معرفی شهرهای دانشجویی ایتالیا: شهر رم

منبع :  اساتیدآنلاین دسته بندی : کد خبر : 187016 2 سال قبل 469

شهر رم پایتخت تاریخی ایتالیا است. این شهر با جمعیتی بیش از 2 میلیون و هشتصد هزار نفر، بزرگترین و پر جمعیت ترین شهر کشور ایتالیا است.

شهر رم سابقه ای بسیار طولانی در تاریخ و تمدن اروپا دارد. به همین دلیل نیز این شهر یکی از ممقاصد مهم گردشگری جهان به حساب می آیند. در کنار این تاریخ دیرینه این شهر میزبان تعدادی از بهترین دانشگاه های اروپاست. به همین دلیل هم شهر رم میزبان دانشجویان فراوانی از کشورهای مختلف جهان است.

تاریخچه

تاریخ شهر رم به قدری غنی است که ویل دورانت تاریخ نگار و محقق مشهور آمریکایی یک جلد 900 صفحه ای از کتاب تاریخ تمدن خود را به این شهر و مردمانش اختصاص داده است.

بر اساس شواهد باستان شناسی حدود ۵۰۰۰ سال قبل انسان هایی در محدوده رم فعلی زندگی می کرده اند. هر چند تا پیش از این تصور می شد تاریخ احداث شهر رم به سال 735 قبل از میلاد مسیح باز می گردد اما کاوش های سال 2014 نشان داد این شهر خیلی قبل تر از این تاریخ وجود داشته است.

تاریخ اساطیری

بر اساس داستان های اساطیری شهر رم ساخته رُمولوس و رِموس است.

پدربزرگ این دو کودک نومیتر برادر آمولیوس و پادشاه آلبا لونگا بود. نومیتر دختری به نام رئا سیلویا و پسری به نام لائوس داشت. آمولیوس برادرش نومیتر و فرزند پسر او، لائوس را می‌کشد و رئا سیلویا را ناچار می‌کند که راه رهبانیت را بپذیرد تا بدین سان همسری نگزیند و فرزندی که شایسته پادشاهی باشد از او زاده نشود. ولی مارس خدای جنگ شیفته رئا سیلویا می شود.

رئا باردار شده و عمویش آمولیوس از این موضوع آگاه می‌شود و رئا سیلویا را به زندان می افکند تا زمان زایمانش فرا رسد. او دو پسر دوقلو به دنیا می آورد. آمولیوس خشمگین شده، رئا را زنده به گور می کند و دو پسر خردسال دوقلویش را به رود تیبر می سپارد. دو برادر از خیزاب خروشان رهایی می‌یابند و به کرانه رود می‌رسند. ماده گرگی (گرگ کاپیتول) به آنها شیر می‌دهد. این دو بزرگ می‌شوند و آمولیوس را نابود می‌کنند.

رومولوس در یک درگیری برادرش رموس را می کشد. او سپس برفراز تپه پالاسیوم شهری را بنا می کند و نخستین شاه این شهر می شود. رمولوس به یاد برادرش رموس این شهر را رم می نامد.

تاریخ مکتوب

تاریخ رم سه دوره آغازین و جمهوری، امپراتوری و افول و سقوط امپراتوری را شامل می‌شود. سنای رم بازیگر ثابت هر سه دوره بود. در ابتدا پس از منازعات فراوان، اختلاف طبقاتی بین اشراف و توده‌های زیردست برداشته شد و جمهوری شکل گرفت. رمی‌ها به خاطر ارتش منظم شان توانستند قلمرو خود را از دشت‌های پیرامون رم (موسوم به لاتیوم، یعنی سرزمین مردم لاتین) به کل ایتالیا گسترش بدهند. در دوره طلایی بین سال‌های ۲۷ پیش از میلاد تا ۱۹۲ میلادی رم از شهری آجری به شهری از مرمر تبدیل شد. تمام ادیبان و فیلسوفان مهم رم در این دوره زندگی می‌کردند و اکثر داستان‌های رم باستان، مربوط به این دوران است. پادشاهی کومودوس پایان عصر طلایی بود.

پس از فراگیر شدن مسیحیت در امپراتوری روم، شهر رم یکی از پنج مرکز عمده این دین به حساب می‌آمد. تسخیر اورشلیم، انتاکیه و اسکندریه بین سال‌های ۶۳۸ تا ۶۴۲ میلادی به دست اعراب مسلمان، موجب افزایش اهمیت رم در کنار قسطنطنیه گشت. وضعیت این شهر به عنوان یک شهر مهم در امپراتوری مقدس روم و تاثیر احساسی و معنوی آن بر شکل‌گیری اولیه مسیحیت باعث فزونی یافتن اعتبار آن در قرون وسطی شد.

پس از آن این شهر به مهمترین مرکز کلیسای کاتولیک در جهان تبدیل شد به گونه ای که امروزه کشور واتیکن در درون شهر رم قرار دارد. واتیکان محل اقامت پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان و مرکز کلیسای کاتولیک است.

شهر رم

مهمترین دانشگاه های شهر رم

شهر رم به عنوان پایتخت و یکی از مهمترین مراکز فرهنگی اروپا میزبان تعدادی از بهترین دانشگاه های ایتالیاست.

دانشگاه ساپینزا بزرگترین دانشگاه اروپا و قدیمی‌ترین دانشگاه شهر رم در ایتالیا است که در سال ۱۳۰۳ میلادی، تأسیس شده‌است. بر طبق رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان (ARWU) دانشگاه ساپینزا در بین ۳۰ دانشگاه برتر اروپا جای دارد. فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی که برای ایرانی ها نامی بسیار آشناست فارغ التحصیل همین دانشگاه است.

دانشگاه جان کابوت نیز یکی دیگر از دانشگاه های معتبر ایتالیا است. این دانشگاه کوچک آمریکایی در منطقه Trastevere رم ، ایتالیا واقع شده است.

دانشگاه تورورگاتا نیز یکی از دانشگاه های نسبتاً جدید شهر رم است که در سال 1982 تاسیس شده است. این دانشگاه تقریباً ۳۴۰۰۰ دانشجو، ۱۶۰۰ استاد، ۹۰۰ پرسنل اداری و فنی دارد. این دانشگاه از 6 دانشکده تشکیل شده که عبارتند از: اقتصاد، مهندسی، علوم انسانی، حقوق، پزشکی و علوم.

نوشته معرفی شهرهای دانشجویی ایتالیا: شهر رم اولین بار در اساتید آنلاین. پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع