شناسایی واولویت بندی عوامل موثر برگردشگری خلاق (نمونه موردی:هورامان استان کردستان)

منبع :  انجمن علمی گردشگری ایران دسته بندی : گردشگری کد خبر : 456290 1 سال قبل 199
امروزه صنعت گردشگری در سطح جهان به طرز چشمگیری توسعه یافته و بسیاری از کشورها با استفاده از آن توانسته‌اند بر مشکلات خود، بویژه مشکلات اقتصادی غلبه کرده و وضعیت خویش را بهبود ببخشند. درصنعتِ رقابتی گردشگری، کلید موفقیت در تامین و برآورده ساختن تقاضای گردشگران، ارائه محصولات و خدمات خلاق می باشد، از این جهت توجه به عوامل موثر در توسعه گردشگری خلاق و برنامه‌ریزی در این جهت ضروری است. در همین راستا هدف پژوهش حاضر، بررسی مهمترین مولفه های تاثیرگذار در توسعه گردشگری خلاق در منطقه هورامان از استان کردستان می‌باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی_تحلیلی است. برای بررسی گردشگری خلاق در هورامان 7 عامل و 34 شاخص با توجه به ادبیات گردشگری خلاق و مطالعات پیشین استخراج شدند. تحلیل‌ها با استفاده از روش معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی و در PLS صورت گرفت، جهت اولویت‌بندی عوامل از آزمون فریدمن در نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که عامل تجربه و تعامل در اولویت اول و بعد از آن به ترتیب عامل‌های اصالت، کیفیت خدمات، حمایت از جنبه‌های گردشگری خلاق، آگاهی و اطلاع رسانی، میراث بومی، مشارکت در اولویت‌های بعدی جهت برنامه‌ریزی و راهکارهای توسعه گردشگری خلاق در منطقه هورامان قرار دارند.
مشاهده این خبر در سایت مرجع