مزایا و معایب استفاده از نمک دریا برای پوست صورت و بدن

منبع :  دیجی کالا دسته بندی : دیجی کالا کد خبر : 487166 10 ماه قبل 534

احتمالا در شبکه‌های اجتماعی اینفلوئنسرهای زیادی را دیده باشید که درباره‌ی نمک دریایی و خواص آن تبلیغ می‌کنند، اما آیا نمک دریا واقعا برای پوست مفید است و همان طراوتی که آب اقیانوس به پوست شما می‌دهد را برایتان ایجاد می‌کند؟ در این مطلب با بازتاب نظر متخصصین پوست در مورد نمک دریایی مزایا و معایب این ماده را بررسی می‌کنیم و در خصوص نحوه‌ی استفاده درست از این ماده برای پوست صورت و بدن هم شما را راهنمایی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آنچه در مطلب می‌خوانید

مزایای نمک دریا برای پوست
معایب استفاده از نمک دریایی
نحوه استفاده از نمک دریا برای سلامت و درخشندگی پوست

مزایای نمک دریا برای پوست

مزایای استفاده از نمک دریا

نمک دریایی از زمان مصر باستان به عنوان ماده‌ای مفید برای پاکسازی و ضدعفونی پوست شناخته شده است. این ماده به دلیل وجود مواد معدنی مفید و مغذی مانند منیزیم، کلسیم، پتاسیم و روی دارای خاصیت ضدالتهابی است و می‌تواند خواص متعددی برای پوست صورت و بدن داشته باشد.

یکی از بهترین فواید این ماده، برای افرادی است که به بیماری پوستی پسوریازیس مبتلا هستند. همچنین در یکی از مطالعات نشان داده شده است که حمام کردن در محلول نمک که غنی از منیزیم است، به بهبود زبری پوست، قرمزی و حتی آبرسانی به پوست افرادی که دچار اگزما هستند، کمک خواهد کرد (البته توجه کنید که باید در این محلول حمام کنید و نه اینکه پوست‌تان را با آن شست‌وشو دهید).

نمک دریا به عنوان یک لایه بردار و اسکراب فیزیکی عمل می‌کند و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. این فرآیند باعث می‌شود پوست صاف‌تر، نرم‌تر و روشن‌تر شود. نمک‌ها از طریق فعالیت اسمزی، سموم را جذب کرده و کثیفی و روغن اضافی پوست را خارج می‌کنند. بهبود اندازه منافذ باز هم یکی از مزایای استفاده از این ماده است.

اما به گفته خانم آزاده شیرازی، پزشک متخصص پوست، متخصص پوست در مرکز جراحی پوست و لیزر لا جولا La Jolla Dermatology and Laser Surgery Center استفاده از نمک دریایی باید به صورت گاه به گاه باشد و استفاده بیش از حد از این ماده می‌تواند پوست را تحریک کند. این ماده می‌تواند به مرور زمان آکنه را کاهش دهد اما به طور کلی استفاده از این ماده برای درمان جوش و آکنه به تنهایی کافی نیست.

چگونه جای انواع جوش روی پوست را از بین ببرید؟

معایب استفاده از نمک دریایی

در حالی که ممکن است در سوشیال مدیا نمک دریایی به عنوان ماده‌ای معجزه‌آسا معرفی شود، اما در واقعیت این طور نیست. به گفته‌ی خانم دکتر شیرازی، مصرف این ماده می‌تواند برای پوست خشن و تحریک کننده باشد و به همین دلیل برخی از بیماری‌های پوستی مانند آکنه و اگزما را بدتر کند یا به طور بالقوه باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون و اسکار شود.

همچنین خشکی پوست هم می‌تواند از مضرات مصرف زیاد نمک دریایی باشد. بنابراین بسیار مهم است که از این ماده به صورت روزانه  استفاده نکنید و مصرف آن را به صورت هفته‌ای یک یا دو بار کاهش دهید.

نحوه‌ی استفاده از نمک دریا برای سلامت و درخشندگی پوست

استفاده از نمک دریا

همان طور که در بخش قبلی به آن اشاره شد مصرف روزانه‌ی نمک دریایی برای پوست مضر است و اگر می خواهید از مصرف این ماده نتایج مطلوبی بگیرید به توصیه‌ی متخصصین پوست بهتر است مصرف این ماده را به صورت هفته‌ای یک یا دوبار کاهش دهید. مورد دیگری که متخصصین پوست توصیه می‌کنند این است که به دلیل ماهیت خشن ذرات نمک بهتر است از این ماده به طور مستقیم برای اسکراب پوست صورت و نقاط حساس بدن استفاده نشود. به طور کلی مصرف این ماده برای بدن می‌تواند مفید باشد اما برای پوست صورت باید مصرف نمک دریایی با احتیاط انجام شود.

  • ۷ معجزه‌ی گیاه بابونه برای سلامت و درخشندگی پوست

استفاده از محصولات مراقبت از پوست فرموله شده با نمک دریایی

یکی از روش‌های مناسب برای استفاده از نمک دریایی این است که از محصولات مراقبت از پوستی استفاده کنید که در ساخت آنها از این نمک استفاده شده است. به عنوان مثال مصرف صابون نمک دریایی می‌تواند برای پوست صورت مفید باشد و یا شوینده‌ها، تونرها و ماسک‌های صورت که در فرمولاسیون آن‌ها از این ماده استفاده شده است می‌توانند خواص مفیدی برای پوست صورت داشته باشند.

استفاده از محلول آب و نمک برای شست‌وشوی صورت

  • اگر می‌خواهید مستقیما از نمک دریایی برای پوست صورت استفاده کنید، دستورالعمل ذیل می‌تواند به شما کمک کند تا این ماده را به نحوی ملایم برای پوست صورتتان استفاده کنید تا از تحریک پوست جلوگیری کنید.
  • ۲ فنجان (۵۰۰ میلی لیتر) آب لوله کشی و ۱ قاشق چای‌خوری (۵ میلی لیتر) نمک دریایی ریز را بجوشانید. (از مصرف نمک درشت خودداری کنید). اجازه دهید محلول در ظرفی بدون در خنک شود.
  • پس از این که محلول به دمای محیط رسید می‌توانید در آن را ببندید و از این محلول برای شست‌وشوی گاه به گاه پوست صورتتان استفاده کنید.
  • اجازه دهید محلول آب نمک حتما قبل از استفاده خنک شود؛ آب داغ می تواند پوست را بسوزاند یا بیشتر خشک و تحریک کند. همچنین غلظت بیشتر نمک در این محلول با توجه به عوارض استفاده زیاد از این ماده توصیه نمی‌شود.
  • برای استفاده از این محلول برای پوست صورت می‌توانید پنبه را به آن آغشته کرده و به آرامی پوست صورتتان را تمیز کنید. همچنین می‌توانید محلول را روی صورتتان اسپری کرده و با استفاده از یک پد پنبه‌ای صورتتان را خشک کنید.
  • پس از شست‌وشوی صورتتان با آب نمک، از یک مرطوب کننده‌ی مناسب استفاده کنید تا پوست صورتتان خشک نشود.
  • کرم مرطوب کننده و آبرسان ایباگ مدل شیر گاو وزن 80 گرم
    کرم مرطوب کننده و آبرسان ایباگ مدل شیر گاو وزن ۸۰ گرم
    ۵۰,۰۳۰
    تومان
    کرم آبرسان بایو آکوا مدل هیالورنیک اسید کلاژن حجم 50 میلی لیتر
    کرم آبرسان بایو آکوا مدل هیالورنیک اسید کلاژن حجم ۵۰ میلی لیتر
    ۹۲,۰۵۰
    تومان
    خرید انواع کرم مرطوب کننده و نرم کننده
    مشاهده همه

    و در آخر

    نکته‌ی مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که نمک دریایی همان خواص آب شور دریا را ندارد؛ آن طراوت و تازگی را که آب دریا به پوست می‌دهد را آب نمکی که در خانه درست کرده‌اید نمی‌تواند ایجاد کند. هر چند که می‌تواند به دلیل وجود مواد معدنی طبیعی مانند منیزیم، کلسیم و پتاسیم برای پوستتان مفید باشد و در صورت استفاده درست و گاه به گاه پوستتان را پاکسازی کند.

    نکته‌ی دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که نباید از نمک دریایی به عنوان اسکرابر پوست صورت استفاده کنید؛ چراکه ذرات خشن این ماده میتوانند بخش های نازک پوست را تحریک کرده و سبب ایجاد خشکی شوند. اسکراب پوست بدن با این ماده در صورتی که حساسیت خاص و یا زخم های باز در بدنتان ندارید موردی ندارد فقط به خاطر داشته باشید که بعد از اسکراب با ذرات نمک از مرطوب کننده استفاده کنید.

    در هنگام استفاده از محلول آب و نمک دریایی اگر با موارد ذیل مواجه شدید عاقلانه‌تر است که مصرف این ماده را قطع کنید:

    • سرخی
    • پوسته پوسته شدن
    • احساس سفتی پوست
    • خارش
    • تغییر در رنگ پوست، مانند لکه‌های تیره یا خاکستری
    کوکتل پودری اور مدل Mix Tropical وزن 600 گرم
    کوکتل پودری اور مدل Mix Tropical وزن ۶۰۰ گرم
    ۴۴,۰۰۰
    تومان
    نمک حمام بایو آکوا مدل هلو و نعناع حجم 250 میلی لیتر
    نمک حمام بایو آکوا مدل هلو و نعناع حجم ۲۵۰ میلی لیتر
    ۶۹,۸۶۰
    تومان
    خرید انواع نمک حمام از دیجی کالا
    مشاهده همه

    منبع: healthline

    نوشته مزایا و معایب استفاده از نمک دریا برای پوست صورت و بدن اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

    مشاهده این خبر در سایت مرجع