طراحی الگوی تجاری سازی فناوری اطلاعات در کسب‌وکارهای گردشگری آنلاین با رویکرد کیفی و کمی

منبع :  انجمن علمی گردشگری ایران دسته بندی : گردشگری کد خبر : 456289 1 سال قبل 292
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل تجاری سازی فناوری اطلاعات در کسب‌وکارهای آنلاین با تاکید بر صنعت گردشگری است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت، اکتشافی و از نظر روش گردآوری داده‌ها، آمیخته است. در بخش کیفی پژوهش از 12 متخصص در حوزه های فناوری اطلاعات و گردشگری و مصاحبه نیمه ساختاریافته به روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. جامعه آماری در بخش کمّی شامل384 از مدیران، کارشناسان و کارکنان حوزه گردشگری انتخاب شدند. در بخش کیفی برای تجزیه و تحلیل داده های از روش تحلیل تم استفاده گردید. در آزمون مدل، ابتدا فرضیه‌های پژوهش تدوین‌شده و سپس با روش مدل یابی معادلات ساختاری و استفاده از نرم‌افزارهای Lisrel مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد تجاری سازی فناوری اطلاعات در کسب‌وکارهای آنلاین با 10 مولفه شامل (عوامل اقتصادی، مباحث حقوقی و قانونی، زیرساخت ها، عوامل مرتبط با بازاریابی، عوامل مدیریتی، عوامل موثر بر کسب‌وکار، مسائل سیاسی، پیش نیاز فرهنگی، محیط کسب‌وکار، مدیریت فناوری) تبیین شده است. بالاترین اولویت مربوط به عامل مباحث حقوقی و قانونی بوده و مسائل سیاسی، زیرساخت ها، عوامل موثر در کسب‌وکار، پیش نیازهای فرهنگی، عوامل مدیریتی، مدیریت فناوری، عوامل اقتصادی، عوامل مرتبط با بازاریابی و محیط کسب‌وکار به ترتیب در اولویت های بعدی قرار دارند.
مشاهده این خبر در سایت مرجع