شناسایی ابعاد تأثیرگذاری فناوری واقعیت افزوده در گردشگری و موزه با تأکید بر رویکرد «گردشگر بعنوان یادگیرنده»

منبع :  انجمن علمی گردشگری ایران دسته بندی : گردشگری کد خبر : 377184 1 سال قبل 307
چکیده صنعت گردشگری یکی از بخش‌های اثرگذار بر تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورهاست و تأثیر مستقیمی بر توسعة اقتصادی دارد. اما، تورهای شهرهای سنتی به دلیل محدودیت‌های زمانی، سطح متفاوت علاقة گردشگر و مسائل ارتباطی، با چالش‌هایی مواجه شده‌اند. در این میان، فناوری واقعیت افزوده قادر به ارائه محتوای چندرسانه‌ای بلادرنگ متناسب با ویژگی‌ها و ترجیحات گردشگران شده است و نباید در صنعت گردشگری نادیده انگاشته شود. به همین دلیل، پژوهش حاضر یافته‌های حاصل از مرور نظام‌مند پژوهش‌های گردشگری را که از واقعیت افزوده استفاده کرده‌اند، ارائه می‌دهد. جستجوی نظام‌مند با استفاده از پایگاه‌های علمی وب.آو.ساینس و گوگل اسکالر انجام شد. ابتدا، 574 مقاله به دست آمد. سپس، بر اساس معیارهای پژوهش، 66 پژوهش انتخاب شد. برای تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری سه مرحله‌ای اشتراوس و کوربین استفاده شد. ابعاد اثرگذاری واقعیت افزوده در گردشگری در هفت بُعد دسته‌بندی شد که شامل: تجربه بازدید، فرهنگ گردشگری، تعامل گردشگر، بُعد زیبایی‌شناختی گردشگری، ارزش آموزشی گردشگر، مدل‌های بازاریابی حوزه گردشگری و موزه‌ها، کیفیت گردشگری بازدیدکنندگان کم‌توان است. همچنین، سیستم واقعیت افزوده مبتنی بر تصویر بیشترین استفاده را نشان می‌دهد. این یافته‌ها می‌تواند به عنوان راهنما برای پژوهشگران آتی و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای واقعیت افزوده در حوزه گردشگری، مورد استفاده قرار گیرد.
مشاهده این خبر در سایت مرجع