار دارد. این شیرینی از آرد گندم، پودر قند، روغن حیوانی، زنجبیل، هل و میخک تهیه می‌شود.

این شیرینی طبعی بسیار گرم دارد. کسانی که سرد مزاج هستند، با خوردن این شیرینی احساس گرما در بدن خود خواهد داشت. این شیرینی به‌خاطر روغن حیوانی طعم خاصی دارد و کمی سلیقه‌ای است. کسانی که رابطه خوشی با روغن حیوانی ندارند، شاید چندان هم طرفدار برشلیک نشوند. اگر موفق به پیدا کردن برشلیک شدید، بهتر است این شیرینی را تازه و داغ نوش جان کنید. البته برای سوغات شیراز هم می‌توانید انواع آماده آن را تهیه کنید. این سوغات یکی از خاص‌ترین سوغات‌های شیراز خواهد بود که کمتر کسی آن را می‌شناسند.

نان مشت

نان مشت از دیگر انواع سوغات شیراز است که همانند برشلیک، کمتر کسی آن را می‌شناسد. این نان سنتی بیشتر در بین مردم محلی شهرت دارد. اگر می‌خواهید طعم آن را بچشید، باید به شیرینی‌سراهای سنتی بازارهای قدیمی شیراز بروید. نان مشت شیراز قیمت چندانی ندارد. البته انواع شرکتی و بسته‌بندی آن در بازار نیست.

پس باید انواع فله آن را داخل جعبه شیرینی تهیه کنید. نان مشت از خرما درست می‌شود. به همین خاطر طبعی گرم دارد. این شیرینی را یا داخل تنور و فرن می‌پزند یا داخل روغن سرخ می‌کنند. نوعی که داخل روغن سرخ شود، بسیار لذیذ و خوشمزه خواهد بود. برای طعم‌دهی بیشتر، از دارچین و زنجبیل در آن استفاده می‌کنند. نان مشت یک شیرینی خوشمزه و بسیار پرانرژی است. خود مردم شیراز این نان را برای صبحانه میل می‌کنند.

در سفرزون بخوانید :
مراکز تفریحی شیراز ، تفریح و خوشگذرانی در شهر پارسی

مراکز خرید شیراز ، خرید از فروشگاه های خاص و بازارهای سنتی زیبا

حلوای خارک

حلوای خارک از دیگر انواع شیرینی بسیار خاص مردم شیراز است. خارک نوعی خرما است. این خرما رنگی زرد دارد و به طور کامل هنوز نرسیده است. این نوع خرما طعمی گس دارد و از نظر گسی، شبیه به خرمالو است. حلوای خارک طبعی بسیار گرم دارد و مقوی است. از این خرما هم کنار چای و هم داخل شیرینی‌های مختلف استفاده می‌کنند. حلوای خارک بیشتر در جهرم شیراز تهیه می‌شود. این حلوا ماندگاری بسیار بالایی دارد. همان طور که حدس می‌زنید، از خرمای خارک در طبخ حلوای خارک استفاده می‌کنند.

این حلوا ظاهری شبیه به سوهان دارد. حلوای خارک یک منبع بسیار مفید از انواع ویتامین و املاح معدنی به حساب می‌آید. کسانی که دچار کم خونی یا ضعف عمومی بدن هستند، از حلوای خارک استفاده می‌کنند. در عین حال این شیرینی طعمی بسیار عالی دارد و البته کم شیرین است. به همین خاطر حتی افراد دیباتی هم به‌صورت کنترل شده می‌توانند آن را مصرف کنند. این حلوا یک سوغات خاص شیراز خواهد بود. حلوای خارک به سختی پیدا می‌شود؛ اما در جهرم می‌توانید در هر مغازه آن را پیدا کنید.

بادام سوخته

بادام سوخته| این خوردنی طرفداران خاصی در شیراز دارد بادام سوخته| این خوردنی طرفداران خاصی در شیراز دارد

«بادام سوخته» یک شیرینی خوشمزه با ماندگاری بالاست که از بادام برشته در غشایی از شکر ذوب شده تهیه می‌شود. «قنادی رضا» در خیابان «باغ‌شاه» یکی از بهترین قنادی‌ها برای تهیه‌ی این شیرینی خوشمزه است.

رنگینک

«رنگینک»، خوراکی خوشمزه‌ای‌ست که طبخ آن به حلوا شباهت دارد و یکی از شیرینی‌های مقوی و پرطرفدار شهرهای جنوب، شیراز و کرمان است. رنگینک وعده‌ای مغذی، به‌خصوص در روزهای ماه رمضان به‌شمار می‌رود.

حلوای کاسه‌ای

حلوای کاسه‌ای| خوردنی که در مراسم‌های مذهبی سرو می‌شودحلوای کاسه‌ای| خوردنی که در مراسم‌های مذهبی سرو می‌شود

در مراسم‌های سنتی، این حلوا که یکی از حلواهای خوشمزه و قدیمی شیراز است، با آرد برنج، شکر، گلاب و… تهیه می‌شود. علت نام‌گذاری این حلوا، طریقه‌ی سِرو آن است. در بیش‌تر رستوران‌های شیراز، می‌توانید حلوای کاسه‌ای سفارش دهید و به‌عنوان دِسِر، نوش جان کنید.

دمنوش‌های شیرازی

دمنوش‌های شیرازی| از سوغات شیرازدمنوش‌های شیرازی| از سوغات شیراز

یکی از دلیل‌های شهرت و محبوبیت دمنوش‌های گیاهی شیراز، گل و گیاهان خوش‌عطری‌ست که به‌واسطه آب و هوای معتدل، در این شهر فراوانند. نوشیدن دمنوش‌هایی چون «بهارنارنج» که خاصیت‌های فراوانی، از جمله کاهش استرس و مشکلات عصبی دارد، برای‌تان لذت‌بخش خواهد بود.

امیدواریم در سفر به شیراز حسابی به‌تان خوش بگذرد و جای ما سفرزونی‌ها را هم خالی کنید.

نوشته سوغات شیراز ؛ از عرقیات تا رنگینک خوشمزه اولین بار در سفرزون. پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع