سوغات کاشان ، یادگارهای شهر باستانی تمدن کاسیان

منبع :  مجله گردشگری سفرزون دسته بندی : گردشگری کد خبر : 247877 1 سال قبل 277

کاشان شهری باستانی است که تاریخی طولانی دارد و تپه سیلک راوی این سابقه‌ی بلند بالا است. کاشان علاوه بر تمام زیبایی‌های معماری و فرهنگی، یادگارهایی دارد که باعث می‌شود هیچ مسافری از این شهر دست خالی بیرون نیاید. سوغت کاشان پر از عطر ، طعم و رنگ‌های زندگی بخشند که باید آن‌ها را بشناسیم. برای شناخت تک تک سوغات کاشان با سفرزون همراه بمانید. این سوغات به چند دسته‌ی مختلف تقسیم می‌شوند.

خوردنی‌های کاشان ، طعم خوب شهر گلاب

سوغات کاشانخوشمزه‌های کاشانی در یک قاب

اکثر خوردنی‌های شهر کاشان آمیخته با عطر خوش گلاب و هل اند که خاطره‌ی آن را برای همیشه در ذهنتان خواهید داشت. شیرینی‌های محبوب این شهر که یکی از معروف‌ترین سوغات کاشان هستند را با بکدیگر بشناسیم.

شیرینی حاجی بادومی ، ریزترین سوغات کاشان

سوغات کاشانیک عصر خوشمزه با طعم حاج بادومی

شیرینی حاجی بادومی از آن دست سوغات کاشان است که در همه جا می‌توانید پیدا کنید. شکل شیرینی و طعم ساده اما خوش عطرش آن‌را محبوب کرده است. این شیرینی کوچک از پودر بادام و پودر قند، جوز و آرد نخودچی تشکیل می‌شود.

کلوچه ، مزه‌ی شب عید کاشان

سوغات کاشانشب عید خود را مهمان کلوچه‌ی کاشانی کنید

کلوچه‌های سنتی کاشان از شیرینی‌های ویژه‌ای است که برای عید نوروز پخته می‌شود و در همه‌ی خانه‎‌های کاشانی پیدا می‌شوند. این سوغات کاشان از آرد سبوس‌دار گندم، شکر، هل، زعفران و طبق ذائقه، با روغن نباتی یا حیوانی تهیه می‌شود.

باقلوای کاشانی ، یک طعم به‌ یاد ماندنی

سوغات کاشانهمه‌ی مغزها در دل باقلوای کاشان

باقلوا از آن دست شیرینی‌هایی است که در بسیاری از شهرهای ایران پخته می‌شود اما باقلوای کاشان طعم دیگری دارد. ویژگی منحصر این شیرینی استفاده از انواع مغزها در مواد آن است. این سوغات کاشان از پنج مغز گردو، بادام، فندق، پسته و بادام هندی تشکیل شده و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.

در سفرزون بخوانید :
روستای ابیانه ، روح سرخ کاشان در قلب ایران

پشمک و قطاب ، شیرین‌های خوش عطر

سوغات کاشانخوردن رشته‌های نازک و شیرین پشمک کاشانی را فراموش نکنید

از دیگر سوغاتی های خوشمزه‌ی کاشان می‌توانیم به پشمک و قطابی که خاص این شهر هستند اشاره کنیم. این دو شیرینی در همه‌ی مهمانی‌های جای خود را دارند و لذت مهمانی را بیشتر می‌کنند. این دو سوغات کاشان را فراموش نکنید.

سوغات کاشانقطاب کاشان ، پای ثابت مهمانی‌ها
در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی کاشان ، گشتی مهیج در تاریخ معماری

گلاب و عرقیات ممتاز کاشان

سوغات کاشانگلاب کاشان یکی از معروف‌ترین نمونه‌های گلاب گل محمدی است

هربار که اسم گلاب را بشنویم، عطر خوش گلاب کاشانی ذهنمان را زیر و رو می‌کند. برگ‌های صورتی گل محمدی هرساله طی مراسم گلاب‌گیری سنتی که در شهر کاشان انجام می‌شود، به گلابی خوش رایحه و باکیفیت بدل می‌شود. علاوه بر گلاب، عرقیات دیگری در شهر کاشان معروف هستند که همگی با کیفیت بسیار زیادی به دست مشتری می‌رسند. در سفر به این شهر خرید گلاب و سایر عرقیات را فراموش نکنید که عطر همیشگی سوغات کاشان هستند.

در سفرزون بخوانید :
بازار کاشان ، لذت سیر در میان شاهکارهای بی‌نظیر معماری دوره قاجار

غنچه گل محمدی

شاید تصور کنید که غنچه گل محمدی فقط در تولید گلاب کاربرد دارد. این در حالی است که می‌توانید خود غنچه گل محمدی را نیز به‌عنوان سوغات کاشان تهیه کنید. غنچه گل محمدی کاربردهای مختلفی دارد. از غنچه گل محمدی می‌توانید برای تزئین روی شله زرد یا حتی ماست استفاده کنید. روی فرنی یا انواع خوراکی‌های دیگر نیز غنچه گل محمدی به‌عنوان تزئین قرار می‌دهند. در ضمن به یاد داشته باشید که می‌توانید از غنچه گل محمدی داخل انواع دمنوش نیز استفاده کنید. اگر ظرف پذیرایی مخصوص چای داشته باشید، می‌توانید غنچه گل محمدی را داخل آن قرار دهید. به این ترتیب هر کس که دوست داشته باشد، می‌توانید یک یا دو غنچه گل محمدی را داخل چای خود بیاندازد و از طعم عالی آن لذت برد.

نان عباسعلی

نان عباسعلی از جمله سوغات خاص کاشان به حساب می‌آید. این نان فقط در شهر کاشان و روستاهای اطراف آن پخت می‌شود. جالب است بدانید که نان عباسعلی را فقط در ایام محرم تهیه می‌کنند. این نان از روغن، آرد، شیر، شکر، زردچوبه، زعفران و زردچوبه تهیه می‌شود. پس در حقیقت انگار که بیش از آنکه یک نان باشد، نوعی شیرینی به حساب می‌آید! نان عباسعلی طعمی بسیار عالی و خوشمزه دارد. این نان را حتماً فقط در تنورهای سنتی آماده می‌کنند. نان عباسعلی مخصوص دهه اول محرم است. البته در روزهای دیگر نیز آن را می‌پزند و طرفداران بسیاری دارد. این نان برای صبحانه بسیار مزه می‌دهد. این نان را از برخی نانوایی‌ها هم می‌توانید تهیه کنید. اگر از مردم محلی درباره محل پخت نان عباسعلی بپرسید، قطعاً شما را راهنمایی خواهند کرد.

صنایع دستی کاشان ، تولد ذوق و ظرافت در سوغات کاشان

سوغات کاشانبازار قدیمی محل خوبی برای پیدا کردن سوغات کاشان

صنایع دستی کاشان سوغاتی خوش رنگ و نقش هستند که می‌توانند به هر گوشه‌ی خانه یا محل کارتان جانی تازه ببخشند. از میان سوغات کاشان، صنایع دستی آن یک هدیه‌ی فراموش نشدنی و همیشگی است.

در سفرزون بخوانید :
گلاب گیری کاشان ، به وقت مهمانی گلبرگ‌های صورتی

جاجیم کاشان

جاجیم نوعی خاص از زیرانداز است که دو رو دارد. جاجیم به‌صورت دستبافت یا ماشینی تولید می‌شود. البته در بازار، انواع جاجیم سنتی دستبافت هستند که ارزش دارند. جاجیم معولاً از نخ و پنبه تهیه می‌شود. از نظر ضخامت، جاجیم شباهت بسیاری به پلاس دارد. البته پلاس کمی نازک‌تر است. جاجیم پرز ندارد. پس می‌توان از هر دو روی آن استفاده کرد. مردم کوچ‌«شین، از جاجیم به‌عنوان پتو برای محافظت در برابر سرما استفاده می‌کنند. جاجیم همواره دارای طرح‌های سنتی بسیار خاص است. از جاجیم می‌توانید برای تزئین در اتاق پذیرایی استفاده کنید. برخی دیگر از آن به‌عنوان روتختی استفاده می‌کنند. برخی نیز جاجیم را به‌عنوان روفرشی استفاده می‌کنند. خلاصه که جاجیم می‌تواند یک سوغات عالی از کاشان باشد. البته در نظر داشته باشید که جاجیم‌های دستبافت ارزان نیست.

زیلو کاشان

زیلو نوعی زیرانداز پنبه‌ای است. این زیرانداز پنبه‌ای زیبا، در کاشان بافته می‌شود. جنس زیلو بسیار خنک و پنبه‌ای است. ضخامت زیلو از جاجیم و گلیم به‌مراتب کمتر است. به همین خاطر استفاده از آن بیشتر در مناطق گرم و خشک رواج داد. زیلا از روی طرح‌های ذهنی به‌صورت بداهه بدون هیچگونه طرح قبلی بافته می‌شود. پس می‌توان گفت که هر زیلو در حقیقت هنر بداهه و تراوشات لحظه‌ای ذهن خود بافنده است. زیلوهای ماشینی چندان ارزنده نیستند. پس اگر قصد خرید زیلو را دارید، حتماً انواع زیلو دستبافت تهیه کنید. با توجه به اینکه زیلوهای دستبافت هنر دست هستند، قیمت ارزانی ندارند.

فرش و گلیم کاشان ، نقش زیبایی روی تن خانه

سوغات کاشانطرح‌های بی بدیل قالی کاشان

تار و پود فرش و گلیم کاشانی از قلب بافنده‌هایش نخ به نخ بالا می‌رود و اثری بی‌نظیر خلق می‌کنند. پس از اذان صبح می‌توانید به کارگاه‌های فرش و گلیم سر بزنید و رقص زیبای سرانگشتان هنرمند را به تماشا بنشینید. این دست آفریده‌ها همه‌ی اجزای‌شان از طبیعت گرفته شده و مانند طرح و نقش آن جایی پیدا نمی‌کنید. فرش و گلیم یکی از زیباترین سوغات کاشان است.

رزرو هتل داخلی

شعر بافی کاشان ، اثری به لطافت ابریشم

سوغات کاشانشعربافی ، سوغات لطیف کاشان – عکس از مهدیار زمزم

شعربافی در کاشان میراثی است از دوران پیش از اسلام. در این صنعت از نخ ابریشم مرغوب‌ترین و گران‌ترین پارچه‌ها بافته می‌شود که شعر نامیده می‌شوند. در حال حاضر هم در کاشان این صنعت فعال است. در کاشان نام پارچه بافی با شعربافی مترادف است و بافته های محلی مانند دارایی بافی، ترمه بافی و مخمل بافی و … هم با این نام خوانده ‌می‌شوند.

سفالگری ، دمیدن زندگی در گل

سوغات کاشاننقش در جان گل رس

سفال در حافظه‌ی تاریخی کاشان نقشی پر رنگ دارد و آنچه در تپه سیلک پیدا شد آثاری سفالی بودند که به روایت تاریخ روزگار خود می‌پرداختند. قدیمی‌ترین چرخ سفالگری هم متعلق به تمدن سیلک است که حدود ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ سال قدمت دارد. در حال حاضز هم این هنر در کاشان زنده‌ است و با طرح و نقش‌های زیبایی که هنرمندان به رس می‌دهند آن‌را به یکی از سوغات کاشان تبدیل کرده‌اند.

کاشی سازی ، رنگ‌هایی که به بنا جان می‌دهند

سوغات کاشانطرح‌های خاص کاشی‌های باستانی کاشان

کاشی سازی یکی از معروف‌ترین حرفه‌های مردم هنرمند کاشان است. این کاشی‌ها به شهرهای مختلف ایران سفر می‌کنند و بر جان سازه‌ها قد می‌کشند تا چشم‌نوازترین رنگ‌ها را مقابل چشم بینندگان بیافرینند.

در سفرزون بخوانید :
باغ فین کاشان ؛ برای آنان که اسم امیر کبیر را شنیده‌اند

گیوه بافی ، سوغات مردم هنرمند نشلج

سوغات کاشانهنر صمیمی مردم کاشان

نشلج یکی از روستاهای شهر کاشان است که مردمش سنت بافت گیوه را نسل به نسل منتقل کرده‌اند. گیوه‌هایی که در این روستا بافته می‌شود یکی از سوغات حرفه‌ای کاشان است که در نهایت دقت و زیبایی بافته و به مشتری تحویل داده می‌شود. شما می‌توانید در روستا افراد زیادی را ببنیید که دور یکدیگر جمع شده‌اند و بافت گیوه مشغولند.

نوشته سوغات کاشان ، یادگارهای شهر باستانی تمدن کاسیان اولین بار در سفرزون. پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع