شروع دوره جدید لپ‌تاپ‌ها: اسنپدراگون X Elite حتی قوی‌تر از تراشه M4 اپل

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 592186 3 هفته قبل 99

نتایج بنچمارک Geekbench 6 نشان می‌دهد که چیپ‌های اسنپدراگون X Elite در برخی لپ‌تاپ‌ها، حتی از پردازنده M4 اپل هم سریع‌تر هستند.

لپ‌تاپ‌های جدید مجهز به پردازنده اسنپدراگون X Elite کوالکام، نتایج قابل توجهی را در بنچمارک Geekbench 6 به ثبت رسانده‌اند. امتیازات چند هسته‌ای این دستگاه‌ها، به شکل چشمگیری بالاتر از حد انتظار بوده و باعث جلب توجه شده است. پیش از این، گزارش کرده بودیم که چیپ M4 اپل، پادشاه جدید این بنچمارک است و عملکردی بسیار بهتر از M2 و حتی M3 Pro و اسنپدراگون X Elite دارد. اما ظاهراً قضیه کمی پیچیده‌تر از این حرف‌هاست.

به نظر می‌رسد شرکای کوالکام، به پردازنده اسنپدراگون X Elite اجازه داده‌اند تا در هنگام اجرای Geekbench 6، با حداکثر توان کار کند. به همین دلیل، این چیپ توانسته در بخش چند هسته‌ای، با M4 اپل برابری کند و حتی گاهی از آن پیشی بگیرد.

تأثیر سیستم خنک‌کننده بر کارایی پردازنده‌ها

در حالی که در بخش تک هسته‌ای، M4 با 10 هسته پردازشی خود، برتری بی‌چون و چرایی دارد و حتی با خنک‌کننده نیتروژن مایع، به امتیاز 4000 واحد رسیده است، اما در بخش چند هسته‌ای، لپ‌تاپ‌های مجهز به ویندوز 11 و چیپ اسنپدراگون X Elite، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. جالب اینجاست که نتایج فعلی، با آنچه قبلاً دیده بودیم، متفاوت است، اما احتمالاً دلیلی برای این موضوع وجود دارد.

کوالکام احتمالاً به شرکای سازنده لپ‌تاپ خود اجازه داده تا اسنپدراگون X Elite را با حداکثر TDP ممکن اجرا کنند و همین باعث شده از M4 پیشی بگیرد. گزارش شده که این پردازنده می‌تواند به طور موقت، تا 98.5 وات توان مصرف کند که در برنامه‌هایی مانند Geekbench 6، مزیت محسوب می‌شود. علاوه بر این، سازندگان لپ‌تاپ احتمالاً از خنک‌کننده‌های قدرتمندی با دو لوله انتقال حرارت استفاده می‌کنند تا دمای اسنپدراگون X Elite را کنترل کنند. بنابراین شاید بتوان گفت مقایسه کاملاً عادلانه نیست.

از طرف دیگر، اپل احتمالاً به دلیل ضخامت کم آیپد پرو‌های جدید، محدودیت‌هایی را برای توان مصرفی M4 در نظر گرفته تا از افزایش بیش از حد دما جلوگیری کند. اگرچه این رویکرد هوشمندانه است، اما مانع از آن می‌شود که چیپ جدید اپل، در ظرفیت واقعی خود عمل کند. با این حال، باز هم M4 عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد، آن هم بدون نیاز به سیستم خنک‌کننده فعال.

نتایج اخیر بنچمارک Geekbench 6 نشان می‌دهد که پردازنده اسنپدراگون X Elite کوالکام در برخی لپ‌تاپ‌های مجهز به ویندوز 11، در عملکرد چند هسته‌ای توانسته با چیپ M4 اپل برابری کند و حتی گاهی از آن پیشی بگیرد. این در حالی است که پیش از این، برتری M4 در این زمینه بر همه آشکار بود. به نظر می‌رسد کوالکام و شرکای سازنده لپ‌تاپ، با بهینه‌سازی مصرف انرژی و استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده پیشرفته، توانسته‌اند قدرت واقعی اسنپدراگون X Elite را به نمایش بگذارند. حال باید دید آیا این پردازنده می‌تواند در بازار لپ‌تاپ‌های ویندوزی، جایگاه بهتری نسبت به اینتل و AMD به دست آورد یا خیر.

  • لپ‌تاپ لنوو تینک‌پد T14s نسل 6 با اسنپدراگون X Elite معرفی شد
  • لپتاپ گلکسی بوک 4 اج با تراشه اسنپدراگون ایکس الیت معرفی شد
  • مشخصات لپتاپ Vivobook S 15 ایسوس با پردازنده اسنپدراگون X الیت لو رفت
مشاهده این خبر در سایت مرجع