سیستم عامل لینوکس چیست و چطور وارد دنیا‌ی لینوکس شویم؟

منبع :  zoomlife.ir دسته بندی : سلامت و تغذیه کد خبر : 487939 10 ماه قبل 326

سیستم عامل لینوکس چیست و چطور وارد دنیا‌ی لینوکس شویم؟

سیستم عامل لینوکس چیست و چطور وارد دنیا‌ی لینوکس شویم؟

سیستم عامل لینوکس با تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌ها‌ی خاصی که دارد، در بین افراد‌ی که در حوزه‌ها‌ی کامپیوتر، مهندسی شبکه و نرم‌افزار و فناوری اطلاعات کار می‌کنند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

سیستم عاملی که شرکت‌ها‌ی بین‌المللی برای کار انتخاب می‌کنند نیز لینوکس است؛ اما چرا؟ اصلا سیستم عامل لینوکس چیست و چه ویژگی‌ها‌یی دارد؟ مقاله این بار به سراغ سیستم عاملی رفته است که پیشرفت و پایداری آن این روز‌ها حتی از مایکرو‌سافت هم بیشتر شده است. از همین جهت آموزش لینوکس کاملا ارزش سرمایه‌گذاری وقت و هزینه را دارد. اگر راجع به لینوکس سوالی برایتان پیش آمده است، اینجا جا‌یی است که می‌توانید به جواب آن دست یابید.

سیستم عامل چیست؟

اول از همه ببینیم که منظور از سیستم عامل چیست تا بعد به سیستم عامل لینوکس برسیم. اگر بخواهیم یک تشبیه فرضی انجام دهیم، شاید بتوانیم سخت‌افزار را به کالبد دستگاه و نرم‌افزار را به روح آن تشبیه کنیم. برقرار‌کننده ارتباط بین این دو، چیز‌ی جز سیستم عامل نیست. یک نکته‌ای که وجود دارد این است که منظور از دستگاه فقط کامپیوتر و لپ‌تاپ نیست، بلکه این دستگاه حتی می‌تواند تلفن همراه، سوئیچ، مودم و خیلی چیز‌ها‌ی دیگر هم باشد.

اگر بخواهیم تعریف درست‌تر‌ی از سیستم عامل داشته باشیم، در حقیقت آن‌ها واسط بین کاربر و دستگاه هستند. بدون وجود سیستم عامل نمی‌توان از دستگاه استفاده کرد. از جمله سیستم عامل‌ها‌ی رایج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم عامل‌ها‌ی تلفن همراه:

  • اندروید

  • iOS

سیستم عامل‌ها‌ی کامپیوتر‌ی:

  • ویندوز

  • مک

  • سیستم عامل لینوکس

سیستم عامل لینوکس چیست؟

اگر دنبال یافتن یکی از قدرتمند‌ترین سیستم عامل‌ها هستید، باید بدانید که لینوکس یکی از بهترین‌ها در این زمینه است؛ اما ماجرا‌ی ساخت لینوکس چیست؟ شرکت تلفن و تلگراف آمریکا در سال 1971 یک سیستم عامل به نام یونیکس (Unix) را تولید کرد و گسترش داد. بااین‌حال مشکلی وجود داشت و آن عدم توانایی مردم برای خرید یونیکس بود؛ چرا‌که قیمت زیاد‌ی داشت. در این شرایط لینوکس که از زیر‌شاخه‌ها‌ی Unix بود، جایگزین آن شد و روز‌به‌روز بیشتر از قبل گسترش پیدا کرد و تحت حمایت کمپانی‌ها‌ی مختلف قرار گرفت.

سیستم عامل لینوکس به طور متن باز (open Source) و رایگان ارائه می‌شود و قابلیت‌ها و کاربرد‌ها‌ی زیاد‌ی دارد. کد منبع آن در دست برنامه‌نویس‌ها قرار می‌گیرد تا تغییراتی که می‌خواهند را رو‌ی آن اعمال کنند. لینوکس مثل ویندوز و سیستم عامل‌ها‌ی اپل به‌عنوان Operating System بکار می‌رود؛ اما بر خلاف آن‌ها یک قابلیت مهم دیگر هم دارد. کاربر‌ها نه تنها می‌توانند از لینوکس استفاده کنند، بلکه اصلاح، ساخت توزیع و حتی فروش کپی نسخه‌ی اصلاح‌شده نیز برای آن‌ها ممکن است.

آموزش لینوکس

لینوکس چه کاربرد‌ی دارد؟

شما تابه‌حال بار‌ها و بار‌ها از سیستم عامل لینوکس استفاده کرده‌اید؛ می‌پرسید کجا؟ وجود و ماهیت خیلی از گجت‌ها و دستگاه‌ها به لینوکس وابسته است. ممکن است همین حالا یک گوشی اندروید در دست شما باشد. جالب است بدانید که لینوکس در شکل‌گیری اندروید نقش بسزایی داشته است. علاوه‌برآن حافظه‌ها‌ی ذخیره‌سازی، لوازم الکتریکی هوشمند و انواع دوربین‌ها به‌نوعی از لینوکس بهره‌مند شده‌اند. تلویزیون‌ها‌ی هوشمند‌ی که هر روز با آن فیلم و برنامه مورد‌علاقه خود را تماشا می‌کنید، ساعت‌ها‌ی هوشمند و خیلی چیز‌ها‌ی دیگر همگی به کمک لینوکس طراحی و راه‌اندازی شده‌اند. می‌بینید؟ بیشتر از آنچه که تصور‌ش را کنید با لینوکس در ارتباط هستید؛ هر چند نا‌آگاهانه. البته این نمونه‌ها از جمله موارد‌ی هستند که در زندگی روزانه کاربرد دارند؛ اما سیستم عامل لینوکس حتی پا از این فرا‌تر نهاده است و در ساخت روبات‌ها‌ی فضا‌یی ناسا هم نقش کلید‌ی دارد. بعلاوه در آغاز مقاله به این مورد هم اشاره کردیم که شرکت‌ها‌ی بین‌المللی و بزرگ، کار با لینوکس را ترجیح می‌دهند. از جمله این کمپانی‌ها می‌توان به گوگل، آمازون، فیس‌بوک، ناسا و مک‌دونالد، IBM و توییتر اشاره کرد.

به نظر شما یادگیری چنین سیستم عامل کاربردی و شگفت‌انگیزی واقعا جالب نیست؟ اگر شما هم به لینوکس علاقه‌مند شده‌اید، می‌توانید در دوره‌ها‌ی آموزش لینوکس کندو شرکت کنید.

مزایا‌ی سیستم عامل لینوکس

حالا ببینیم که سیستم عامل لینوکس دقیقا از چه مزایا‌یی برخوردار است. اصلا چرا باید از این سیستم عامل استفاده کنیم یا حتی دوره آموزش لینوکس را بگذرانیم؟‌ چه چیز‌ی لینوکس را تا این حد خاص می‌کند که استفاده از آن در کمپانی‌ها و پروژه‌ها‌ی بزرگ بر سایر سیستم عامل‌ها ارجحیت پیدا می‌کند؟

  • برخورداری از سرعت زیاد

  • پشتیبانی قوی

  • انعطاف‌پذیری

  • پرتابل بودن

  • متن باز و رایگان بودن

  • امنیت زیاد

  • عدم نیاز به نصب درایور

  • چند کاربره بودن

معایب سیستم عامل لینوکس

درست است که لینوکس بیش از حد عالی و کاربرد‌ی است؛ اما چند نقص کوچک هم دارد. بهتر است قبل از شروع آموزش لینوکس از این نکته نیز در کنار سایر موارد مطلع شوید. از جمله معایب سیستم عامل لینوکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمبود برنامه‌ها‌ی مختص لینوکس

  • نبود درایور برای بعضی از سخت‌افزار‌ها

  • هزینه پشتیبانی

  • User friendly نبودن

دوره ها‌ی آموزش لینوکس به چه صورت است؟

حالا که با سیستم عامل لینوکس آشنا شده‌اید، ممکن است به آن علاقه‌مند شده باشید. اگر قصد آموختن لینوکس را دارید، پیشنهاد ما شرکت در دوره‌ها‌ی اصولی و حرفه‌ای لینوکس است. 

برای مشاهده دوره‌های آموزشی کندو از جمله آموزش لینوکس و آموزش شبکه اینجا کلیک  کنید.

اما دوره‌ها‌ی لینوکس در کندو به چه صورت است؟

برای آغاز یادگیری لینوکس، اولین دوره‌ای که خواهید گذراند، Linux Essentials است. در مرحله‌ی بعد‌ی که سیستم عامل لینوکس در سطح ابتدایی تدریس می‌شود، دوره‌ی LPIC1 را می‌گذرانید (البته غالبا این دو دوره ترکیب می‌شوند و در قالب یک دوره آموزش داده می‌شوند). دوره‌ها‌ی LPIC2 و LPIC3 هم به ترتیب دوره‌ها‌ی سطح متوسط و پیشرفته لینوکس هستند که می‌توانید با گذراندن آن‌ها در لینوکس حرفه‌ای شوید.

دوره لینوکس

سخن پایانی

تمام موارد‌ی که برای آشنا‌یی با سیستم عامل لینوکس لازم بود، گفته شد. همانطور‌که متوجه شدید لینوکس از قابلیت‌ها‌ی زیاد‌ی برخوردار است که همین آن را به سیستم عامل محبوب برنامه‌نویسان، افراد شاغل در فناوری اطلاعات و کمپانی‌ها‌ی بزرگ تبدیل می‌کند. حال اگر طیف وسیع و جالب کاربرد‌ها‌ی سیستم عامل لینوکس توجه شما را هم مثل بقیه به خود جلب کرده است، به سراغ دوره آموزش لینوکس بروید. بعلاوه اگر سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.

    کانال تلگرام زوم لایف
    مشاهده این خبر در سایت مرجع