طراحی مدل مدیریت ریسک ارائهدهندگان پوششهای بیمهای جهت دیدارکنندگان از ایران
نظر به لزوم توسعه صنعت گردشگری در ایران، کاهش مخاطرات آنها از طریق بیمه به عنوان یکی از ابزارهای ایجادکننده امنیت روانی اهمیت وافری دارد. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل مدیریت ریسک مناسب برای بیمهگران دیدارکنندگان از ایران است که باعث ارتقای خدمات بیمه و به دنبال آن توسعه صنعت گردشگری در این کشور میشود.
روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی است. جامعه آماری شامل خبرگان صنعت بیمه و گردشگری بوده، از روش سرشماری و جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامه و از نرمافزار SmartPLS کمک گرفته شده است.
یافتهها: از بین سه مولفه اصلی مدیریت ریسک، اثرگذاری ارزیابی ریسک و استفاده از رویکرد مناسب در مواجهه با ریسک بر توسعه صنعت بیمه و توسعه صنعت گردشگری معنادار میباشد. در حالی که اثرگذاری گزارش ریسک بر توسعه صنعت بیمه و توسعه صنعت گردشگری معنادار نمیباشد.
بحث و نتیجهگیری: ایجاد یک زنجیرهی بههم پیوسته و درهم تنیده از گروه مشاوران مدیریت ریسک و مشاوران واحدهای فنی در شرکتهای بیمه از لزومات توسعه این صنعت میباشد. همچنین لازم است به جای پذیرش سختگیرانهی چارچوب مشخص و راهبرد شفاف مدیریت ریسک، به تعدیل آن متناسب با نیازهای سازمان بپردازند و تنها به ارائه فرایندها، دستورالعملها، رویهها، شاخصهای کلیدی ریسک و نحوهی گزارشگیری در زمینهی اداره ریسکهای واحدهای شرکت بیمه پرداخته شود.