معرفی ۱۰ تا از معروف ترین سوغات قشم، ره آوردهایی از جزیره‌ی زمزمه‌های شبانه + عکس

منبع :  مجله گردشگری سفرزون دسته بندی : گردشگری کد خبر : 248291 1 سال قبل 391

گوشه گوشه‌ی قشم پر از زیبایی‌های مختلفی است که خاطره‌ای فراموش نشدنی برای مهمانانش می‌آفریند و تمام این خاطرات سوغات این سفر هستند. هنگام بازگشت از این جزیره‌ی رویایی باید کوله بارمان را پر کنیم از سوغات قشم که هر کدام قصه و رنگی برای روایت این سفر دارند. برای اینکه سوغات این جزیره را بهتر بشناسیم با سفرزون هم قدم شوید.

۱. خرما ، طعمی گرم از جنوب

خرما | سوغات جنوبخرما | سوغات جنوب

در هر شهر جنوبی که مسافر باشید خرما بخش جدا نشدنی خوردنی‌های آن است. این خوردنی شیرین و مقوی در سفره‌ی سوغات قشم نیز قرار دارد.

۲. کیک هلر ، شیرینی خاص سوغات قشم

کیک هلر | سوغات ویژه قشم کیک هلر | سوغات ویژه قشم

هلر یکی از روستاهای قشم است که در کارگاه‌های شیرینی پزی آن نوعی کیک خاص پخته می‌شود و به کیک هلر معروف است. این کیک اسفنجی از ترکیب آرد، تخم‌مرغ، شکر و وانیل آماده می‌شود. این کیک خوشمزه را در هیچ جای دیگر نمی‌توانید پیدا کنید و به‌طور ویژه سوغات قشم است.

در سفرزون بخوانید :
مراکز خرید قشم ، به وقت یک خرید حسابی در جزیره‌ی رنگ‌ها

عجایب هفت‌گانه‌ی قشم

۳. نان تموشی و نان‌های محلی

نان تموشی از نان‌های محلی قشمنان تموشی از نان‌های محلی قشم

یکی از سوغات قشم نان‌های محلی این جزیره است که نمی‌توانید از طعم و ترکیب ویژه‌ آن‌ها بگذرید. در میان نان‌های محلی خاص‌ترین آن‌ها نان تموشی است. برای پخت این نوع نان ابتدا خوب تابه را داغ می‌کنند و بعد آرد را با آب مخلوط و تکه‌ای از خمیر درست شده را با دست برمی‌دارند و لایه‌ی نازکی روی تابه پهن می‌کنند. روی آن پنیر یا تخم مرغ می‌ریزند و وقتی آماده شد با سس مهیاوه یا ماهی آبه که سسی است تهیه شده از آب ماهی، نمک، خردل، گشنیز و رازیانه می‌خورند. علاوه بر این نان تموشی را با سس سوراغ هم می‌توان خورد که آن هم سسی معروف در نواحی جنوبی ایران است.

سوراغ سسی است که از مخلوط ماهی حشینه، آب، نمک، گل سرخ و پوست نارنج تهیه می‌کنند و با نان‌های محلی می‌خورند. از دیگر نان‌های محلی قشم می‌توان به نان رخنه، نان دستی که نان مردم محلی قشم است، نان خمیر، نان بالاتاوه و نان کروسی اشاره کرد.

۴. ادویه‌جات ، عطر تندی که بوی جزیره دارد

ادویه | از سوغات قشمادویه | از سوغات قشم

از دیگر سوغات قشم که در لیست خوراکی‌های آن قرار می‌گیرد می‌توان به ادویه‌جات خاص این منطقه اشاره کرد. با خریدن این ادویه‌جات مزه‌های خوب این منطقه را برای خود به همراه می‌برید.

۵. صنایع دستی دریایی ، از آب گذشته‌ها

صنایع دستی دریایی را می‌توان از زیباترین سوغات قشم دانست. مسافران خوش رنگ و طرحی که از دریا به ساحل می‌رسند و با هنر و ظرافت ساکنان جزیره به گردنبند، تابلو نقش برجسته، آویز، پرده، زیورآلات مجسمه‌ها و اشیای گوناگونی می‌سازند. مواد اولیه‌ی مصرفی شامل پوسته‌ی حلزون‌ها، صدف‌ها، استخوان ماهی، گوش ماهی و مرجان است.

در سفرزون بخوانید :
بهترین جاهای دیدنی قشم ؛ از ناز تا هنگام

رستوران های قشم ، جایی برای مزه مزه کردن طعم‌های جزیره

۶. گلیم و رودوزی‌های سنتی ، هنر دست ساکنان قشم

آثاری که از هنر زنان جزیره قشم متولد می‌شوند و شما می‌توانید نمونه‌هایی از آن‌ها را به‌عنوان سوغات قشم به خانه‌هایتان ببرید همه حاصل ذوق و ظرافت روح سازندگانشان هستند. گلیم بافی و رودوزی های سنتی از این دست هنرمندی‌ها هستند. از دیگر صنایع دستی قشم می‌توان به انواع و اقسام نوارهاى تزئینى لباس (شک‌بافى)، رودوزى و سوزن‌دوزى (خوس‌دوزى، گلابتون‌دوزى قالى‌بافى، گلیم‌بافى، نگارگرى اشاره کرد.برقع سازی یکی دیگر از آثار دست زنان این منطقه است

۷. صنایع دستی حصیری و کاربردهای فراوان

حصیر بافی

حصیر بافییکی دیگر از صنایع دستی که سوغات قشم است صنایع دستی حصیری محبوب این منطقه است. از این صنایع دستی می‌توان به «تک»، درپوش کوزه، نوعی سینی گرد و بزرگ به نام «سپ»، «دمکش»، گلدان حصیری، ظرف میوه، ظرف نگهداری نان «کفه» اشاره کرد.

۸. کپکاپ سازی ، هنری کهن

کپکاپ یک نوع دمپایی چوبی است که در کارگاه‌های لنج سازی ساخته می‌شوند و بیشتر برای ماهیگیران لنج‌سازان کاربرد دارد. این هنر سال‌های بسیاری است که در این منطقه متولد شده است.

در سفرزون بخوانید :
رستوران های قشم ، جایی برای مزه مزه کردن طعم‌های جزیره

مراکز تفریحی قشم ، ساعات هیجان و لذت در همسایگی خلیج فارس

۹. عودسازی ، اثری خوش نوا

عود یکی از ابزار موسیقی ایرانی است که سالیانی طولانی در تاریخ موسیقی حضور داشته. عود یا بربط نوایی محزون و روح انگیز دارد و ساخت آن در قشم تاریخی طولانی دارد.

در کنار همه‌ی مواردی که ذکر آن‌ها رفت از سوغات قشم می‌توان به تور بافی و لنج سازی نیز اشاره کرد که ساخت و استفاده آن‌ها با زندگی مردم عجین شده است.

آیا شما نیز به قشم سفر کرده‌اید؟

چیزهای دیگری از سوغات قشم را می‌شناسید که جای آن‌ها در فهرست ما خالی است؟

نوشته معرفی ۱۰ تا از معروف ترین سوغات قشم، ره آوردهایی از جزیره‌ی زمزمه‌های شبانه + عکس اولین بار در سفرزون. پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع