شرکت TSMC از فرآیند 1.6 نانومتری پیشرفته برای تراشه‌ های 2026 رونمایی کرد

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 589607 2 هفته قبل 105

TSMC، سازنده تراشه‌های اپل، برنامه‌های خود را برای فرآیند 1.6 نانومتری بسیار پیشرفته که می‌تواند نسل‌های آینده سیلیکون اپل را پوشش دهد، اعلام کرده است.

ساعاتی پیش،TSMC از یک سری فناوری، از جمله فرآیند «A16» که یک گره 1.6 نانومتری است، رونمایی کرد. فناوری جدید به‌طور قابل‌توجهی چگالی و عملکرد منطقی تراشه را افزایش می‌دهد و نویدبخش بهبودهای چشمگیری برای محصولات محاسباتی با عملکرد بالا (HPC) و مراکز داده است.

شرکت TSMC از فرآیند 1.6 نانومتری پیشرفته برای تراشه‌ های 2026 رونمایی کرد

از لحاظ تاریخی، اپل یکی از اولین شرکت‌هایی است که فناوری‌های جدید و پیشرفته ساخت تراشه را اتخاذ کرده است. به عنوان مثال، اپل اولین شرکتی بود که از گره 3 نانومتری TSMC با تراشه A17 Pro در آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس استفاده کرد و احتمالاً در آینده نیز از همین روند پیروی خواهد کرد. پیشرفته‌ترین طراحی‌ تراشه‌های اپل در طول تاریخ قبل از اینکه به خط تولید آی‌پد و مک راه پیدا کنند، در آیفون ظاهر شده‌اند و در نهایت به اپل واچ و اپل تی‌وی سرازیر شدند.

فناوری A16 که TSMC قصد دارد تولید آن را در سال 2026 آغاز کند، از ترانزیستورهای نانوصفحه‌ای نوآورانه به همراه ریل برقی پشتی استفاده می‌کند. انتظار می‌رود این توسعه 8 تا 10 درصد افزایش سرعت و 15 تا 20 درصد کاهش مصرف انرژی را در همان سرعت‌ها در مقایسه با فرآیند N2P TSMC، در کنار بهبود تراکم تراشه تا 1.10 برابر به‌همراه داشته باشد.

TSMC همچنین از عرضه فناوری System-on-Wafer (SoW) خبر داد که چندین قالب را در یک ویفر ادغام میکند تا قدرت محاسباتی را در عین اشغال فضای کمتری افزایش دهد. چنین توسعه‌ای می‌تواند عملیات مرکز داده اپل را متحول کند. اولین پیشنهاد SoW TSMC، که در حال حاضر درحال تولید است، براساس فناوری یکپارچه Fan-Out (InFO) است. نسخه پیشرفته‌تر چیپ روی ویفر نیز که از فناوری CoWoS بهره می‌برد، در سال 2027 آماده می‌شود.

زمان عرضه تراشه‌های 1.6 نانومتری TSMC

در حال حاضر، شرکت TSMC نیز در حال پیشرفت در جهت تولید تراشه‌های 2 نانومتری و 1.4 نانومتری است که احتمالاً برای نسل‌های آینده سیلیکون اپل ساخته می‌شوند. فرآیند تولید تراشه 2 نانومتری «N2» این شرکت برنامه‌ریزی شده است که در نیمه دوم سال 2024 به تولید آزمایشی بپردازد و تولید انبوه آن در اواخر سال 2025 آغاز شود، که پس از آن فرآیند بهبودیافته «N2P» در اواخر سال 2026 عملیات تولید خود را شروع کند. آزمایش تولید تراشه 2 نانومتری در نیمه دوم سال 2024 شروع خواهد شد و تولید مقیاس کوچک آن در فصل دوم سال 2025 شروع به افزایش خواهد کرد. در سال 2027، نیر این شرکت در تایوان به تولید تراشه‌های 1.4 نانومتری «A14» خواهد پرداخت.

انتظار می‌رود تراشه‌های A18 آینده اپل برای سری آیفون 16 مبتنی‌بر N3E باشند، در حالی که پیش‌بینی می‌شود «A19» برای مدل‌های آیفون 2025 اولین تراشه 2 نانومتری اپل باشد. در سال بعد، اپل احتمالاً به سمت نسخه بهبودیافته این گره 2 نانومتری و به دنبال آن فرآیند 1.6 نانومتری TSMC، حرکت خواهد کرد.

هر گره متوالی TSMC از نظر چگالی، عملکرد و کارایی ترانزیستور از نسل قبلی خود پیشی می‌گیرد. اواخر سال گذشته، مشخص شد که TSMC نمونه اولیه تراشه‌های 2 نانومتری را قبل از معرفی در سال 2025 به اپل نشان داده است.

  • کارخانه TSMC در آمریکا: آیا غول تایوانی می‌تواند بر شوک فرهنگی غلبه کند؟
  • توسعه فرآیند 1.4 نانومتری: TSMC برای عصر Angstrom 14 آماده می‌شود
  • ماجرای قرارداد 1میلیارد دلاری اپل برای دریافت حق پخش مسابقات جدید فیفا
  • خبر بد برای طرفداران اپل: آیپد ایر 2024 با نمایشگر LCD عرضه می‌شود
مشاهده این خبر در سایت مرجع