مفهومسازی تجربۀ خاطرهانگیز گردشگران داخلی و بینالمللی از مقصد شهر شیراز
مفهومسازی تجربۀ گردشگری و بررسی ابعاد تجربه و قصدهای رفتاری حاصل از آن، نه تنها از منظر علمی، بلکه برای کسبکارها و سازمانهای گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربۀ خاطرهانگیز گردشگران داخلی و بینالمللی از مقصد گردشگری شهر شیراز و با استفاده از رویکرد نظریۀ زمینهای اجرا شدهاست. به همین منظور با 10 گردشگر داخلی و 11 گردشگر خارجی مصاحبههای نیمه ساختاریافته اجرا و دادهها گردآوری و تجزیه و تحلیل شد که نمونهگیری به صورت نظری، هدفمند و گلولة برفی بوده است. در این راستا تجربۀ گردشگری آنها در سه مرحلۀ قبل از سفر، در طی سفر و بعد از سفر مورد بررسی قرار گرفت. تجربههای خاطرهانگیز گردشگران در مقصد شیراز را میتوان به چهار دسته طبقهبندی کرد: محیط، فرهنگ، روابط میانفردی و عوامل فردی و روانی. نتایج حاکی آن است که تجربۀ افرادی که به مقصد دلبسته شدهاند، به بازدید دوباره این مقصد خواهند پرداخت و انگیزهای برای بازدید دوباره دارند. همچنین گردشگرها با توجه به تجربۀ خود به توصیۀ مقصد از طریق بازاریابی دهانبهدهان و تولید محتوا در فضای مجازی میپردازند. شیوع ویروس کرونا عامل مداخلهگر در تجربۀ خاطرهانگیز گردشگران از مقصد شناسایی شدهاست. مفهومسازی ابعاد تجربههای خاطرهانگیز گردشگران میتواند به طور قابل توجهی در سیاست-گذاری و توسعه و مدیریت کسبوکارها و محصولات گردشگری تأثیرگذار باشد.