مقاله‌ای که دید شما نسبت به بیت کوین را تغییر می‌دهد؛ تعریفی جدید از پولی جدید

منبع :  ارز دیجیتال دسته بندی : ارز دیجیتال و بلاک چین کد خبر : 376592 1 سال قبل 494

اگر در شبکه بیت کوین تازه‌وارد محسوب می‌شوید یا هنوز به کارایی آن شک دارید، احتمالاً با شایعات ضدونقیضی درباره این شبکه غیرمتمرکز روبه‌رو بوده‌اید یا با برخی مفاهیم آن کاملاً آشنا نیستید. در این صورت، پیش از هرگونه تصمیم‌گیری یا اقدام به سرمایه‌گذاری، ابتدا بهتر است بیت کوین را بیشتر بشناسید.

برای این منظور، تلاش کرده‌ایم با کمک‌گرفتن از مطلبی که در وب‌سایت کوین‌تلگراف منتشر شده است، برخی از برداشت‌های نادرست درباره بیت کوین و عملکرد آن را بررسی کنیم. آنچه در‌ادامه می‌خوانید، نوشته نویسنده و بنیان‌گذار خبرنامه ارز دیجیتالی به‌ نام Something Interesting است. نام مستعار وی Knifefight و مدیر محصول سابق چند شرکت بزرگ فناوری بوده است. Knifefight بیت کوین را از جوانب مختلف بررسی و ‌تجزیه‌وتحلیل می‌کند و می‌کوشد برخی از ابهام‌ها و مفاهیم نادرست درباره این فناوری مالی را از ذهن خوانندگان پاک کند.

عمر بادوام، ارزش کاربردی، سانسورناپذیری، یگانگی، تحقق آزادی‌های فردی و حتی آثار مثبت زیست‌محیطی بیت کوین، تنها برخی از موضوعاتی است که در این مقاله مفصل بررسی شده است. بنابراین، اگر قصد دارید دیدی جدید و غیرکلیشه‌ای به این فناوری مالی پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. آنچه در‌ادامه می‌خوانید، به‌نقل از Knifefight نوشته شده است.

نگاهی جدید به بیت کوین

احتمالاً به‌طورکلی با بیت کوین آشنا هستید و می‌دانید که برخی افراد با سرمایه‌گذاری زودهنگام روی آن میلیون‌ها دلار به‌دست آورده‌اند. علاوه‌بر‌این، ممکن است شنیده باشید که بیت کوین شکل جدیدی از پول دیجیتال و آینده تجارت به‌شمار می‌آید یا شرکتی خلاف‌کار است که به کره زمین آسیب می‌رساند. خبرها و شنیده‌ها گیج‌کننده هستند. احتمالاً یکی از دلایل چنین وضعیتی این است که هیچ‌کس نمی‌تواند جلوِ شایعات را بگیرد‌؛ درست مانند بیت کوین که تحت‌کنترل هیچ‌کس نیست و متعلق به همه ماست.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چگونه بازی را تغییر داد؟

در این مقاله، من به‎‌عنوان نویسنده تلاش می‌کنم به افراد کنجکاو درباره بیت‌کوین کمک کنم تا حقایق مهم مرتبط با برترین ارز دیجیتال جهان را درک کنند. این مطلب قرار نیست فنی و پیچیده باشد و خواندن آن دشوار نخواهد بود. همچنین، قصد ندارم از بیت کوین به‌عنوان گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری دفاع کنم؛ اگرچه به‌نظر من ارزشش را دارد که کمی بیت کوین داشته باشید.

در مطلب حاضر، فقط سعی می‌کنم چند مفهوم اشتباه را اصلاح و به تازه‌واردان جامعه بیت کوین کمک کنم تا با چند مفهوم اصلی و زیربناییِ این شبکه بیشتر آشنا شوند. امیدوارم اگر این مطلب را با ذهنی باز بخوانید، به‌سرعت متوجه شوید که بیت کوین چیزی بسیار فراتر از سفته‌بازی‌های قیمت آن است.

خشک و تر را باهم نسوزانیم

بیایید ابتدا با حذف چند مفهوم نادرست بحثمان را آغاز کنیم:

ارزهای دیجیتال خطرناک و دست‌مایه سوءاستفاده کلاه‌بردارها، جنایت‌کارها، قماربازها، هکرها و احمق‌ها هستند.

فقط استدلالی با سوءنیت و مغالطه‌ می‌تواند ایده‌های کهنه و ناکارآمد را تا مدت‌ها زنده نگه دارد. درست است که فضای ارزهای دیجیتال ظاهراً بستری مهیا برای کلاه‌برداری دیده می‌شود و برخی را مجاب می‌کند که تمام این فضا فاسد است؛ اما صرف‌نظر‌کردن از حضور در فضای کریپتو تنها به این دلیل که پر از کلاه‌برداری است، شبیه این است که در فضای توییتر حضور نداشته باشید؛ زیرا بخش زیادی از توییت‌ها به‌دردنخور هستند.

مشکل توییتر یا فضای کریپتو نیست؛ بلکه مشکل زمان و انرژی و چگونگی جست‌وجو در میان موضوعات به‌دردنخور و یافتن ایده‌های واقعاً جالب است. جدایی کامل از فضای ارزهای دیجیتال بسیار ساده‌تر و سرراست‌تر است؛ اما سؤالی را مطرح می‌کند که می‌تواند ذهنمان را حسابی درگیر کند: اگر ارزهای دیجیتال به‌دردنخور هستند، چرا از میدان به‌در نمی‌شوند؟

مقاله‌ای که دید شما نسبت به بیت کوین را تغییر می‌دهد؛ تعریفی جدید از پولی جدیدبیت کوین در‌مقابل دات‌کام و سایر حباب‌های بازار. منبع: جیمز تودارو (James Todaro)

بیت کوین از بین نمیرود

نکته جالب درباره بیت کوین این است که تقریباً هیچ‌کس به‌سرعت به آن اعتقاد پیدا نمی‌کند. طراحی بیت کوین در نگاه اول با عقل جور در‌نمی‌آید و تقریباً همه در ابتدا عملکردش را غیرممکن می‌دانند و رد می‌کنند. برای من از زمانی‌که اولین‌بار نام بیت کوین شنیدم تا وقتی‌که بالاخره تحقیقاتم را درباره‌اش آغاز کردم، حدود سه سال طول کشید. من تئوری بازی‌ و طراحی سازوکارها را در دانشگاه مطالعه کرده بودم؛ بنابراین، دقیقاً می‌دانستم که چرا بیت کوین نمی‌تواند کار کند. فقط نمی‌توانستم بفهمم چرا هنوز وجود دارد.

روی کاغذ، مطمئن بودم که بیت کوین نمی‌تواند وجود داشته باشد؛ اما در‌عمل، وجود داشت. وقتی نظریه‌ای با واقعیت مشاهده‌شده در تضاد باشد، این نظریه است که باید تغییر کند؛ پس، به تفکرم شک کردم. وایت‌پیپر بیت کوین را خواندم و در نهایت نظرم عوض شد.

قانع‌کننده‌ترین شواهدی که نشان می‌دهد بیت‌کوین همان‌طوری است که تبلیغ می‌شود، تاریخچه عملکردش تاکنون بوده است. هرچه بیت کوین به‌مدت طولانی‌تری وجود داشته باشد، باید آن را جدی‌تر بگیرید.

اصطلاح آکادمیک برای چنین پدیده‌ای «اثر لیندی» (Lindy Effect) است. این ایده بیان می‌کند که هرچه چیزی بیشتر باقی بماند، باید انتظار بیشتری برای ادامه‌اش داشته باشید. برای مثال، همه ما می‌توانیم فردا به‌صورت جمعی و عمومی تصمیم بگیریم که طلا دیگر ارزشمند نیست یا تصمیم بگیریم که برای همیشه به آهنگ‌های پرطرفدار امروز گوش کنیم. بااین‌حال، این کار را نخواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با اثر لیندی و ارتباط آن با آینده بیت کوین

طلا برای مدت زیادی ارزشمند بوده است؛ بنابراین، احتمالاً بعد از این هم برای مدتی طولانی ارزشمند خواهد بود. آهنگ‌های برتر امروز اکثراً جدید هستند که نشان می‌دهد بیشتر آهنگ‌های برتر فردا نیز احتمالاً جدید خواهند بود. ادامه وجود چیزی در گذشته دلیلی بر ادامه وجود آن در آینده است. به این پدیده اثر لیندی گفته می‌شود.

به‌همین‌دلیل، دولت‌ها به‌ناچار به فکر متوقف‌کردن بیت کوین افتاده‌اند و پیوسته سیاست‌هایی رسمی برای غیرقانونی جلوه‌دادن آن وضع می‌کنند یا می‌کوشند قوانینی سختگیرانه روی این شبکه مالی غیرمتمرکز اِعمال ‌کنند. سیاست نادیده‌گرفتن بیت کوین و فرض اینکه خودبه‌خود از بین می‌رود، دیگر واقع‌بینانه نیست. اگر قرار بود بیت کوین به‌خودی‌خود از بین برود، تا حالا باید از بین می‌رفت.

بیت کوین ارزش دارد؛ زیرا مفید است

یکی از نقدهای رایج درباره بیت کوین این است که چون ازطرف هیچ‌جایی پشتیبانی نمی‌شود، نباید ارزشی داشته باشد. منتقدان بر این عقیده هستند که بیت کوین کارایی ذاتی ندارد؛ پس باید فقط بازیچه‌ای برای اتلاف‌ وقت باشد؛ جایی‌ که تنها هدف کاربران فروش دارایی‌هایی بی‌ارزش با قیمتی بیشتر به احمقی بزرگ‌تر از خودشان است.

درست است که تنها کاربرد بیت کوین این است که آن را برای شخص دیگری ارسال کنید؛ اما این بدان‌معنا نیست که بیت کوین فایده خاصی ندارد. انتقال ارزش خود سرویسی ارزشمند است؛ به‌همین‌دلیل، بانکداری حوزه بسیار سودآوری محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: ارزش ارزهای دیجیتال در چیست و چه پشتوانه‌ای دارند؟

ساتوشی ناکاموتو در اوت۲۰۱۰ در تالار گفت‌وگوی Bitcointalk نوشت:

به‌عنوان بازی فکری، تصور کنید فلزی پایه‌ به کمیابیِ طلا، اما با این خواص وجود داشته باشد: رنگ خاکستری بی‌روح، نارسانا، نه زیاد قوی و نه زیاد انعطاف‌پذیر یا چکش‌خوار، بدون کاربرد یا جلوه تزیینی. فقط با یک ویژگی خاص و جادویی: این فلز فقط می‌تواند از‌طریق یک کانال ارتباطی انتقال پیدا کند. اگر این فلز به هر دلیلی ارزشی به‌دست آورد، هرکسی که بخواهد ثروتش را از راه دور منتقل کند، می‌تواند مقداری از آن را بخرد و انتقال دهد و از گیرنده بخواهد آن را بفروشد.

مقاله‌ای که دید شما نسبت به بیت کوین را تغییر می‌دهد؛ تعریفی جدید از پولی جدیدتصویر پیام ساتوشی ناکاموتو در تالار گفت‌وگوی بیت‌کوین‌تاک

پول فناوری‌ای برای انتقال ارزش در فضا و زمان به‌شمار می‌رود و بیت کوین نیز وسیله‌ای برای ذخیره ارزش است که فاصله فیزیکی را از بین می‌برد و نمی‌توان آن را تضعیف یا توقیف یا سانسور کرد. درواقع، پشتوانه ارزش بیت کوین همان ارزش سرویسی است که این دارایی ارائه می‌کند.

تصویر توییت زیر که نقل‌قولی از پاتریک مک‌هنری (Patrick McHenry)، یکی از نمایندگان کنگره ایالات متحده، در گفت‌وگو با شبکه خبری CNBC است، به‌صراحت می‌تواند موضع برخی سیاست‌مداران درباره بیت کوین را توضیح دهد:

به‌نظر من، هیچ راهی برای از‌بین‌بردن بیت کوین وجود ندارد.

مقاله‌ای که دید شما نسبت به بیت کوین را تغییر می‌دهد؛ تعریفی جدید از پولی جدید

بیت کوین متوقف نخواهد شد

بیت کوین نقطه کنترل مرکزی ندارد؛ بنابراین، تنها راه برای ازکارانداختن بیت کوین این است که هر نود (عضو) شبکه بیت کوین را جداگانه از کار بیندازید. حتی خاموش‌کردن کل اینترنت نیز کارساز نخواهد بود؛ زیرا در این صورت هم می‌توانید از‌طریق رادیو یا ماهواره با شبکه بیت کوین ارتباط برقرار کنید. با هر معیار واقع‌بینانه‌ای که بررسی کنیم، خود شبکه را نمی‌توان از کار انداخت.

بیشتر بخوانید: آیا بیت کوین از پایان جهان جان سالم به در می‌برد؟

ناگفته نماند دولت‌ها می‌توانند ارزهای دیجیتال را غیرقانونی اعلام کنند که بعضی از آن‌ها نیز این کار را کرده‌اند. غیرقانونی‌کردن تراکنش‌های بیت‌کوین مانند غیرقانونی‌کردن مصرف مواد‌مخدر است؛ چراکه آن را بیشتر از اینکه از بین ببرد، زیرزمینی می‌کند. چین دولتی قدرتمند است که بارها بیت کوین را ممنوع کرده است. بااین‌حال، درواقع نمی‌توان بیت کوین را در چین ممنوع کرد؛ زیرا در شبکه بیت کوین چیزی به‌ نام چین معنایی ندارد. چین یا هر کشور دیگری فقط می‌تواند خود را از شبکه بیت کوین جدا کند.

مقاله‌ای که دید شما نسبت به بیت کوین را تغییر می‌دهد؛ تعریفی جدید از پولی جدیدبه نظر نمی‌رسد دو ابرقدرت فعلی جهان قصد متوقف‌کردن بیت کوین را داشته باشند.

حال، اگر دولت‌ها پا را فراتر بگذارند و به شبکه حمله کنند، چه؟ آن‌ها می‌توانند به‌صورت مخفیانه دستگاه‌های استخراج بخرند یا مصادره کنند و مشغول استخراج بلاک‌های خالی شوند. بدین‌ترتیب، سرعت شبکه و درآمد ماینرهای صادق کاهش پیدا می‌کند.

در این صورت، دولتی که به شبکه حمله کرده است، می‌تواند بیت کوین‌هایی که با عنوان پاداش استخراج بلاک از شبکه دریافت می‌کند، بفروشد و با افزایش موقعیت‌های فروش باعث کاهش قیمت بیت کوین شود. با این کار، طبیعتاً درآمد ماینرهای صادق کاهش می‌یابد و افراد اعتمادشان را به بازار از دست می‌دهند.

با کاهش اشتیاق ماینرها برای دفاع از شبکه، مهاجمان بیشتر آن را تحت‌کنترل می‌گیرند و باعث ایجاد مارپیچ مرگ می‌شوند؛ دور باطلی که نهایتاً بیت کوین را به کام نابودی می‌کشاند.

بیشتر بخوانید: بیت کوین و مفهوم آزادی اقتصادی؛ چرا جهان با بیت کوین زیباتر خواهد بود؟

تصور چنین حمله‌ای درباره حکومتی فرضی راحت‌تر است و نمی‌توان به‌سادگی حدس زد که دولتی واقعی در جهان امروز چگونه ممکن است این حمله را عملی کند. دو دولتی که بیش از همه احتمال دارد دست به چنین اقدامی بزنند، ایالات متحده و چین هستند.

چین به‌طور‌سیستماتیک تلاش می‌کند تمام دستگاه‌های استخراج را از مرزهای خود خارج ‌کند؛ بنابراین، چندان آماده حمله مبتنی‌بر استخراج به شبکه نیست.

در تصویر زیر، توییت حساب کاربری Documenting Bitcoin را مشاهده می‌کنید که از خروج یک‌تریلیون دستگاه استخراج بیت کوین از کشور چین خبر می‌دهد.

مقاله‌ای که دید شما نسبت به بیت کوین را تغییر می‌دهد؛ تعریفی جدید از پولی جدید

به حمله آمریکا به شبکه بیت کوین هم چندان نمی‌توان فکر کرد. تصرف اموال خصوصی مانند دستگاه‌های استخراج در خارج از چهارچوب جنگی متعارف نامعمول است و تمام سیاست این کشور را دستخوش تغییر قرار می‌دهد. علاوه‌بر‌این، ارزهای دیجیتال به کنگره ایالات متحده هم نفوذ کرده‌اند و در‌حال‌حاضر، در هر دو حزب اصلی آمریکا شاهد نمایندگانی هستیم که مالک بیت کوین هستند و از ارزهای دیجیتال حمایت می‌کنند.

اگر حمله‌ای به‌اندازه کافی قدرتمند و انگیزه‌های ایدئولوژیک داشته باشد، می‌تواند شبکه بیت کوین را سرکوب کند؛ اما انجام چنین حمله‌ای گران تمام می‌شود و نمی‌تواند مانع ازسرگیری فعالیت‌های عادی شبکه پس از توقف حمله شود. تئوری بازی درباره اینکه چه اتفاقی می‌افتد وقتی مهاجمان و مدافعان باانگیزه بر سر یک بلاک چین درگیر شوند، پیچیده به‌نظر می‌رسد و در نگاه منطقی، چنین شرایطی هم با اما‌و‌اگرهای خودش همراه است. روی‌هم‌رفته، دو دولت قدرتمند جهان امروز یا از بیت کوین استقبال می‌کنند یا اساساً پای خود را کنار می‌کشند و به مداخله در شبکه فکر هم نمی‌کنند.

بیت کوین جایگزین نخواهد شد

طراحی بیت کوین آن را به سیستمی بسیار محدود تبدیل کرده است. این شبکه تقریباً فقط به شما اجازه می‌دهد کوین ارسال و دریافت کنید. تغییر طراحی آن نیز بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد و اگر بر فرض محال فناوری جدیدی را بپذیرد، این پذیرش بسیار کُند و آهسته خواهد بود. تغییرناپذیری این فناوری ممکن است باعث شود افرادی که آشنایی چندانی با بیت کوین ندارند، آن را قدیمی و ناکارآمد بدانند؛ اما همین مقاومت دربرابر تغییر ویژگی مهم بیت کوین است. شما نمی‌توانید با ساخت بیت کوینی که تغییر آن آسان‌تر باشد، بیت کوین بهتری بسازید.

بیت کوین بیشتر از اینکه انقلاب فناوری باشد، انقلاب اجتماعی است. هیچ ارز دیجیتال جدیدی نمی‌تواند به نتایجی مشابه بیت کوین دست پیدا کند؛ زیرا بافت اجتماعی‌ای که در آن ایجاد شده، اکنون از بین رفته است. بیت کوین در یک‌‌ونیم سال‌ اول وجود خود اساساً رایگان بود؛ زیرا وب‌سایتی به نام Bitcoin Faucet وجود داشت که فقط برای حل یک CAPTCHA به کاربران ۵ بیت کوین پاداش می‌داد. ساتوشی قبل از اینکه پروژه به شهرت گسترده برسد، ناپدید شد و هرگز هیچ نوع پاداش ویژه‌ای از بنیان‌گذاران برای تلاش‌هایش دریافت نکرد. حتی اگر پروژه‌ای جدید بتواند به‌نحوی این شرایط را بازسازی کند، باز‌هم نمی‌تواند تاریخچه‌ای اثبات‌شده مشابه بیت کوین برای خود رقم بزند.

بیشتر بخوانید: فاست (Faucet) چیست؟ دریافت ارز دیجیتال رایگان!

سایر پروژه‌های ارزهای دیجیتال ممکن است همچنان مفید و ارزشمند باشند؛ اما ازنظر کارایی به‌عنوان پول توان رقابت با بیت کوین را ندارند. اگر هریک از ارزهای دیجیتال موفق شوند، بدین‌دلیل است که برای کاربرد متفاوتی طراحی و بهینه شده‌اند.

ارزهای دیجیتال جایگزین بیت کوین نخواهند شد؛ بلکه درکنار و به‌موازات آن وجود خواهند داشت.

درمجموع می‌توان گفت بیت کوین همان‌گونه که تبلیغ می‌شود، کار می‌کند. این شبکه حدود ۱۴ سال است که پیوسته فعالیت می‌کند و کسی بر آن کنترل ندارد. همین حقیقت به‌تنهایی می‌تواند توجه افراد بسیاری، حتی شکاکان را به خود جلب کند. هک، سانسور، توقف یا کنترل برای بیت کوین معنایی ندارد.

بیت کوین از اتفاقات گوناگون و حباب‌های قیمت جان سال به‌در برده و اجازه نداده است سیاست‌مداران آن را تحت‌کنترل بگیرند یا غیرقانونی و منسوخ جلوه دهند. این سابقه‌ و تاریخچه عملکرد درخشان که پیوسته گسترش می‌یابد، سنگر محکمی است که اثبات می‌کند بیت کوین همان چیزی است که ادعا می‌کند: دارایی کاملاً کمیاب و مستقل.

شواهد فزاینده مبنی‌بر واقعی‌بودن بیت کوین بدین‌معنی است که افراد مسئول باید برای فرصت‌های ایجادشده برنامه‌ریزی کنند. آنان باید بررسی کنند که وجود دارایی کمیاب و دسترس‌پذیر در ابعاد جهانی چه معنایی می‌تواند برای جهان داشته باشد.

در تصویر زیر، کشورهایی با تورم دورقمی را مشاهده می‌کنید که بیش از ۱.۱میلیارد نفر از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

مقاله‌ای که دید شما نسبت به بیت کوین را تغییر می‌دهد؛ تعریفی جدید از پولی جدیدمنبع: Blockdata

بیت کوین برای مردم مفید است

بسیاری از منتقدان بیت کوین آن را متهم می‌کنند که اساساً فقط برای مجرمان مفید است؛ اما این مسئله واقعاً درست نیست. فعالیت مجرمانه در شبکه بیت کوین در سال ۲۰۱۹ حدود ۲درصد افزایش و در سال ۲۰۲۰ به ۰.۳۴‌درصد کاهش یافت. تراکنش‌های بیت کوین برای همیشه ثبت می‌شوند و در‌دسترس تمام اعضای شبکه قرار می‌گیرند. اغلب مجرمان ترجیح می‌دهند با دلار آمریکا تجارت کنند. بیت کوین درواقع بیشتر برای پس‌انداز استفاده می‌شود.

بیت کوین برای فقرا مفید است؛ زیرا تورم بیشتر از همه بر اقشار فقیر سنگینی می‌کند. اگر دارایی خالص شما بیشتر پول نقد باشد، تورم ثروت شما را از بین می‌برد. اگر این دارایی بیشتر در قالب املاک و گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد، تورم فقط می‌تواند اعداد کنار حساب‌های شما را تغییر ‌دهد و هیچ سودی برایتان ندارد. در کشورهایی که دچار تورم شدید هستند، بیت کوین پناهگاه امنی برای فقراست.

بیشتر بخوانید: در دنیای برده‌ها و برده‌داری، بیت کوین عین آزادی است!

علاوه‌بر‌این، بیت کوین برای فعالانی مانند فمنیست‌های معترض‌ در نیجریه یا سیاست‌مداران مخالف مانند الکسی ناوالنی (Alexei Navalny) در روسیه یا گروه‌‌های محروم مانند زنان بی‌بهره از خدمات بانکی در افغانستان ارزشمند است. الکس گلادشتاین (Alex Gladstein)، مدیر ارشد استراتژی در بنیاد حقوق بشر (Human Rights Foundation) بیت کوین را «ابزاری ضروری برای حفظ آزادی» نامیده است.

بیت کوین برای کره زمین خوب است

با وجود تبلیغ‌های منفی که گاهی علیه بیت کوین در رسانه‌های مهم دنیا مطرح می‌شود، بیت کوین درحقیقت برای محیط‌زیست مفید است. درست است که بیت کوین انرژی زیادی مصرف می‌کند، درواقع نقش آشغال‌تمیزکن را برعهده دارد و از انرژی اتلاف‌شده و کم‌هزینه تغذیه می‌کند. تولید انرژی بسیار آسان‌تر از ذخیره یا انتقال آن است؛ یعنی بخش زیادی از انرژی هدر می‌رود.

به‌عنوان مثال، در‌کنار استخراج نفت اغلب گاز طبیعی تولید می‌شود. اگر کار راحتی باشد، شرکت‌های نفتی گاز طبیعی را می‌فروشند؛ اما اکثر اوقات نفت در نقاط دورافتاده استخراج می‌شود؛ بنابراین، عرضه این گاز به بازار آسان یا ارزان نیست. در‌عوض، شرکت‌های نفتی فقط این میزان گاز را در هوا تخلیه می‌کنند و آن را آتش می‌زنند که به این کار «مشعل‌سوزی» گفته می‌شود. بر‌اساس برآوردهای «شاخص مصرف برق بیت کوین کمبریج»، گازی که در مشعل‌سوزی سوزانده می‌شود، شش برابر انرژی موردنیاز شبکه بیت کوین است. در نمودار زیر، مشاهده می‌کنید که میزان مشعل‌سوزی در‌مقایسه‌با سایر منابع آلاینده زیست‌محیطی چقدر اندک است:

مقاله‌ای که دید شما نسبت به بیت کوین را تغییر می‌دهد؛ تعریفی جدید از پولی جدیدمنابع آزادکننده گازهای گلخانه‌ای بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸

چندین شرکت در حال ساخت دستگاه‌های قابل‌حمل استخراج بیت کوین هستند که می‌توان به دریچه‌های تخلیه گاز انتقال داد و در همان مکان، از گاز طبیعی برای استخراج بیت کوین استفاده کرد. با این کار ممکن است مصرف انرژی بیت کوین افزایش یابد؛ اما درواقع، تأثیر مثبتی بر محیط‌زیست می‌گذارد؛ زیرا استفاده از گاز طبیعی بسیار بهتر از شعله‌ورکردن آن است.

هم مشعل‌سوزی و هم استفاده از گاز طبیعی دی‌اکسید‌کربن تولید می‌کند؛ اما مشعل‌سوزی که اغلب ناکارآمد و ناقص است، می‌تواند گاز متان و اکسیدهای نیتروژن را نیز در جوّ آزاد کند. متان به لایه اوزون آسیب می‌رساند و اکسیدهای نیتروژن به ایجاد باران اسیدی کمک می‌کنند. اکنون متوجه می‌شویم که صِرف استفاده از نمودار مصرف انرژی بیت کوین به‌عنوان دلیلی برای تأثیرات منفی زیست‌محیطی آن، می‌تواند گمراه‌کننده باشد.

استخراج بیت‌کوین برای انرژی‌های تجدیدپذیر نیز واقعاً مفید است؛ زیرا انرژی‌های تجدیدپذیر زیادی در ساعات کم‌مصرف تولید می‌شوند که ارزش کمتری دارند. شبکه بیت کوین می‌تواند انرژی مازاد تولیدکنندگان را به‌کار بگیرد تا به مقرون‌به‌صرفه‌تر‌شدن تولید انرژی تجدیدپذیر نیز کمک کرده باشد. درواقع، بیت کوین می‌تواند با ایجاد بازاری برای انرژی مازاد تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر رونق جدیدی به این صنعت ببخشد؛ به‌همین‌دلیل، اخیراً شرکت‌های انرژی تجدیدپذیر استخراج بیت کوین را نیز به فعالیت‌های خود افزوده‌اند.

بسیاری از منتقدان بیت کوین نگرانی‌های خود را در قالب دغدغه‌های زیست‌محیطی بیان می‌کنند؛ اما بسیاری از محیط‌بانان چنین ادعایی را مطرح نمی‌کنند. دلیل این موضوع واضح است: اگر واقعاً نگران محیط‌زیست باشید، احتمالاً می‌دانید که در‌مقایسه‌با سایر منابع آلاینده، نقش بیت کوین چقدر کم‌رنگ است.

مقاله‌ای که دید شما نسبت به بیت کوین را تغییر می‌دهد؛ تعریفی جدید از پولی جدیدنمودار مصرف انرژی بیت کوین در‌مقایسه‌با کشورهای جهان

بیشتر بخوانید: ۶ دلیل برای اینکه بیت کوین راه‌حلی برای انرژی و محیط زیست است، نه مشکل

آماری که در نمودار بالا نشان داده‌ شده، عجیب است. با آنکه بیت کوین انرژی بیشتری از کشور آرژانتین مصرف می‌کند، جالب است بدانید که چراغ‌های تزیینات کریسمس در آمریکا برق بیشتری از بیت کوین مصرف می‌کنند. درواقع، هیچ‌کدام از این دو مقایسه سودی ندارند.

بهتر است انرژی مصرفی بیت کوین را با انرژی مصرفی نهادهای مالی سنتی یا هزینه زیست‌محیطی سیستم‌های مبتنی‌بر اقتصاد نفتی‌دلاری (پترودلار) مقایسه کنیم. به‌بیان بهتر‌، این موضوع که گفته می‌شود مصرف انرژی بیت کوین زیاد است، به‌ راحتیِ اندازه‌گیری آن بازمی‌گردد. در‌عمل، بیت کوین در‌مقایسه‌با بسیاری سیستم‌های دیگر به انرژی کمتری احتیاج دارد.

بیت کوین جایگزینی برای جنگ است

بسیاری از جنگ‌ها و خشونت‌ها و خون‌ریزی‌ها بر سر کسب ثروت فیزیکی به‌راه افتاده‌اند. با انتقال ثروت به سیستم‌های غیرفیزیکی ارزش مانند بیت کوین، بدون خشونت (یعنی با استخراج بیت کوین) نیز می‌توان از این ثروت دفاع و آن را نگه‌داری کرد. هرچه ثروت از کالاهای فیزیکی بیشتر به‌سمت شبکه‌های غیرفیزیکی انتقال پیدا کند، نیاز کمتری نیز به دفاع فیزیکی خواهیم داشت.

علاوه‌بر‌این، بیت کوین باعث می‌شود دولت‌ها نتوانند جنگ باخته خود را با خرج‌کردن ثروت شهروندان و ازطریق ایجاد اَبَرتورم طولانی‌تر کنند. تأمین بودجه نظامی با چاپ پول بسیار راحت‌تر از اخذ مالیات مستقیم از افراد است؛ زیرا شهروندان به‌راحتی متوجه تأثیر کسر مالیات می‌شوند. به‌همین‌دلیل، اکثر کشورهایی که در جنگ جهانی اول مشارکت کرده بودند، باید از استاندارد طلا صرف‌نظر می‌کردند. اگر افراد متوجه می‌شدند که جنگ دولت‌هایشان چقدر ثروت ملی را هدر می‌دهد، احتمالاً خیلی سریع‌تر مانع این جنگ‌ها می‌شدند.

هیچ‌یک از این موارد بدین‌معنی نیست که بیت کوین به تمام جنگ‌ها پایان می‌دهد؛ زیرا نیروگاه‌ها و مناطق مسکونی همیشه به دفاع نیاز دارند.

دولت‌ها همیشه دلایلی برای نزاع با همسایگان خود پیدا خواهند کرد؛ اما تا جایی که بیت کوین بتواند به پذیرش عمومی برسد، به‌طور‌معناداری ابزار و انگیزه‌های درگیری خشونت‌آمیز را کاهش می‌دهد.

مقاله‌ای که دید شما نسبت به بیت کوین را تغییر می‌دهد؛ تعریفی جدید از پولی جدید

درهرصورت باید مقداری بیت کوین داشته باشید

کاملاً ممکن و محتمل است که حتی با درنظر‌گرفتن تمام استدلال‌های گفته‌شده، درباره ارزش بیت کوین متقاعد نشده باشید؛ اما باز‌هم در‌هر‌صورت باید اندکی بیت کوین داشته باشید؛ زیرا اگر بیت کوین بتواند گوی سبقت را از سایر روش‌های ذخیره ارزش برباید، بخش زیادی از سرمایه‌ای که با عناوین دیگر ذخیره می‌شود، از‌آنِ خود خواهد کرد. به‌عبارت‌دیگر، فقط این نیست که قیمت بیت کوین افزایش می‌یابد؛ بلکه ارزش هر‌چیز دیگری نیز کاهش می‌یابد.

به‌همین‌دلیل، چه از بیت کوین خوشتان بیاید چه خوشتان نیاید، باید جانب احتیاط را نگه دارید تا اگر ارزش بیت کوین اثبات شد، ضرر نکرده باشید. بهترین راه این است که مقدار کمی بیت کوین داشته باشید. عرضه بیت کوین محدود است؛ بنابراین، به همه افراد بیت کوین نمی‌رسد. داشتن فقط ۰.۰۷۴ بیت کوین (حدود ۱,۵۰۰ دلار در زمان ترجمه این مطلب) شما را در فهرست ۱درصد برتر ثروتمندان در شبکه بیت کوین قرار می‌دهد.

مقاله‌ای که دید شما نسبت به بیت کوین را تغییر می‌دهد؛ تعریفی جدید از پولی جدیدمیزان دارایی کاربران شبکه بیت کوین به‌تناسب درصد

برای اطمینانِ‌خاطر، به چنین مقدار کمی بیت کوین نیاز دارید؛ بنابراین، نداشتن بیت کوین می‌تواند مساوی با پافشاری بیش‌ازحد و غیرمنطقی بر موضعتان تلقی شود. اندکی شک به احتمال موفقیت بیت کوین منطقی به‌نظر می‌رسد؛ اما اطمینان کامل از اینکه بیت کوین شکست خواهد خورد، از منطق به دور است. شکاکان باهوش به شک‌کردن خود شک می‌کنند.

ذهن خود را باز نگه دارید

صرف‌نظر از احساسی که درباره بیت کوین دارید، شما را تشویق می‌کنم کنجکاو بمانید. من از سال ۲۰۱۴ وارد این فضا شده‌ام؛ اما هنوز در حال یادگیری مسائل جدیدی هستم و هرروز نظرم را تغییر می‌دهم.

جمعبندی

نویسنده این مطلب‌، Knifefight، بیت کوین را از جوانب مختلفی بررسی می‌کند. او ابتدا با اشاره به ارزهای دیجیتال بی‌ارزش تلاش می‌کند برداشت کلی مخاطبان بیت کوین از «خوب» یا «بد» بودن فضای کریپتو را تحت‌تأثیر قرار دهد. سپس، به ویژگی‌های مختلف بیت کوین از‌جمله دوام، ارزش ذاتی، توقف‌ناپذیری، بی‌همتایی، تأمین آزادی فردی و تأثیر مثبت بر محیط‌زیست اشاره می‌کند.

Knifefight در نگاهی رادیکال‌تر، دارایی‌های غیرفیزیکی همچون بیت کوین را عامل کاهش طمع کشورها به یکدیگر می‌داند و از بیت کوین به‌عنوان جایگزینی برای جنگ یاد می‌کند. در‌پایان، توصیه می‌کند افراد حتی با وجود شک، بهتر است اندکی بیت کوین بخرند؛ زیرا در‌صورت موفقیت و رشد چشمگیر این شبکه، به بُرد ارزشمندی دست خواهند یافت. او از خوانندگانش می‌خواهد کنجکاوی خود را درباره این فناوری نوپا حفظ و اطلاعاتشان را در این زمینه بیشتر کنند.

شما درباره دیدگاه‌های Knifefight چه نظری دارید؟ برای شما کدام بخش از این استدلال‌ها قانع‌کننده و کدام‌یک بدون ارائه شواهد کافی به‌نظر می‌رسد؟ آیا این مطلب همان‌طور‌که ادعا می‌کند، توانست نظر شما را درباره فناوری مالی غیرمتمرکز بیت کوین تغییر دهد؟ در‌صورت تمایل، نظر خود را با ما و سایر خوانندگان این مطلب به‌اشتراک بگذارید.

مشاهده این خبر در سایت مرجع