معرفی 5 استراتژی ترید در زمان بحران اقتصادی و رکود مالی

منبع :  آکادمی بیت‌پین دسته بندی : ارز دیجیتال و بلاک چین کد خبر : 446114 1 سال قبل 134

شما درباره‌ی استراتژی ترید در زمان بحران چه می‌دانید؟‌ بازار ارزهای دیجیتال با چشم‌اندازی بسیار بی‌ثبات مواجه است و به همین دلیل هم در حال حاضر افراد کمی برای خرید رمزارزهای پرریسک اقدام می‌کنند.

پیش‌تر در سری مقاله‌های بحران‌های مالی درباره‌ی بزرگترین حباب‌های مالی تاریخ، مراحل شکل‌گیری آن‌ها و بزرگترین بحران‌های مالی بازار ارزهای دیجیتال صحبت کردیم و حالا در این مقاله از بیت پین قصد داریم ابتدا چند نکته درباره‌ی بازار مالی ارزهای دیجیتال ذکر کرده و در ادامه هم ۵ استراتژی ترید در زمان بحران و راه‌های مقابله با شرایط نامساعد بازار رمزارزها را معرفی کنیم.

فهرست مطالب

  • نکاتی درباره‌ی بازار مالی ارزهای دیجیتال
  • ۵ استراتژی ترید در زمان بحران
  • گفتار پایانی
  • سوالات متداول 

نکاتی درباره‌ی بازار مالی ارزهای دیجیتال

برای انتخاب استراتژی ترید در زمان بحران ابتدا باید چند نکته را در مورد ارزهای دیجیتال بدانید. بیت کوین، به‌عنوان بزرگترین و اصلی‌ترین ارز دیجیتال در جهان، در سال ۲۰۰۹ و در جریان بحران مالی بزرگی ایجاد شد؛ در آن زمان افراد کمی از این رمزارز استقبال کردند، اما پس از مدتی این رمزارز در کنار سایر ارزهای دیجیتال، حجم بازاری به بزرگی حدود ۱ تریلیون دلار را در دست گرفت.

حال پس از افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای برای مبارزه با تورم و ریزش شدید بازار کریپتو در نوامبر ۲۰۲۱، بسیاری از سرمایه‌گذاران نگران هستند که اگر اقتصاد وارد رکود شود، آینده‌ی بیت کوین و سایر دارایی‌های دیجیتالی چه می‌شود؟

رمزارزها پناهگاه امنی نیستند

در شرایطی که سرمایه‌گذاران احتمالات رکود یا تورم را در بازارهای مالی ارزیابی می‌کنند، بسیاری به دنبال دارایی‌ها و انتخاب استراتژی ترید در زمان بحران، برای محافظت در برابر طوفان احتمالی این بحران‌ها هستند؛ اما به یاد داشته باشید که رمزارزها هرچه باشند، آن پناهگاه امنی نیستند که سرمایه‌ی شما را در برابر آسیب‌های مالی ناشی از بحران‌های اقتصادی حفظ کنند.

رمزارزها پناهگاه امنی نیستند

امروزه ارزهای دیجیتال محبوبی مانند بیت کوین و اتریوم، تقریباً ۷۰ درصد از ارزش خود را در مقایسه با بالاترین قیمت تاریخی خود از دست داده‌اند، چرا که سرمایه‌گذاران پس از افزایش نرخ بهره ترجیح دادند از دارایی‌های پرریسکی مانند این دو اجتناب کنند.

به نظر می‌رسد که این روند تا برگشتن نوسانات به سطوح عادی‌تر نیز ادامه داشته باشد و تا آن زمان، دستیابی به بهترین استراتژی ترید در زمان بحران و عملکردی بهتر در بازار ارزهای دیجیتال دشوار خواهد بود.

راهی برای ارزش‌گذاری ارزهای دیجیتال وجود ندارد

یکی از انتقادات عمده‌ای که به ارزهای دیجیتال به عنوان دارایی برای سرمایه‌گذاری وارد است، ارزش ذاتی نداشتن این دارایی‌های دیجیتالی است. رمزارزها محصولی برای دارندگان خود تولید نمی‌کنند و سودآوری شما از استراتژی ترید در زمان بحران، کاملاً به فروش آن دارایی به شخصی دیگر و با قیمتی بالاتر بستگی دارد.

راهی برای ارزش‌گذاری ارزهای دیجیتال وجود ندارد

افرادی سرشناسی مانند وارن بافت و چارلی مانگر با استناد به همسن موضوع به شدت از شایستگی سرمایه‌گذاری روی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال انتقاد کرده‌اند. مانگر در مصاحبه‌ای با نشریه استرالیایی فایننشال ریویو در ماه جولای گفت:

کریپتو، یعنی سرمایه‌گذاری روی هیچ. من نمی‌خواهم قطعه‌ای از هیچ بخرم، حتی اگر به من بگویید که این قطعه منحصر‌به‌فرد است.

حتی افرادی که دیدگاه مثبت‌تری نسبت به رمزارزها دارند نیز معتقدند که ارزش‌گذاری این دارایی‌های دیجیتال اگر غیرممکن نباشد، دشوار است و انتخاب استراتژی ترید در زمان بحران کار ساده‌ای نیست. البته این افراد در مورد چشم‌انداز بلندمدت بیت کوین بسیار خوش بین هستند و ایمان دارند که موارد استفاده‌ی ارزهای دیجیتال در فناوری‌های مختلف بی‌شمار بوده و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها، سرمایه‌گذاری پر تکنولوژی‌های جدید و مفید خواهد بود.

بازار کریپتو ممکن است قبل از رونق، دچار رکود بیشتری شود

با کاهش قابل‌توجه سرمایه‌گذاری‌ها در بازار ارزهای دیجیتال، تریدر‌ها هنوز مطمئن نیستند که از شرایط سخت و زمستان کریپتو عبور کرده باشیم! در واقع تحلیلگران معتقدند هنوز هم جایی برای رکود بیشتر در این بازار وجود دارد و خطرات زیادی ممکن است پیش رو باشد.

بازار کریپتو ممکن است قبل از رونق، دچار رکود بیشتری شود

درست است که ارزش بیت‌کوین از اصول اقتصادی پیروی نمی‌کند، اما کاملا با احساسات جامعه مرتبط است و از آنجایی که بازار هنوز ایده‌ای از میزان تهاجمی بودن رویکرد فدرال رزرو ندارد، نگرانی در مورد پرخطر بودن سرمایه‌گذاری روی بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد؛ در واقع انتخاب بهترین استراتژی ترید در زمان بحران به طور صددرصد امکان‌پذیر نیست.

همان‌طور که در مقاله‌ی بزرگترین بحران‌های مالی بازار ارزهای دیجیتال اشاره کردیم، با اتفاقاتی که اخیرا در بازار ارزهای دیجیتال رخ داده، از سقوط ارزش استیبل کوین Terra USD گرفته تا ورشکستگی صرافی‌های بزرگی مانند FTX، جامعه ایمان و اعتماد خود را به بازار رمزارزها از دست داده و به همین دلیل هم از سرگیری حرکت صعودی ارزهای دیجیتال و معرفی بهترین استراتژی ترید در زمان بحران کمی چالش‌برانگیز به‌ نظر می‌رسد.

رکود بازار هم روزی تمام می‌شود

با اینکه در حال حاضر و با توجه به اتفاقات اخیر، ترس از رکود در بازار ارزهای دیجیتال افزایش یافته و اقتصاد ایالات متحده نیز برای دو فصل متوالی در بحران به سر می‌برد، اما تاریخ نشان می‌دهد که هیچ رکودی ماندگار نیست.

رکود بازار هم روزی تمام می‌شود

بر اساس گزارش وزارت کار، اقتصاد ایالات متحده در ماه جولای ۵۲۸ هزار شغل ایجاد کرده و نرخ بیکاری در این کشور به ۳٫۵ درصد کاهش یافته است. در شرایط حاضر، کارشناسان معتقدند که وضعیت کنونی بیشتر شبیه به اوضاع پس از جنگ جهانی دوم است، زمانی که قبل از رونق بازار، جهان برای چند سال، تورم بالا و رشد آهسته در بازارهای مالی را تجربه کرد.

۵ استراتژی ترید در زمان بحران

حال که کمی با بحران بازار مالی ارزهای دیجیتال آشنا شدیم، در ادامه با ما همراه باشید تا ۵ استراتژی ترید در زمان بحران و راه‌های مقابله با از دست دادن سرمایه در چنین شرایطی را معرفی کنیم.

یک – پس‌انداز پول نقد

اصلا تعجب نکنید؛ ماندن در حاشیه و پس‌انداز پول نقد یا استیبل کوین برای مدتی کوتاه هیچ ایرادی ندارد!

شما با داشتن پس‌انداز در قالب طلا، ملک، دلار یا حتی تومان می‌توانید وقتی بازار دوباره در مسیر حرکت صعودی قرار گرفت، دوباره از اندوخته‌ی خود برای سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها استفاده کنید. پس‌انداز پول نقد یکی از ۵ استراتژی ترید در زمان بحران است که به شما فرصت می‌دهد تا کمی از بحران مالی این بازار فاصله گرفته و دوباره در فرصتی مناسب به این بازار وارد شوید.

یک - پس‌انداز پول نقد

البته در اینکه پیش‌بینی قطعی بازار و زمان‌بندی صددرصدی برای ورود یا خروج از آن غیرممکن است، شکی نیست، اما منظور ما در این استراتژی ترید در زمان بحران، بیشتر در مورد شناسایی حرکات و روندهای عمومی و کلی بازار است؛ روند‌های بزرگ‌تر راحت‌تر شناسایی می‌شوند!

دو – میانگین‌گیری

شاید برای‌تان پیش آمده باشد که برای درد مچ دست یا کمر به فیزیوتراپیست مراجعه کرده و امیدوار باشید تا درمانی سریع و آسان دریافت کنید؛ با این حال پزشک برای شما رشته تمرینات بی‌اهمیت و خسته‌کننده‌ای تجویز کرده و تاکید می‌کند که این نرمش‌ها را روزانه به مدت سه ماه انجام دهید.

استراتژی میانگین‌گیری، DCA یا متوسط هزینه دلاری (Dollar Cost Averaging) روشی معادل درمان بالا است؛‌ در این استراتژی ترید در زمان بحران، سرمایه‌گذار طبق زمان‌بندی خاص و علی‌رغم پایین آمدن ارزش دارایی، مبلغ ثابتی را برای خرید آن اختصاص می‌دهد.

دو - میانگین‌گیری

اگر قیمت دارایی پایین آمده باشد، سرمایه‌گذار تعداد بیشتری سهام خواهد خرید و بالعکس، اگر قیمت دارایی بالا رفته باشد، تعداد کمتری نصیب سرمایه‌گذار خواهد شد. در نتیجه انجام این کار، قیمت تمام شده هر سهم، کمتر از قیمت میانگین تمامی خریدها، خواهد بود، چرا که در قیمت‌های پایین‌تر، سرمایه‌گذار، تعداد زیادی از سهام را خریداری کرده‌ است.

استراتژی میانگین‌گیری آنچنان که برای سرمایه‌گذاری در دنیای رمزارز‌ها انتظار می‌رود، جذاب نیست، اما با توجه به افق زمانی کافی، شانس بسیار بالایی دارد که به نفع شما کار کند. البته امروزه ربات‌های خودکاری برای این نوع استراتژی توسعه داده شده‌اند که این میانگین‌گیری را برای شما انجام می‌دهند، پس جای نگرانی وجود ندارد.

شما می‌توانید دو استراتژی بالا را نیز با هم ترکیب کرده و به یکی از بهترین استراتژی ترید در زمان بحران را برای خود تعریف کنید. برای مثال، ۵۰ درصد از سرمایه خود را روی استیبل کوین‌های آینده‌دار سرمایه‌گذاری کنید و ۵۰ درصد دیگر با استراتژی میانگین‌گیری به کار بگیرید. این تاکتیک به شما کمک می‌کند تا هم در جریان اتفاقات بازار قرار بگیرید و در برابر ترس جا ماندن از بازار یا همان FOMO مقاومت کنید و هم‌زمان هم در بازار حضور فعال داشته باشد.

سه – تمرکز روی دارایی‌های با عملکرد بهتر

صرافی‌های غیرمتمرکز، نورچشمی‌های بازارهای نزولی هستند! پس از رسوایی FTX، تریدر‌ها دربه‌در دنبال صرافی‌های غیرمتمرکز برای فروش دارایی‌های دیجیتال خود می‌گشتند. در جریان این نابودی، افراد زیادی به سراغ پروتکل‌هایی مانند GMX و ApeX رفتند؛ این دو پروتکل غیرمتمرکز امسال به ترتیب حدود ۷۰ و ۶۵ درصد رشد داشتند.

سه - تمرکز روی دارایی‌های با عملکرد بهتر

همیشه و در هر بازاری دارایی‌هایی وجود خواهند داشت که در بازارهای نزولی عملکرد بهتری داشته باشند، اما یافتن آنها نیازمند تجربه و طولانی شدن روند بازار نزولی است. بنابراین، تمرکز روی دارایی‌های با عملکرد بهتر، به‌عنوان یکی ۵ استراتژی ترید در زمان بحران، باید با احتیاط اعمال شود. سرمایه‌گذارانی که هشیار و با تجربه هستند برای شناسایی پروژه‌ای مناسب و اعمال مدیریت ریسک مستحکم به بهترین وجه از آن استفاده می‌کنند.

چهار – قرار ندادن همه تخم‌مرغ‌ها در یک سبد

هیچ سرمایه‌گذار عاقلی تمام سرما‌يه‌‌ی خود را روی تنها یک دارایی سرمایه‌گذاری نمی‌کند. برای به حداقل رساندن ریسک در سرمایه‌گذاری و انتخاب بهترین استراتژی ترید در زمان بحران ، لازم است تا سبد ارزهای دیجیتال خود به چندین رمزارزها مختلف و پروژه‌های مطمئن اختصاص دهید؛ این موضوع در شرایط فعلی بازار ارزهای دیجیتال که مملو از پروژه‌های ممتنوع است، کار ساده‌ای است و ریسک کلی سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

چهار - قرار ندادن همه تخم‌مرغ‌ها در یک سبد

اگر دارایی‌های دیجیتال خود را به درستی و متنوع انتخاب کنید، در بدترین شرایط حداقل ضرر نخواهید کرد؛ برای مثال اگر تنها بیت کوین داشته باشید، هر روند نزولی در بازار بیت کوین دارایی شما را به خطر می‌اندازد، اما اگر در سبد دارایی دیجیتال، چندین رمزارز داشته باشد، در زمان بحران خطر کمتری دارایی شما را تهدید می‌کند.

پنج – پایبندی به اصول

یکی دیگر از بهترین استراتژی ترید در زمان بحران، پایبندی به استراتژی و رعایت حد سود و حد ضرر است. برای داشتن معامله‌ای پر سود لازم است تا پیش از شروع به معامله، استراتژی تعریف شده‌ای داشته باشید و طبق آن پیش بروید.

برای مثال، اگر با خود قرار گذاشته باشید که با شکسته شد خط روند، رمزارز خود را بفروشید، حتما به این عهد خود پایبند باشید و طمع نکنید. یکی از دلایل از دست دادن سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال پایبند نبودن به استراتژی اخذ شده و احساساتی عمل کردن در زمان انجام معامله است.

گفتار پایانی

برای فعالیت در بازارها ارزهای دیجیتالَ ابتدا باید ویژگی‌های بازار را به خوبی بشناسید، برخی اصول در تمام بازار‌های مالی مشترک هستند که با رعایت آنها و انتخاب بهترین استراتژی ترید در زمان بحران یا ترکیبی از آن‌ها می‌توانید سود خود را در زمان بحران مدیریت کنید.

در نهایت، رکودها و بحران‌های مالی بخشی اجتناب‌ناپذیر از بازار ارزهای دیجیتال هستند و سروکله زدن با آن‌ها می‌تواند برای سلامت روان شما مضر باشد. اگر هر لحظه نگران دارایی های خود هستید و دائماً قیمت‌ها را بررسی می‌کنید، باید بدانید که به سلامت خود آسیب می‌زنید و شانس تصمیم‌گیری درست در زمان مناسب را کاهش می‌دهید.

از میان استراتژی ترید در زمان بحران اشاره شده در این مقاله یا مقاله‌ها‌ی دیگر، یکی یا ترکیبی از چند استراتژی را انتخاب کنید و پس از آن به زندگی خود، خارج از فضای سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال هم بپردازید و فعالیت‌های تجاری خود را گسترش دهید.

سوالات متداول 

  • برای انتخاب استراتژی ترید در زمان بحران دانستن چه نکاتی لازم است؟

برای انتخاب استراتژی ترید در زمان بحران باید به چند نکته توجه کنید: رمزارزها پناهگاه امنی نیستند، راهی برای ارزش‌گذاری آن‌ها وجود ندارد، رکود بیشتری شود باز هم ممکن است، اما بالاخره تمام می‌شود.

  • بهترین استراتژی ترید در زمان بحران چیست؟

با توجه به ماهیت بی‌ثبات بودن رمزارزها، امکان انتخاب بهترین استراتژی ترید در زمان بحران وجود ندارد، اما در این مقاله چند استراتژی برای استفاده در دوران رکود بازار را معرفی کردیم که می‌توانید بسته به شرایط از هر کدام یا ترکیبی از آن‌ها استفاده کنید.

مشاهده این خبر در سایت مرجع