معرفی رشته ی هوشبری

منبع :  مجله گردشگری سفرزون دسته بندی : گردشگری کد خبر : 56314 2 سال قبل 289

یکی از دغدغه‌های دانشجویان در آغاز ترم خرید کتاب های دانشگاهی است که توسط اساتید برای مطالعه و امتحانات پایان ترم پیشنهاد می شود.

کتاب های دانشگاهی اغلب در کتاب فروشی ها وجود دارند اما گاهی اوقات دانشجویان برای تهیه ی کتاب های دانشگاهی دچار مشکل می شوند. اگر به دنبال مرجعی معتبر برای خرید کتاب دانشگاهی هستید می توانید به بانک کتاب دانشگاهی تلکتاب مراجعه کنید.

هوشبری جزو رشته های کارشناسی زیر گروه ۱ تجربی است و به صورت بومی، استانی پذیرفته می شود. ۵۰ دانشگاه دولتی یعنی در همه ی استان ها رشته ی هوشبری دارند و تعداد ۱۲۰۰ نفر را پذیرش می کنند.

پذیرش هوشبری در دانشگاه از طریق آزمون سراسری کنکور و به صورت متمرکز است.

اما در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد بدون کنکور است و افراد می توانند بدون آزمون وارد این رشته شوند.

دانشجویان در دوران تحصیلی واحد تئوری، عملی و کار آموزی را می گذرانند.

مدت زمان تحصیل در رشته ی هوشبری در مقطع کارشناسی ۴ سال است و دارای ۱۳۰ واحد درسی است. ۲۲ واحد درس عمومی، ۹۲ واحد درس تخصصی و پایه و کارآموزی و ۱۶ واحد کارآموزی در عرصه دارد.

 

هوشبری یکی از رشته های پیراپزشکی است که فارغ التحصیل این رشته در اتاق عمل می تواند به عنوان دستیار پزشک بیهوشی فعالیت کند.

 

 

درس های عمومی :

اسلامی، تاریخ تمدن اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی، ادبیات فارسی، زبان عمومی، جمعیت و تنظیم خانواده، تربیت بدنی ۱و ۲

درس های پایه، تخصصی و کارآموزی :

فیزیولوژی۱، آناتومی۱، بیوشیمی، روانشناسی، فیزیک هوشبری، نشانه شناسی و معاینات بالینی، اصول کمک های اولیه، کاربرد رایانه، فیزیو پاتولوژی، فوریت های پزشکی، مدیریت در بیهوشی، روش بیهوشی۱، روش بیهوشی ۳، اصول مراقبت های ویژه، آشنایی با بیماری های داخلی و جراحی، اخلاق حرفه ای در هوشبری، کارآموزی۱، کارآموزی۳، کارآموزی۴، فیزیولوژی۲، آناتومی۲، میکروب شناسی و استریلیزاسیون، ایمونولوژی، واژه شناسی پزشکی، آمار زیستی و روش تحقیق، اصول پایه داروشناسی، اصول پرستاری و کار در اتاق عمل، خون شناسی و انتقال خون، زبان تخصصی، اصول بیهوشی، روش بیهوشی۲، مراقبت های پس از بیهوشی، اصول و روش های اداره درد، داروشناسی اختصاصی، کارآموزی پرستاری، کارآموزی ۲

 

محل کار هوشبر کجاست ؟

کارشناس هوشبری عضو تیم اتاق عمل است و در اتاق عمل یا کلینیک های درد کار می کند.

در اتاق عمل بیمارستان های دولتی یا خصوصی، کلینیک های خصوصی، مراکز جراحی، مراکز فوریت اورژانس نیز می توانند مشغول به کار شوند.

بازار کار هوشبری شاید مانند رشته ی پرستاری خوب نباشد اما مزیت های دیگری دارد.

مزایا و معایب رشته ی هوشبری :

رشته ی هوشبری شیفت شب سنگین ندارد، درآمد کارشناس هوشبری نیز بستگی به این دارد که کجا کار می کند.

اگر در بخش دولتی باشد طبق قوانین دولتی حقوق می گیرد و اگر در بخش خصوصی فعالیت کند، بستگی به این دارد که با مدیر آن جا چگونه توافق کرده است.

بازار کار رشته ی هوشبری خوب است و بیشتر مراکز درمانی نیاز به کارشناس هوشبری دارند.

کارشناس رشته ی هوشبری در اتاق عمل حضور دارد و کار آن تمیز تر از پرستاری و پزشکی است.

اما یکی از معایب این رشته استرس و اضطراب زیاد آن است زیرا هوشبرها مانند دیگر افراد حاضر در اتاق عمل نگران وضعیت بیمار هستند.

 

طرح اجباری هوشبری :

هوشبری جزو یازده رشته ای است که طرح اجباری دارند و پس از اتمام درس باید به مدت ۲ سال دوره ی طرح را بگذرانند که در این دوران نیز حقوق دریافت می کنند.

 

 

ادامه تحصیل در رشته ی هوشبری؟

برای ادامه تحصیل در رشته ی هوشبری، کارشناسی ارشد هوشبری یا دکترای هوشبری وجود ندارد. افرادی که در رشته ی هوشبری فارغ التحصیل می شوند می توانند رشته هایی همچون ارشد اتاق عمل، علوم تغذیه، آموزش بهداشت، فیزیولوژی، علوم تشریحی بخوانند.

فارغ‌ التحصیل رشته ی هوشبری می تواند :

  • دستگاه اندازه گیری گازهای خون و وسایل آزمایشگاهی مربوط به بیهوشی را می شناسد و تنظیم می کند.
  • دستگاه های بیهوشی و مانیتور های مختلفی که در اتاق عمل یا واحد مراقبت های ویژه هستند و دستگاه تنفس مصنوعی را به خوبی می شناسد و می تواند آن ها را استریلیزاسیون کند و آن ها را تنظیم کند.
  • در بخش کلینیک درد، احیای قلبی و ریوی و بی حسی ناحیه ای به متخصص هوشبری کمک می کند.
  • با مطالعه کردن پرونده ی بیمار می تواند از بیمار مراقبت کند و هم چنین در بخش مراقبت های ویژه می تواند از بیماران بد حال مراقبت کند.

روحیات لازم برای رشته ی هوشبری :

دانشجویان رشته ی هوشبری باید روابط عمومی بالایی داشته باشند، با بیمار خوش برخورد باشند، با گروه پزشکی اتاق عمل رابطه ی خوبی داشته باشند، روحیاتشان با بیمارستان و اتاق عمل سازگار باشد، باید طاقت زیادی داشته باشند تا تحمل صحنه های ناخوشایند و خونریزی در اتاق عمل را داشته باشند.

دستیار هوشبری زیر نظر متخصص بیهوشی است و نباید بدون دستور او کاری انجام دهد.

نوشته معرفی رشته ی هوشبری اولین بار در سفرزون. پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع