سکوت طالبان درباره بازداشت مطیع الله ویس/ سازمان ملل واکنش نشان داد

منبع :  دنیای اقتصاد دسته بندی : اقتصاد و بورس کد خبر : 447437 1 سال قبل 182

یورونیوز گزارش داد، سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از بازداشت یک حامی آموزش دختران در افغانستان از مقامات طالبان خواست درباره محل و علت بازداشت او توضیح دهند.

بر اساس گزار‌های رسیده از افغانستان روز گذشته مطیع الله ویسا، موسس و مدیر انجمن راه قلم را در کابل از سوی طالبان بازداشت شد.

هنوز علت بازداشت آقای ویسا مشخص نیست و طالبان در مورد دستگیری او تا کنون توضیحی نداده‌ است.

ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر مردم افغانستان در رشته توییتی گفته که نگران گزارش‌ها در مورد آقای ویسا است. او همچنین از مقامات طالبان خواسته است «به حقوق قانونی او احترام بگذارند» و «دلیل بازداشت و محل نگهداری» او را به نمایندگان قانونی و خانواده‌اش اطلاع بدهند.

برادر آقای ویسا با تایید خبر بازداشت او گفته است برادرش عصر دوشنبه بعد از نماز در حال خروج از مسجد دستگیر شده است.

سمیع الله ویسا به خبرگزاری فرانسه گفت: «مطیع الله نمازش را تمام کرده بود و در حال خروج از مسجد بود که دو خودرو جلویش پیچیدند و جلویش را گرفتند وقتی مطیع الله از آنها کارت شناسایی خواست، او را کتک زدند و به زور بردند.»

مطیع الله ویسا، ۳۰ ساله، حامی آموزش دختران در افغانستان و موسس انجمن راه قلم است. او که از حدود ۱۴ سال پیش در مناطق دور افتاده افغانستان کارزار آموزش برای کودکان را راه اندازی کرده بود با تسلط طالبان بر افغانستان و منع ورود دختران به مدارس نیز چندین کارزار برای بازگشایی مدارس دختران به راه انداخته بود.

آقای ویسا همچنین تا کنون ۱۸ کتابخانه ایجاد و به بازگشایی بسیاری از کتابخانه‌های تعطیل شده در مناطق روستایی و دورافتاده افغانستان کمک کرده است.

با قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان مقامات آن با استناد به آنچه آن را مشکلاتی از جمله مسائل مربوط به پوشش اسلامی می‌خوانند، دانش‌آموزان دختر را از ورود به مکاتب بالاتر از کلاس ششم منع کردند و همچنین مانع ورود دختران و زنان به دانشگاه‌ها، موسسات تحصیلات عالی و محل کارشان در سازمان‌های غیر دولتی شدند.

در پی آن بسیاری از زنان شغل خود را در بخش دولتی از دست دادند. زنان و دختران همچنین از ماه نوامبر، دیگر حق رفتن به پارک‌ها، سالن‌های ورزشی یا حتی حمام‌های عمومی را ندارند. آنها همچنین از سفر بدون همراهی یکی از اقوام مرد منع شده‌اند و باید هنگام خروج از خانه خود را کاملا بپوشانند.

مشاهده این خبر در سایت مرجع