عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۱

منبع :  مجله گردشگری سفرزون دسته بندی : گردشگری کد خبر : 238857 1 سال قبل 259

اگر قصد خروج از کشور را دارید، باید در لیست هزینه‌های خود، هزینه عوارض خروج از کشور را نیز لحاظ کنید. در گذشته این هزینه آنقدر جزئی بود که کمتر کسی به آن توجه می‌کرد. در حال حاضر با افزایش عوارض خروج از کشور، باید آن را جزو هزینه‌های خود لحاظ کنید. باید بدانید که بدون پرداخت این عوارض، اجازه ورود به هواپیما و خروج از گیت به شما داده نمی‌شود. در این مقاله قصد داریم تا درباره عوارض خروج از کشور، نحوه پرداخت آن و همچنین عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۱ با هم صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید تا هرچه که در این باره نیاز دارید را بدانید.

عوارض خروج از کشور چیست؟

پیش از آنکه بخواهیم درباره عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱ صحبت کنیم، بهتر است درباره خود عوارض خروج از کشور بگوییم. عوارض خروج از کشور چیست؟ عوارض خروج از کشور مبلغی است که هر شخص که قصد خروج از کشور دارد، باید به دولت پرداخت کنید. این عوارض شامل حال تمامی افراد، حتی کسانی که کمتر از دو سال سن دارند نیز می‌شود. تا چند سال پیش، عوارض خروج از کشور به شهداری پرداخت می‌شد. بعد بهمن سال ۱۳۹۸، این عوارض را به‌عنوان مالیات خروج از کشور نامگذاری کردند تا به حساب دولت واریز شود.

بخشی از این معوارض به سازمان گردشگری کشور پرداخت می‌شود. بخشی دیگر را صرف بازسازی و بهسازی روستاهای مرزی کشور می‌کنند. این هزینه هر سال تغییر می‌کند. با توجه به اینکه عوارض خروج از کشور را به مالیات خروج از کشور تغییر نام دادند، پس در برنامه مالیاتی هر سال، مبلغ آن را تغییر می‌دهند. البته امکان دارد که این مبلغ تغییر نکند و همان مبلغ سال قبل را به‌عنوان عوارض خروج از کشور لحاظ کنند. گاهی هم قوانین دریافت این مالیات تغییر پیدا می‌کند. برای مثال تا چند سال پیش کودکان زیر ۷ سال از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف بودند؛ اما از چند سال پیش تا به امروز، حتی نوزادان نیز باید این عوارض را پرداخت کنند.

مبلغ عوارض خروج از کشور چقدر است؟

خب همان طور که اشاره کردیم، همه‌ساله مبلغ عوارض خروج از کشور تغییر پیدا می‌کند. به همین خاطر تا کنون در هر سال شاهد تغییر این مبلغ بوده‌ایم. در ادامه شما را با روند تغییرات عوارض خروج از کشور در سال‌های اخیر آشنا می‌کنیم و در نهایت به عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۱ می‌پردازیم.

  • عوارض خروج از کشور سال ۱۳۹۹

در سال ۱۳۹۹، شاهد افزایش ۲۰ درصدی مبلغ عوارض خروج از کشور در مقایسه با سال‌های گذاشته بودیم. همچنین قانون جدیدی در خصوص خروج از کشور لحاظ شد. به این ترتیب بر اساس تعداد دفعاتی که فرد در هر سال از کشور خارج می‌شد، مبلغی را باید به‌عنوان عوارض پرداخت می‌کرد. طی این قانون جدید، اولین خروج از کشور ۲۶۴هزار تومان بود. خروج بعدی ۵۰ درصد افزایش داشت. برای خروج سوم به بعد هم شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی این مبلغ بودیم. یعنی خروج دوم ۳۹۶هزار تومان و از خروج سوم به بعد، ۵۲۸ هزار تومان فرد باید پرداخت می‌کرد. البته درباره سفر حج، این مبلغ به ترتیب ۱۱۰، ۱۶۵ و ۲۲۰هزار تومان به ازای هر نفر اعلام شد.

در ضمن کسانی که از طریق مرزهای هوایی به زیارت عتبات عالیات عازم می‌شدند نیز باید مبلغ ۴۵هزار تومان را به‌عنوان عوارض خروج پرداخت می‌کردند. اگر این مسافران از مرز زمینی برای زیارت استفاده می‌کردند، فقط باید ۱۵هزار تومان به ازای هر نفر می‌پرداختند.

  • عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۰

در سال ۱۴۰۰ باز هم شاید افزایش عوارض خروج از کشور بودیم. بر اساس این افزایش قیمت، مسافران عادی در سفر اول ۴۰۰هزار تومان، در سفر دوم ۶۰۰هزار تومان و در سفر سوم به بعد نفری ۸۰۰هزار تومان عوارض خروج از کشور باید پرداخت می‌کردند. این مبالغ برای سفر حج به ترتیب ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شد.

  • عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۱

در روزهای آخر سال ۱۴۰۰، دولت درباره برنامه بودجه سال آینده خود صحبت کرد. بر اساس این اعلام، بخش عمده درآمد دولت از مالیات خواهد بود. بخشی از مالیات نیز همین مالیات خروج از کشور است. به همین خاطر طبیعی است که شاهد افزایش مبلغ مالیات عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱ باشیم. در سال ۱۴۰۰، میزان درآمد دولت از مالیات خروج از کشور حدود ۱۱۰میلیارد تومان بود. دولت انتظار دارد تا در سال ۱۴۰۱، این مبلغ را به ۱،۵۰۰میلیارد تومان افزایش دهد. پس می‌توان انتظار افزایش ۵۰درصدی مالیات خروج از کشور در سال ۱۴۰۱ را داشت. البته باید بدانید که تا به امروز، یعنی ابتدای سال ۱۴۰۱، هنوز عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۱ به همان مبلغ ۴۰۰هزار تومان سال ۱۴۰۰ دریافت می‌شود.

چطور باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کرد؟

وقتی که قصد سفر خارجی را داشته باشید، زمانی که وارد فرودگاه می‌شوید، با صفی طولانی رو‌به‌رو خواهید شد که مخصوص پرداخت عوارض است. البته نگران نباشید. در گذشته فقط از طریق بانک داخل سالن فرودگاه امکان پرداخت این عوارض وجود داشت؛ اما این روزها روش‌های مختلفی را برای پرداخت عوارض خروج از کشور در نظر گرفته‌اند. یکی از ساده‌ترین روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور، استفاده از دستگاه‌های ATM است. حتی با کمک دستگاه‌های ATM غیرنقدی که داخل فرودگاه‌های سراسر کشور نصب کرده‌اند نیز امکان پرداخت عوارض خروج از کشور وجود دارد. البته در نظر داشته باشید که باید از رمز دوم حساب خود برای این کار استفاده کنید.

یکی دیگر از روش‌های پرداخت عوارض خروج کشور، استفاده از سامانه سداد است. این سامانه با همکاری مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور و بانک ملی به وجود آمده است. از طریق این سامانه به راحتی می‌توانید عوارض خروج از کشور خود را پرداخت کنید. البته اپلیکیشن موبایل ایوا که توسط همین شرکت ارائه شده است نیز امکان پرداخت عوارض خروج از کشور را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. امکان نصب این اپلیکیشن روی اندروید و آیفون وجود دارد.

در نهایت می‌توانید از برنامه پیام‌رسان «بله» نیز برای پرداخت عوارض خروج از کشور استفاده کنید. این پیام‌رسان جزو پیام‌رسان‌های ایرانی است که به تازگی آن را به بازار عرضه کرده‌اندت. این پیام‌رسان امکانات مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یکی از این امکانات، قابلیت پرداخت عوارض خروج از کشور است.

چه کسانی می‌توانند عوارض خروج از کشور را پرداخت نکنند؟

 

با توجه به افزایش عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۱ ، حتماً دلتان می‌خواهد بدانید که چه کسانی از پرداخت این عوارض معافیت دارند؟ در ادامه شما را با گروه‌هایی آشنا می‌کنیم که از پرداخت عوارض خروج از کشور معافیت کامل دارند.

  • خدمه سفر

خب طبیعی است که خدمه سفر از پرداخت عوارض خروج از کشور کاملاً معافیت داشته باند. با توجه به افزایش نرخ عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۱ ، طبیعتاً اگر خدمه سفر بخواهند مبلغی را بابت عوارض خروج از کشور بپردازند، درآمدی برایشان باقی نمی‌ماند! تمامی کسانی که جزو خدمه سفر هستند و باید همراه مسافران سفر کنند، معاف از پرداخت این عوارض خواهند بود. این موضوع درباره هواپیما، کشتی، قطار و … صدق می‌کند.

  • دانشجویان و افراد بیمار

دانشجویانی که دارای مجوز تحصیلی هستند یا کسانی که بیمار هستند و مجوز شواری پزشکی برای درمان در خارج از کشور را دارند، جزو گروه‌های معاف از پرداخت این عوارض به حساب می‌آیند. البته درباره دانشجویان خارج از کشور باید بدانید که بین هر رفت و آمد آن‌ها باید ۳ ماه فاصله باشد. همچنین کسانی که به‌عنوان همراه بیمار سفر می‌کنند نیز می‌توانند بین ۴۰ تا ۶۰ درصد در عوارض خروج از کشور تخفیف بگیرند.

  • سایر افراد

در نهایت افرادی که دارای گذرنامه سیاسی هستند یا در کشوری دیگر سکونت دارند یا کسانی که از وزارت کار و امور اجتماعی ایران ویزای کار دریافت کرده‌اند، نیازی به پرداخت عوارض ندارند. فقط باید بدانید بر اساس قانونی که در مجلس تصویب شده است، کسانی که در روستاهای مرزی کشور زندگی می‌کنند یا کسانی که به زیارت عتبات عالیات می‌روند، فقط یک بار در طول سال نیاز به پرداخت عوارض خروج از کشور دارند و در دفعات بعدی معاف خواهند بود. مرزنشی به کسانی اطلاق می‌شود که دارای شماره شناسنامه و کدپستی ثبت شده در شهرهای مرزی هستند.

افزایش نجومی عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۱ از شایعه تا واقعیت

اگر اخبار جدید را دنبال کرده باشید، حتماً افزایش نجومی عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۱ نیز به گوشتان خورده است. طی این اخبار، باید شاهد افزایش عوارض خروج از کشور به رقم ۵میلیون تومان در سال جاری باشیم. با اعلام این خبر، بسیاری به روند افزایشی عوارض اعتراض کردند. بعد اعتراض‌های مکرر، رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که این افزایش ۱۴ برابر کاملاً بی‌پایه و اساس است و به صورت شایعه در اخبار اعلام شده است. وی اعلام کرد که در سال جدید احتمال افزایش ۲۰ الی ۴۰ درصدی عوارض خروج از کشور وجود دارد؛ اما افزایش ۱۴ برابری آن کاملاً شایعه‌ای بیش نیست. در نهایت وی افزود که با توجه به میزان تورم، این رقم بیشتر از ۵۲۰هزار تومان به ازای هر نفر نخواهد بود.

در سفرزون بخوانید :

هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز ایرلاین‌ها چقدر است؟

نحوه استرداد بلیط هواپیما در پرواز داخلی و خارجی

مراکز تفریحی قطر | وقت‌گذرانی بین مسابقات جام‌جهانی

شرایط گرفتن و تمدید پاسپورت + هزینه‌ ها

خب همراهان عزیز سفرزون، شما به صورت کامل با تمامی موارد در خصوص عوارض خروج از کشور آشنا شدید. به نظر شما در سال ۱۴۰۱ رقم عوارض خروج از کشور چقدر خواهد بود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۱ اولین بار در سفرزون. پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع