معرفی ۱۲ تا از معروف ترین جاهای دیدنی بندر کنگ + عکس

منبع :  مجله گردشگری سفرزون دسته بندی : گردشگری کد خبر : 291945 1 سال قبل 597

بندر کنگ یکی از شهرهای تابعه شهرستان بندر لنگه است که در استان هرمزگان قرار دارد. این شهر یکی از زیباترین شهرهای جنوب ایران به شمار می‌رود. بندر کنگ را در بین بنادر تاریخی ایران قرار می‌دهند. این بندر قدمت چند هزار ساله دارد. بیشتر اهالی این بندر اهل سنت هستند و از پیروان امام شافعی به حساب می‌آیند. بیشتر مردم این بندر به زبان فارسی صحبت می‌کنند؛ اما تا همین چند سال پیش زبان رسمی آن‌ها عربی بود. در گذشته این بندر آنقدر بزرگ بود که به آن بندر ۳۰ کشتی می‌گفتند. دلیل آن بود که ۳۰ کشتی به‌صورت همزمان می‌توانستند در آن پهلو بگیرند. جاهای دیدنی بندر کنگ بسیار خاص و دوست‌داشتنی هستند. اگر عازم جنوب ایران هستید در این مقاله با ما همراه باشید تا کنگ را بهتر بشناسید.

۱. موزه سندباد بندر کنگ

جاهای دیدنی بندر کنگ

ناخدایان بندر کنگ همانند سنباد بودند که از این کشور به آن کشور می‌رفتند. موزه سنباد در حقیقت موزه مردم‌شناسی و موزه دریانوردی بندر کنگ است. ناخدایان در این بندر قبلاً از ایران به آفریقا و هند می‌رفتند. آن‌ها همراه خود خرما می‌بردند و چوب باز می‌گردادند. این دریانوردان و ناخدایان، داستان‌های جذابی برای تعریف کردن دارند.

تمامی این داستان‌ها جذاب، در موزه سندباد بندر کنگ نهفته است. در این موزه می‌توانید با فرهنگ مردم این شهر بیشتر آشنا شوید. همچنین در ایام مختلف، می‌توانید شاهد برگزاری انواع مختلف مراسم آیینی در این موزه باشید. در این موزه انواع وسایل قدیمی متعلق به دریانوردان وجود دارد. این موزه می‌تواند شما را با فرهنگ مردم بنادر جنوبی کشور و سبک زندگی دریانوردان بیشتر آشنا کند.

۲. بافت تاریخی شهر کنگ

جاهای دیدنی بندر کنگ

بندر کنگ یکی از قدیمی‌ترین بنادر ایران است. قدمت این بندر به دوران هخامنشیان باز می‌گردد. از آن دوران تا به امروز، از اهمیت این بندر کاسته نشده است. همین موضوع باعث می‌شود تا حتی بافت تاریخی بندر کنگ نیز تماشایی و دوست‌داشتنی باشد. در این شهر می‌توانید شاهد معماری خاص و مخصوص به این بندر باشید. همین معماری است که باعث شده آن را با نام سانتورینی ایران بشناسند.

اکثر خانه‌های این بندر به رنگ سفید هستند و معماری خاصی دارند. دلیل استفاده از این مصالح، کاهش گرما در فضای داخل خانه است. برخی مردم محلی بسیار خوش ذوق هستند و گل‌های صورتی زیبا از پنجره خانه خود به بیرون گذاشته‌اند. به این ترتیب حتی با قدم زدن در بافت تاریخی شهر کنگ هم می‌توانید از زیبایی این بندر تاریخی لذت ببرید. در هر گوشه از این شهر، یک سوژه برای عکاسی در اختیار شما قرار می‌گیرد. پس اگر کنجکاو و ماجراجو باشید، حتی با قدم زدن در کوچه و پس‌کوچه‌های این شهر، از سفرتان به بندر کنگ لذت خواهید برد. به این ترتیب می‌توان گفت که بافت تاریخی این بندر یکی از جاهای دیدنی بندر کنگ به حساب می‌آید.

۳. خانه‌های قدیمی بندر کنگ

همان طور که اشاره کردیم، قدمت این بندر به دوران هخامنشیان باز می‌گردد. پس می‌توانید انتظار تماشای خانه‌های قدیمی در این بندر را داشته باشید. به دلیل شرجی هوا و شرایط خاص این بندر، بسیاری از خانه‌های تاریخی آن آسیب دیده و تخریب شده‌اند. در این میان برخی خانه‌های تاریخی هنوز پابرجا هستند. خانه یونسی یکی از جاهای دیدنی بندر  کنگ است. این خانه را به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل کرده‌اند. البته امکان بازدید از آن هم برای گردشگران وجود دارد. خانه یونسی به‌صورت کامل بازسازی شده است؛ اما سبک سنتی در آن را به‌خوبی رعایت کرده‌اند. با اقامت در این خانه‌ها می‌توانید حس و حال گذشتگان را تجربه کنید. پس بد نیست با اقامت در خانه یونسی، تجربه خاصی از سفر به بندر کنگ داشته باشید.

۴. بادگیرهای قدیمی

اگر سری به یزد زده باشید، حتماً با سیستم عملکرد بادگیرهای سنتی آشنایی دارید. در مرکز و جنوب ایران به وفور از این بادگیرها در گذشته استفاده می‌کردند. البته جالب اینجاست که هنوز هم در بندر کنگ از بادگیر به‌صورت کاملاً کاربردی استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث شده تا بادگیرهای این شهر یکی از جاهای دیدنی بندر کنگ باشند. جالب است بدانید که در حدود ۳۲۰ بادگیر مختلف در بافت سنتی بندر گنگ دیده می‌شود. این بادگیرها هنوز هم عملکرد مناسبی دارند. این موضوع معماری عالی ایرانیان را در گذشته نشان می‌دهد. بادگیرها بدون آن‌ها همانند کولرهای گازی به محیط زیست آسیب برسانند، هوای گرما را بیرون می‌کردند و هوای تازه را به داخل خانه هدیه می‌دادند. اگر به هنر معماری سنتی ایرانی علاقه‌مند باشید، حتماً از تماشای این بادگیرها لذت می‌برید.

۵. صنایع‌دستی بندر

جاهای دیدنی بندر کنگ

صنایع‌دستی را بسیاری به‌عنوان سوغات بندر کنگ می‌شناسند؛ اما برخی بازارچه‌های سنتی در این بندر وجود دارند که مخصوص خرید صنایع‌دستی هستند. بیشتر مردان در این شهر مشغول به دریانوردی و ماهیگیری هستند. در عین حال بانوان به تولید صنایع‌دستی مشغول می‌شوند. در این میان می‌توان به گلابتون‌دوزی، زری‌دوزی، برقع‌های رنگی، حصیربافی و … اشاره کرد. در بخشی از خانه‌های تاریخی در بافت سنتی بندر کنگ، غرفه‌های فروش صنایع‌دستی این بندر حضور دارند. حتی اگر قصد خرید نداشته باشید، حضور در این بازارچه‌ها و تماشای صنایع‌دستی مردم کنگ بسیار لذت‌بخش خواهد بود. حتی می‌توانید سوژه‌های مناسبی را برای عکاسی خود پیدا کنید.

۶. اتاق حجله بندر کنگ

اتاق حجله به یکی از جاهای دیدنی بندر کنگ تبدیل شده است. اتاق حجله بخشی از مراسم عروسی مردم بندر کنگ است. از گذشته چنین رسم بود که خانواده دختر، اتاقی را به‌عنوان اتاق حجله تزئین می‌کردند. این اتاق پر از تزئینات مختلف، آینه‌کاری و حتی آویزهای طلا بود. عروس و داماد از یک هفته تا ۶ ماه می‌توانستند در این اتاق زندگی کنند و تمامی امکانات در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت. در حال حاضر در پارک کوهین بندر کنگه، شش اتاق را به سبک اتاق حجله تزئین کرده‌اند. بازدید از این اتاق‌ها برای مسافران شهرهای دیگر می‌تواند جذابیت بسیاری داشته باشد.

۷. برکه بندر

همه ما با شنیدن نام برکه به یاد یک دریاچه کوچک می‌افتیم؛ اما برکه در بندر کنگ یک دریاچه نیست. در حقیقت مردم محلی بندر کنگ به آب‌انبارهای سنتی خود، برکه می‌گویند. این برکه‌ها ساختاری استوانه‌ای با سقف گنبدی دارند. هنوز هم چند مورد از این برکه‌ها در بخش‌های مختلف بندر کنگ وجود دارند و به یکی از جاهای دیدنی بندر کنگ تبدیل شده‌اند. در پارک موزه برکه می‌توانید شاهد چند مورد از این برکه‌ها باشید. این پارک موزه تنها پارک موزه برکه در خاورمیانه است. به همین خاطر حتی گردشگران خارجی هم جذب این پارک موزه می‌شوند.

۸. بیمارستان لنج‌ها

کوهین دریا نام مکانی است که آن را با نام بیمارستان لنج‌ها نیز می‌شناسند. شاید این نام برای شما عجیب باشد؛ اما واقعاً بیمارستاین برای لنج‌ها است! لنج‌ها در حال حاضر به جای چوب و متریال سنتی از فلز و فایبرگلاس ساخته می‌شوند. گاهی لنج‌ها دچار آسیب می‌شوند. به همین خاطر به تعمیر نیاز پیدا می‌کنند. کوهین دریا جایی است که لنج‌ها برای تعمیر می‌ایند. به همین خاطر آن را با نام بیمارستان لنج‌ها می‌شناسند. تماشای ابهت لنج‌های بزرگ از نزدیک می‌تواند بسیار جذاب باشد. کارکنان بیمارستان لنج‌ها معمولاً حین کار شعرخوانی می‌کنند که جذابیت بازدید شما را دوچندان می‌کند. پس بیمارستان لنج‌ها را هم باید در لیست جاهای دیدنی بندر کنگ قرار داد.

۹. قلعه تاریخی هخامنشیان

در بخش ابتدایی مقاله گفتیم که این بندر یکی از قدیمی‌ترین بنادر کشور است. قدمت این بندر به دوران هخامنشیان باز می‌گردد. قلعه تاریخی هخامنشیان نیز تصدیقی بر این سابقه تاریخی است. قلعه تاریخی هخامنشیان بر فراز شاهین کوه بندر کنگ قرار دارد.

این قلعه را می‌توان جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی بندر کنگ دانست. نام این قلعه لشتان است و قدمت آن به دوران هخامنشیان باز می‌گردد. برای دسترسی به قلعه تاریخی هخامنشیان باید خودتان را به فاصله ۶کیلومتری از بندر برسانید. برخی افراد می‌گویند که این قلعه تا دوران پرتغالی نیز کاربرد داشته است و از آن برای نگهداری آذوقه استفاده می‌کردند. قلعه سنگی هخامنشیان در این بندر متأسفانه آسیب بسیاری دیده است. با این حال هنوز هم بازدید از آن خالی از لطف نیست. جالب است بدانید که ورودی آن از مسیر زیرزمینی عبور می‌کند. همین موضوع باعث جلب گردشگران بسیاری می‌شود.

۱۰. مسجد دومحرابه بندر کنگ

مسجد دومحرابه یکی دیگر از جاهای دیدنی بندر عکنگ است. این مسجد آسیب بسیار دیده و فقط می‌توان شاهد بقایایی از آن بود. مسجد دومحرابه در ضلع غربی و روبه‌روی هسته اصلی شهر قرار دارد. این مسجد دارای دو طبقه مجزا است. هر کدام از این طبقات دارای محراب جداگانه هستند. مسجد دومحرابه را از سنگ رسوبی و مرجانی با کمک ملات ساروجی ساخته‌اند. مسجد دومحرابه در سال ۱۳۹۷ کشف شد و پیش از آن در زیر خاک مدفون بود.

۱۱. قلعه پرتغالی‌ها کنگ

در قرن ۱۶ میلادی، متأسفانه بخش‌هایی از جنوب ایرانی تحت استعمار اروپا و مخصوصاً کشور پرتغال قرار داشت. آن دوران را می‌توان دوران سیاه تاریخ ایران دانست. متأسفانه سالیان سال، پرتغالی‌ها از منابع جنوب ایران استفاده کردند. این دست‌درازی به کمک رشیدان و دلیران ایرانی پایان یافت. با این حال تا زمانی که پرتغالی‌ها بر این مناطق حکومت می‌کردند، قلعه‌هایی می‌ساختند تا با کمک آن‌ها از منافع خود به بهترین شکل ممکن دفاع کنند. در شهرهای مختلف جنوبی کشور می‌توانیم شاهد قلعه پرتغالی‌ها باشیم.

این قلعه‌ها عموماً ساختار نظامی داشتند. هنوز هم تسلیحاتی از جمله توپ‌های بزرگ فلزی در این قلعه‌ها به چشم می‌خورد. در بندر کنگ نیز یکی از قلعه‌های قدیمی پرتغالی‌ها وجود دارد. البته این قلعه آسیب بسیاری دیده است و فقط می‌توان شاهد بقایای آن بود. با این حال هنوز هم این قلعه یکی از جاهای دیدنی بندر کنگ به شمار می‌رود.

۱۲. برکه دریا

چند پاراگراف قبل، درباره برکه یا همان آب‌انبارهای قدیمی با معماری خاص بندر کنگ صحبت کردیم. برکه دریا بزرگترین و عمیق‌ترین برکه در تمام بندر کنگ است. این برکه ۱۴ متر عمق دارد و طول دهانه آن به ۲۸ متر می‌رسد. به همین خاطر آن را با نام بزرگترین آبگیر ایران نیز می‌شناسند. این برکه را با نام برکه دریا دولت نیز خطاب می‌کنند. پس بد نیست حتماً از این برکه نیز دیدن کنید.

بندر کنگ یک بندر تاریخی با جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبا و خاص است. بسیاری از بندر را با نام سانتورینی ایران می‌شناسند. سفر به کنگ می‌تواند سفری بسیار خاص و فرامو‌شنیدنی را برای شما به ارمغان بیاورد. پس حتماً سری به این شهر بزنید و از جاهای دیدنی کنگ بازدید کنید.

 

نوشته معرفی ۱۲ تا از معروف ترین جاهای دیدنی بندر کنگ + عکس اولین بار در سفرزون. پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع