مدارک ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1401

منبع :  ایران مشاوره دسته بندی : آموزش و استخدام کد خبر : 267541 1 سال قبل 216
مدارک نام نویسی آزمون نظام مهندسی 1401مدارک ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1401

ثبت نام آزمون نظام مهندسی جهت دریافت پروانه اشتغال به کار در هفت رشته مربوط به ساختمان و شهر سازی برگزار می گردد و افراد در مقاطع کاردانی به بالا و معماران تجربی می توانند جهت پذیرش در رشته انتخابی خود در آن شرکت نمایند. این آزمون دو بار در سال و معمولا نوبت اول در مهر ماه و نوبت دوم در اسفند ماه برگزار می گردد. توجه داشته باشید که قبل از اقدام به نام نویسی می بایست جهت اطلاع از شرایط ثبت نام آزمون نظام مهندسی و همچنین مدارک مورد نیاز به سایت ثبت نام آزمون نظام مهندسی به نشانی اینترنتی inbr.ir مراجعه نمایید.

همچنین لازم است که داوطلبان در وارد کردن اطلاعات فردی، کنترل سوابق کاری و امکان سنجی در خصوص دریافت پروانه اشتغال به کار دقت لازم را داشته باشند چرا که مسئولیت هر گونه خطایی در این خصوص، بر عهده شخص متقاضی می باشد. در ادامه مقاله به طور کامل در رابطه با مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام در آزمون ورود به حرفه مهندسان می پردازیم.

شرایط و همچنین لیست مدارک مورد نیاز شرکت در آزمون نظام مهندسی از طریق سایت اختصاصی وزارت راه و شهرسازی در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد.

مدارک ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1401

داوطلبان توجه داشته باشند که هنگام ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1401 می بایست با توجه به مدرک تحصیلی خود، شرایط و مدارک لازم جهت شرکت در آزمون و اخذ پروانه اشتغال به کار را مطابق با آخرین ضوابط و مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته ها دارا باشند.

برای شرکت در آزمون نظام مهندسی نوبت اول یا دوم داوطلبان باید اطلاعات مندرج در مدارک خود را در فرم ثبت نام وارد کنند و به جز عکس داوطلب نیازی به آپلود باقی مدارک نمی باشد. جهت تکمیل فرم نام نویسی خود به اطلاعات زیر نیاز دارید که لازم است ثبت تمامی این اطلاعات در سامانه را با دقت انجام شود.

مدرک تحصیلی

بر اساس آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تنها مدارک مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت شرکت در آزمون و دریافت پروانه اشتغال به کار مجاز هستند. بنابراین جهت اطلاع از امکان دریافت پروانه اشتغال به کار در رشته و صلاحیت مورد نظر می توانید به اداره کل استان محل سکونت خود مراجعه نمایید.

سابقه کار حرفه ای

حداقل سوابق کار حرفه ای برای شرکت در آزمون ورود به حرفه مهندسان از تاریخ اخذ مدرک تحصیلی در هر مقطع تا 18 شهریور 1401 به صورت جدول زیر می باشد بنابراین متقاضیانی که سنوات لازم را تا این تاریخ ارائه ندهند، مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون نمی باشند.

حداقل سنوات سوابق کار حرفه ای آزمون ورود به حرفه مهندسان (پایه سه) 

ردیف مقطع تحصیلی حداقل سوابق کار حرفه ای
1 کارشناسی 3
2 کارشناسی ارشد 2
3 دکتری 1

سوابق کاردانی برای آزمون ورود به حرفه مهندسان به جز رشته های معماری (طراحی) و عمران (محاسبات)، در صورت هم رشته بودن با رشته آزمون، از زمان دریافت مدرک کاردانی تا زمان دریافت مدرک مهندسی به ازای هر 5 سال کامل یک سال و حداکثر 2 سال به سنوات مهندسی اضافه خواهد شد. در صورت هم رشته نبودن، سنوات کاردانی قابل محاسبه برای آزمون مهندسی نمی باشد.

دارندگان مدرک کاردانی متقاضی شرکت در آزمون ورود به حرفه مهندسان می بایست جهت اطمینان از هم رشته بودن مدارک کاردانی و کارشناسی خود با مراجعه به اداره کل راه و شهرسازی استان محل سکونت، قبل از اقدام نام نویسی استعلام کتبی دریافت کنند.

سابقه کار معماران تجربی

در دفترچه ارائه شده جهت ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1401، اشاره ای به پذیرش معماران تجربی و شرایط مرتبط با آن نشده است از همین رو، اطلاعات زیر بر اساس آزمون برگزار شده طی دوره گذشته می باشد. توجه داشته باشید که این موارد به محض منتشر شدن اخباری مبنی بر ثبت نام معماران تجربی و مدراک لازم، به روزرسانی خواهد شد.

مدارک مورد نیاز، نحوه محاسبه سنوات و همچنین حداقل سوابق کاری لازم جهت شرکت در آزمون تعیین صلاحیت حرفه ای معماران تجربی از طریق دفترچه ثبت نام آزمون نظام مهندسی در اختیار داوطلبان قرار می گیرد که مدارک آن شامل کارت پایان خدمت یا کارت معافیت و عدم عضویت در سازمان استان می باشد. داشتن سابقه تجربی مورد نیاز، قابل قبول و شرایط سنی لازم برای دارندگان مدرک دیپلم فنی ساختمان به ترتیب زیر می باشد.

  • برای متقاضیان پروانه پایه 1 داشتن سابقه کار تجربی حداقل 18 سال و داشتن حداکثر 36 سال سن تا تاریخ 18 شهریور 1401
  • برای متقاضیان پروانه پایه 2 داشتن سابقه کار تجربی حداقل 12 سال و داشتن حداکثر 30 سال سن تا تاریخ 18 شهریور 1401
  • برای متقاضیان پروانه پایه 3 سابقه کار تجربی حداقل 7 سال و داشتن حداکثر 25 سال سن تا تاریخ 18 شهریور 1401

همچنین داشتن سابقه تجربی قابل قبول و شرایط سنی برای سایر موارد به صورت زیر است:

  • برای متقاضیان پروانه پایه 1 داشتن سابقه کار تجربی حداقل 19 سال و داشتن حداکثر 37 سال سن تا تاریخ 18 شهریور 1401
  • برای متقاضیان پروانه پایه 2 داشتن سابقه کار تجربی حداقل 13 سال و داشتن حداکثر 31 سال سن تا تاریخ 18 شهریور 1401
  • برای متقاضیان پروانه پایه 3 سابقه کار تجربی حداقل 8 سال و داشتن حداکثر 26 سال سن تا تاریخ 18 شهریور 1401

آزمون های ورود به حرفه مهندسان برای تمامی رشته ها فقط در پایه سه برگزار می گردد و ارتقاء پایه طبق آئینن نامه اجرائی قانون و دستورالعمل های ابلاغی صورت می گیرد. حدنصاب قبولی در آزمون های ورود به حرفه مهندسان پایه سه در تمامی رشته ها و بخش های آن، 50 درصد بوده و حدنصاب قبولی در آزمون های ورود به حرفه مهندسان در رشته عمران صلاحیت های “طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان” و “ارزیابی و اجرای بهسازی” 60 درصد می باشد.

اعتبار قبولی در تمامی رشته های آزمون نظام مهندسی، حداکثر به مدت 3 سال از تاریخ آزمون می باشد و پذیرفته شدگان باید در مدت تعیین شده موفق به دریافت پروانه اشتغال به کار خود شوند. داوطلبان گرامی توجه داشته باشند برای رسیدن به نمرات ذکر شده می توانید برای آشنایی با منابع آزمون نظام مهندسی به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

سوالات متداول

1- برای ثبت نام در آزمون نظام مهندسی 1401 به چه مدارکی نیاز است؟

جهت تکمیل این فرآیند به اطلاعات مندرج روی مدرک تحصیلی، سابقه کار حرفه ای و همچنین عکس پرسنلی نیاز خواهید داشت.

2- برای شرکت معماران تجربی در آزمون نظام مهندسی 1401 چه مدارکی نیاز است؟

کارت پایان خدمت یا کارت معافیت و همچنین عدم عضویت در سازمان استان

3- آیا برای ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1401 نیاز به ارسال اسکن مدارم مورد نیاز در سامانه می باشد؟

برای این امر، صرفا لازم است فایل اسکن شده عکس پرسنلی خود را در سامانه بارگذاری نمایید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

مشاهده این خبر در سایت مرجع