طراحی و پیاده سازی منبع تغذیه ولتاژ جریان متغیر با ماژول HW-140

منبع :  دیجی اسپارک دسته بندی : اینترنت اشیا IOT کد خبر : 378036 1 سال قبل 373

منبع تغذیه اصلی ترین و مهم ترین ابزار برای تعمیرکاران و طراحان به شمار می رود. به کمک منبع تغذیه ولتاژ متغیر می توان ولتاژ مورد نیاز دیوایس ها و سیستم های مختلف را تنظیم کنید. به عنوان مثال برای تعمیر موبایل نیاز به تغذیه ۴٫۳، برای ایسیو خودرو سواری ۱۲ ولت، ایسیو خودروهای سنگین ۲۴ ولت ولتاژ نیاز داریم. در اینجا وجود یک منبع تغذیه ولتاژ متغیر هم برای طراح و هم تعمیرکار، ابزاری به شدت ضروریست. متاسفانه این روزها با افزایش قیمت، تجهیزات الکترونیکی هم بسیار گران شده اند. در این آموزش سعی داریم به طراحی و پیاده سازی یک منبع تغذیه ولتاژ/جریان متغیر بپردازیم. در ادامه ساخت منبع تغذیه ولتاژ جریان با مرجع تخصصی آردوینو به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

 

منبع تغذیه ولتاژ/جریان متغیر با نمایشگر

همانطور که اطلاع دارید، در این آموزش به طراحی و پیاده سازی منبع تغذیه ولتاژ و جریان متغیر می پردازیم. به کمک این منبع تغذیه شما می توانید ولتاژ خروجی خود را از ۰٫۵ الی ۳۰ ولت تنظیم کنید. در کنار این، این منبع تغذیه می تواند تا ۴ آمپر بار را به خروجی تحویل دهد. همچنین منبع تغذیه ای که قصد ساخت آن را داریم، دارای نمایشگر بوده که پارامترهای خروجی نظیر ولتاژ و جریان را بر روی خود نمایش می دهد.

پروژه منبع تغذیه ولتاژ جریان hw-140 - دیجی اسپارک

 

برای طراحی و پیاده سازی منبع تغذیه ولتاژ جریان خود، از ماژول افزاینده کاهنده ولتاژ HW140 استفاده می کنیم. این ماژول یک ماژول بی نظیر و عالی در زمینه کنترل ولتاژ و جریان است. این ماژول دارای قابلیت ها و ویژگی های بسیاری است که در قسمت بعد به آن می پردازیم.

 

معرفی ماژول کاهنده افزاینده HW140 با نمایشگر

ماژول افزاینده کاهنده ولتاژ HW140، یک ماژول کلیدی و کاربردی جهت ایجاد ولتاژ و جریان خروجی مورد نیاز کاربر است. این ماژول می تواند ولتاژ ورودی را از کاربر دریافت کرده و در خروجی از آن بکاهد یا به آن بیافزاید. ماژول HW140 می تواند تا ۴ آمپر هم تا را در خروجی به بار تحویل دهد.

ماژول کاهنده ولتاژ و جریان HW-140 - دیجی اسپارک

 

ماژول HW140 دارای یک نمایشگر است. به کمک این نمایشگر می توان به سادگی ولتاژ ورودی، ولتاژ خروجی و جریان مصرفی در خروجی را هم اندازه بگیرید. در حقیقت ماژول HW140 می تواند علاوه بر اندازه گیری ولتاژ، جریان مصرفی وسیله متصل را هم اندازه بگیرید. در کنار این موارد، ماژول HW140 دارای یک کلید است. به کمک این کلید شما می توانید ولتاژ و جریان خروجی را قطع کنید. بدین ترتیب در مواقع لزوم، مانند جریان کشی های ناگهانی دستگاه ها در اثر خرابی، خروجی را قطع نمایید.

روند ساخت منبع تغذیه ولتاژ جریان - دیجی اسپارک

 

ماژول HW140 دارای دو کلید و دو ولوم(مولتی ترن) است. به کمک این کلیدها می توانید ولتاژ و جریان ورودی و خروجی را انتخاب و بر روی نمایشگر نمایش دهید. در کنار این، مولتی ترن ها، یکی وظیفه کنترل ولتاژ و دیگر کنترل جریان را بر عهده دارند. به طور کلی، مشخصات و ویژگی های این ماژول کاربردی را می توان به صورت زیر خلاصه کرد.

  • ولتاژ ورودی ۵٫۵ – ۳۰ ولت
  • قابلیت تحمل تا ۴ آمپر جریان در خروجی
  • ولتاژ خروجی قابل تنظیم در بازه ۰٫۵ – ۳۰ ولت
  • دارای ترمینال پیچی جهت برقراری آسان اتصالات
  • قابلیت تنظیم ولتاژ و جریان خروجی از طریق مولتی ترن
  • دارای کلید جهت نمایش جریان ولتاژ ورودی/خروجی

 

ساخت منبع تغذیه ولتاژ جریان متغیر با ماژول HW-140

پس از آشنایی با ویژگی ها و امکانات ماژول HW140، به ساخت منبع تغذیه می پردازیم. ما در این جا از یک آداپتور ۱۲ ولت استفاده کرده و برای اتصال آن به ماژول، از فیش مخصوص بهره می بریم. در اینجا جهت اتصال آداپتور باید دقت کرده و مثبت یا کابل قرمز رنگ را به پایه IN+ و منفی را به IN- متصل می کنیم. پس از این، چراغ نمایشگر روشن می شود. با فشردن کلید، می توانید ولتاژ و جریان خروجی را مشاهده کنید. با چرخاندن مولتی ترن ولتاژ، ولتآژ خروجی روی نمایشگر نمایش داده می شود. با اتصال مصرف کننده همچنین، جریان مصرفی را مشاهده خواهید کرد.

تنظیمات ماژول HW-140 در پروژه منبع تغذیه ولتاژ جریان - دیجی اسپارک

 

لوازم مورد نیاز

لینک خرید ماژول HW140، کلیک کنید

لینک خرید آداپتور، کلیک کنید

لینک خرید فیش مادگی آداپتور، کلیک کنید

 

جمع بندی

در این آموزش به طراحی و پیاده سازی یک منبع تغذیه ولتاژ متغیر پرداختیم. از آنجاییکه منبع تغذیه های آزمایشگاهی در سال های اخیر گران شده اند، لذا ساخت آن شاید به صرفه تر باشد. در این آموزش به طراحی و ساخت یک منبع تغذیه پرداختیم. در این آموزش از ماژول کاهنده/افزاینده HW-140 استفاده شده، به طوریکه می توان ولتاژ و جریان خروجی را تنظیم نمود. در کنار این به لطف وجود نمایشگر، می توان ولتاژ و جریان را مشاهده نمود.

 

چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد. همچنین اگر ایرادی در کدها و یا مراحل اجرایی وجود دارند می‌توانید از همین طریق اطلاع رسانی کنید.

 

نوشته طراحی و پیاده سازی منبع تغذیه ولتاژ جریان متغیر با ماژول HW-140 اولین بار در دیجی اسپارک پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع