معرفی جتا VS5؛ مشخصات فنی و آپشن های دورگه آلمانی-چینی جدید بازار ایران

منبع :  gadgetnews.net دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 491701 10 ماه قبل 382

شرکت ماموت خودرو قصد دارد از یک کراس اوور دورگه آلمانی-چینی برای بازار ایران رونمایی کند. معرفی جتا VS5 و بیان مشخصات فنی و امکانات آن را در ادامه بخوانید.

اواسط اردیبهشت ماه سال جاری بود که اعلام کردیم جتا، فولکس واگن چینی به ایران وارد می‌شود؛ اما همه چیز در هاله‌ای از ابهام فرو رفته بود. حالا مشخص شده این خودروی جذاب دورگه آلمانی-چینی به‌واسطه گروه صنعتی ماموت خودرو به کشورمان وارد می‌شود.

گروه خودروسازی ماموت خودرو سابقه همکاری با شرکت آلمانی فولکس واگن را در کارنامه کاری خود دارد و حالا در جدیدترین اقدام خود تصمیم گرفته از یک شاسی بلند جدید به نام جتا VS5 رونمایی کند. بنا بر آنچه از گمرک داخلی به دستمان رسیده، سه خودرو از برند جتا ثبت سفارش شده و به‌زودی باید شاهد واردات ماشین‌های اقتصادی آن باشیم. در ادامه به بررسی دقیق یکی از بهترین محصولات این زیربرند با نام جتا VS5 خواهیم پرداخت.

معرفی جتا VS5

معرفی جتا VS5معرفی جتا VS5

نخستین بار در سال 1979 میلادی بود که از نام جتا در شرکت بزرگ فولکس واگن استفاده شد. در واقع نام یکی از سدان‌های این کمپانی آلمانی تبار، جتا بود و سپس برای یکی از زیربرندها مورد استفاده قرار گرفت. خودروی سدان مذکور همچنان در حال تولید است و از سال 2019 موجب الهام مدیران این کمپانی شد.

لازم به ذکر است که برند جتا بیشتر از آن‌که آلمانی باشد، چینی است؛ چرا که در این کشور واقع شده. به‌عبارت دیگر چینی‌های چشم بادامی تصمیم گرفتند با آلمانی‌ها وارد مذاکره شوند و از طریق یک سرمایه‌گذاری پرسود، شرکتی اشتراکی ایجاد نمایند. جتا در حال حاضر موفق شده سه محصول جذاب از جمله یک سدان و دو کراس اوور تولید کند و ماموت خودرو نیز قصد دارد هر سه محصول را به بازار ایران بیاورد.

کارخانه تولید خودروی جتا در ایالت چنگدوی چین تأسیس شده و اگرچه کمپانی فاو اقدام به تولید می‌کند، اما پیشرانه، پلتفرم و قطعات فنی محصولات این شرکت با مزیت قیمت رقابتی و اقتصادی از طریق فولکس واگن تأمین خواهد شد. در ادامه با شما همراه هستیم تا ببینیم جتا VS5 چه مشخصاتی دارد.

طراحی ظاهری و داخلی جتا وی اس 5

معرفی جتا VS5معرفی جتا VS5

نخستین بار در سال 2019 بود که نمایشگاه بین‌المللی شانگهای میزبان خودرویی کامپکت با نام جتا VS5 شد. کراس اوور مذکور روی پلتفرم MQB سوار شده و شباهت‌های زیادی بین این خودرو و سئات آتکا به‌چشم می‌خورد. حوزه اشتراک‌های این دو خودروی آلمانی به حدی می‌رسد که پنل‌های آنها دقیقا یکسان است و تنها تفاوتشان در طراحی جلو و عقب خواهد بود.

به‌طور کلی می‌توان گفت کراس اوور VS5 همان سئات آتکا است، منتها تغییر برند داده شده تا در بازار بزرگتری به فروش برسد. با توجه به این نکته که شباهت‌های بسیاری بین این دو محصول وجود دارد، طراحی‌ها مشابه هم هستند، ولی تفاوت‌هایی نیز در ظاهر بیرونی دیده می‌شود؛ از جمله این‌که چراغ‌های جلو و جلوپنجره دارای زبان طراحی جدید است.

فرم کلی چراغ‌های عقب نیز به همین شکل متفاوت است، ولی شباهت نمای عقبی این دو خودرو بیشتر از نمای جلویی خواهد بود. سئات آتکا خودروی زیباتری به‌حساب می‌آید، اما نمی‌توان گفت کراس اوور اقتصادی جتا نیز ظاهری زشت و از قیافه خارج شده‌ای دارد! طول، عرض و ارتفاع VS5 به ترتیب 4419 میلی‌متر، 1841 میلی‌متر و 1616 میلی‌متر است و فاصله محوری 2360 میلی‌متری نیز فضای راحتی برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد.

با ورود به کابین داخلی نخستین محصول تولیدی جتا، اولین چیزی که به‌چشم می‌آید، داشبورد و رودری‌های جدیدی است که برای فولکس واگن بوده، اما نسبت به سئات آتکا مدرن‌تر است. در مرکز داشبورد شاهد تعبیه نمایشگری بزرگ هستیم و غربیلک سه پره به‌همراه تریم دورنگ و طرح جالب دریچه‌های تهویه مرکزی المان‌های داخلی خودرو به‌حساب می‌آیند.

معرفی جتا VS5معرفی جتا VS5

یک‌سری امکانات رفاهی و ایمنی برای جتا وی اس 5 تدارک دیده شده که شامل رینگ‌های آلیاژی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سنسورهای پارک جلو و عقب، کنترل کشش، کنترل پایداری، سیستم کمکی بالا رفتن از شیب، دی‌لایت، بلوتوث، چهار ایربگ و سنسور نور و باران می‌شوند. نمی‌توان روی آپشن‌های این خودرو به‌طور ویژه حساب باز کرد، چرا که با ماشینی مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی سر و کار داریم. نکته منفی درباره این کراس اوور دورگه نیز تهیه دستی هوا در تمامی تیپ‌ها است.

مشخصات فنی جتا VS5

در چنگدوی چین، جایی که جتا VS5 نفس می‌کشد، تنها یک پیشرانه 1.4 لیتری برای آن تعبیه شده که می‌تواند با 4 سیلندر خود نزدیک به 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این کراس اوور از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتومات به محور جلو انتقال می‌یابد.

طبق گمانه‌زنی‌ها نسخه اتوماتیک وارد بازار کشورمان خواهد شد و خبری از سامانه چهار چرخ محرک در این خودرو نخواهد بود. VS5 می‌تواند در عرض 9.2 ثانیه از سکون مطلق به شتاب 100 کیلومتر بر ساعت برسد و مصرف سوخت ترکیبی آن 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود. ظرفیت باک 51 لیتری و فضای بار صندوق 480 لیتری از دیگر ویژگی‌های این خودرو به‌حساب می‌آیند.

معرفی جتا VS5معرفی جتا VS5

سخن پایانی

در کشور چین قیمت جتا VS5 حدود 12 هزار دلار تا 16 هزار دلار است؛ ولی مسلماً با ورود به گمرک و اعمال هزینه‌های مالیات و تعرفه‌های خاص واردات، باید انتظار رقم‌های میلیاردی داشت. تخمین زده شده با ورود به کشور باید برای این کراس اوور آلمانی-چینی نزدیک به یک و نیم میلیارد تومان و بیشتر هزینه کنید.

همچنین اگر ماموت خودرو بتواند این کراس اوور جذاب را با قیمت زیر دو میلیارد تومان روانه بازار داخلی کند، خبر بدی برای سایر محصولات هم‌رده چینی خواهد بود؛ چرا که در آن صورت قیمت متعادل‌تری خواهد داشت. از طرف دیگر شاید خبر بد برای ماموت خودرو این باشد که خودروسازان راین قصد دارد سئات آتکا را که گفتیم رقیب جتا VS5 محسوب می‌شود وارد کشور کند. همچنین ماجرا وقتی جالب می‌شود که بدانیم شرکت مذکور تصمیم گرفته یکی از بهترین نسخه‌های این کراس اوور اسپانیایی تبار را به کشور بیاورد که مجهز به پیشرانه‌ای 2 لیتری با خروجی 190 اسب بخاری است.

مشاهده این خبر در سایت مرجع