شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان

منبع :  دسته بندی : گردشگری کد خبر : 251010 1 سال قبل 274
با توجه به شرایط موجود در کشور ترکیه و به خصوص شهر استانبول بسیاری از افراد و مهاجرین به دنبال کار در این شهر می باشند. اما شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان چیست؟
 در این مطلب قصد داریم در رابطه با شرایط کار در ترکیه استانبول صحبت کنیم و اطلاعاتی را در این رابطه در اختیارتان قرار دهیم . به  دلیل همسایه بودن با کشورهایی مثل ارمنستان ، ایران و عراق این کشور به یکی از مکان‌های تبدیل شده است که اکثر افراد از این کشورها به استانبول مهاجرت می‌کنند و به دنبال شغل و زندگی بهتر در آن هستند.
کار در استانبول برای ایرانیان را نیز در سایت ترکی شو بخوانید.
 همچنین شرایط و هزینه های پایین زندگی در استانبول باعث می شود که افراد بیشتر ترغیب شوند و به آن مهاجرت کنند. در ادامه شرایط کاری موجود در ترکیه را برایتان توضیح داده ایم.  در زمینه های صادراتی مثل پوشاک ، مواد غذایی ، منسوجات و حمل و نقل پیشرفت خوبی دارد.
شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان چگونه است؟
مورد بعدی در رابطه با کار در استانبول این است که افراد تمایل دارند هر چه سریعتر در این شهر شغل مورد نظر خود را پیدا کنند و به خاطر این مسئله و عجله گرفتار افراد سودجو و کلاهبردار می شوند.

‌پیدا کردن شغل پروسه خواهد داشت و در یک روز نمی‌توان شغل مورد نظر خود را پیدا کرد. به این دلیل توصیه می شود که حتما و با دقت کاملا با بررسی تمام شرایط و جوانب شغل مورد نظر خود را پیدا کنید.
 مورد بعدی که در شهر استانبول حائز اهمیت است زبان می باشد.ر شما باید در این کشور به زبان ترکی استانبولی مسلط باشید تا بتوانید با افراد بومی ارتباط برقرار کنید.
 چون ممکن است در میان آنها افرادی باشد که اصلاً زبان انگلیسی را بلد نباشد و مورد بعدی بلد بودن و مسلط بودن به زبان انگلیسی است تا بتوانید با سایر افراد خارجی ارتباط برقرار کنید.
از سایر شرایط کار می ‌توان به مجوز کار اشاره کرد. که در ترکیه 4 نوع مجوز کار داریم. مجوز کار موقت ، دائم ، مستقل و ویژه.
مجوز کار موقت را می‌توان از طریق موسسات که بین کارفرما و کارگر واسطه است دریافت کرد. در این نوع مجوز کار فرد خارجی خود نمی تواند درخواست دهد و باید توسط کارفرما درخواست داده شود و حداکثر اعتبار آن یک ساله است و می تواند فرد خارجی در صورت تمایل آن را تمدید کند.
مجوز دائم که همانطور که از نامش پیداست یک مجوز طولانی برای کار در ترکیه است.  فرد خارجی خود می تواند درخواست  اجازه کار دهد. در واقع ابتدا باید مجوز کار موقت دریافت کنید و با طی کردن پروسه ها و گذشت زمان می توانید درخواست اجازه کار دائم دهید.  افرادی که اجازه کار دائم دارند از تمام مزایا و حقوق شهروندی ترکیه و استانبول بهره مند می باشند.
مجوز کار مستقل که این مجوز برای افرادی داده می‌شود که به طور مداوم ۵ سال در ترکیه زندگی کنند و باعث رشد اقتصادی ترکیه شوند .
کار در ترکیه برای ایرانیان
مجوز کارت ویژه در این مورد خارجی هایی که دارای تحصیلات کافی و یا تجربه شغلی و مهارت خاصی هستند داده می شود. و تمام مزایای مجوز کار دائم را دارد و همچنین از تمام حقوق شهروندی نیز برخوردار هستند و می‌توانند از طریق کارفرما یا خود کارمند این نوع مجوز را دریافت کرد.
جهت دریافت اجازه اقامت باید مدارک هویتی و خود از جمله پاسپورت را ارائه دهید. یکی از مشکلاتی که در رابطه با کار در ترکیه وجود دارد این است که کارفرمایانی که کارمندان را بدون مجوز کار در ترکیه استخدام می کنند باعث می‌شوند مشکلاتی برای فرد خارجی پیش بیاید.
مشکلات نداشتن مجوز کار
 که یکی از این موارد حقوق و دستمزد کم می باشد. به دلیل عدم داشتن مجوز کار کارفرما مبلغ کمتری به عنوان دستمزد به کارگر پرداخت می‌کند.
 و همچنین برای آنها بیمه نیز پرداخت نمی‌کند و فرد در ترکیه نمی تواند از بیمه و خدمات درمانی نیز استفاده کند.
 و مسلما چون مجوز کار ندارند کار کردن آنها غیرقانونی است و کارفرما به راحتی می‌تواند در هر زمان که بخواهد کارگر را اخراج کند.
 و در صورت بروز حادثه در محل کار برای کارگر کارفرما هیچ مسئولیتی را قبول نمی کند و به همین دلیل است که کشور ترکیه به داشتن مجوز کار در این کشور تاکید می کند.
 در واقع شما با داشتن مجوز کار می توانید براحتی از حقوق و مزایا و حقوق قانون کار استفاده کنید که این مبلغ تقریباً ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ لیر می باشد.
 و مورد دیگر اینکه با داشتن مجوز کار کارفرما باید برای شما بیمه رد کند و برای کارگر خارجی خود مالیات بپردازد و شما می توانید از خدمات درمانی و بهداشتی نیز در این کشور به راحتی استفاده کنید و در صورت هرگونه مشکلی کار شما نیز غیر قانونی نخواهد بود.
بنابراین قبل از هر اقدامی به خوبی تحقیق کنید و با شرایط آشنا بشوید و شغلی که انتخاب می کنید را از هر جهت بررسی کنید تا دچار مشکلات بعدی و گرفتار افراد سودجو نشوید.