قدیمی‌ترین گورستان شناخته‌شده انسان با قدمت 300 هزار سال کشف شد

منبع :  digiato - دیجیاتو دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 489984 10 ماه قبل 314

دانشمندان شواهدی از قدیمی‌ترین گورستان و محل دفن شناخته‌شده انسان در جهان را کشف کرده‌اند. طبق ادعای این تیم، بقایای چندین انسان نالدی با قدمت حدود 300 هزار سال و نشانه‌هایی از دفن آگاهانه در این گورستان وجود دارد که نشان‌دهنده آداب خاک‌سپاری پیچیده آن زمان است.

در سال 2013، تیمی از دانشمندان یک فسیل قابل‌توجه را در غارهایی از آفریقای جنوبی کشف کردند. این غارها بقایای حدود 15 فرد متعلق به یک گونه کاملاً ناشناخته از انسان‌ها را شامل می‌شود. این نژاد انسان‌تبار که از آن به‌عنوان هومو نالدی یاد می‌شود، شامل ترکیبی چشمگیر از ویژگی‌های مدرن و باستانی بوده است. حالا تیم مسئول این کشف ادعاهای جدیدی را در مورد این گونه و مکان کشف آن‌ها اعلام کرده‌اند.

به گفته آن‌ها، فرورفتگی‌های موجود در تالارهای عمیق این غار حاوی جسد چندین هومو نالدی بزرگسال و خردسال بوده است که به‌نظر می‌رسد عمداً پس از مرگ دفن شده‌اند. محققان به چندین نکته جزئی برای دستیابی به چنین نتیجه‌ای اشاره کرده‌اند.

نکته اول اینکه عمق غار به‌تنهایی نشان‌دهنده دفن عمدی و حساب‌شده است. اجساد در وضعیت جنینی پیدا شده‌اند و یکی از آن‌ها یک ابزار سنگی در دست خود داشته است. همچنین در اطراف لبه‌های فرورفتگی‌ها، خطوطی وجود دارد که نشان می‌دهد به‌طور مصنوعی حفر شده و دوباره پر شده‌اند.

علاوه‌براین، روی دیواره‌های این گورستان علامت‌های حکاکی‌شده‌ای به اشکال مختلفی وجود دارد که نظریه اشاره‌شده را بیشتر تقویت می‌کند. همچنین شواهدی از آتش در این مکان‌ها دیده می‌شود که البته برای حضور در اعماق غار موردنیاز است.

بااین‌حال، مشکلی که موجود دارد، این است که تاکنون تعیین تاریخ دقیق حکاکی‌ها یا آتش‌سوزی‌ها برای دانشمندان دشوار بوده؛ بنابراین هر احتمالی وجود دارد که آن‌ها توسط انسان‌های دیگری ساخته شده باشند که شاید ده‌ها هزار سال بعد به غار وارد شده‌اند. تعیین اندازه مغز هومو نالدی‌ها نیز چالش دیگر دانشمندان است.

درحالی‌که هنوز باید تجزیه‌و‌تحلیل بیشتری در این زمینه انجام شوند، محققان توضیح داده‌اند که این اکتشافات درک آن‌ها از تکامل انسان را تغییر می‌دهد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع