مقایسه دو گوشی گلکسی A55 و گلکسی S23 FE سامسونگ

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 588697 1 هفته قبل 103

قرار دادن دو گوشی گلکسی A55 و گلکسی S23 FE سامسونگ مقابل هم کمی عجیب است اما علت این مقایسه نزدیک بودن قیمت این دو گوشی است. گوشی گلکسی A55 با قیمت 450 یورو به بازار عرضه شد و قیمت آن بسیار نزدیک به گلکسی S23 FE سامسونگ 500 یورویی بوده و این موضوع بسیاری از کاربران را در زمان خرید سردرگم می‌کند. به همین دلیل در این مقاله به مقایسه دو گوشی گلکسی A55 و گلکسی S23 FE سامسونگ خواهیم پرداخت.

مقایسه گلکسی A55 و گلکسی S23 FE سامسونگ

  • ابعاد و طراحی
  • نمایشگر
  • عمر باتری
  • سرعت شارژ
  • کیفیت بلندگو
  • کارایی و عملکرد
  • دوربین
  • نقاط قوت دو گوشی
  • جمع‌بندی

ابعاد و طراحی

گلکسی A55 و S23 FE از نظر اندازه مشابه هستند، اما تفاوت‌های قابل توجهی میان این دو گوشی وجود دارد. به طور کلی S23 FE انتخاب جمع و جورتری است، با صفحه نمایش کمی کوچکتر (تفاوت 0.2 اینچی) ارائه شده در نتیجه کمی باریکتر طراحی شده است. ابعاد این دو گوشی روی کاغذ تفاوت خاصی ندارند اما زمانی که آن‌ها را در دست می‌گیرید تفاوت را حس خواهید کرد. گلکسی S23 FE به دلیل قاب کناری گرد خود احساس راحتی بیشتری را منتقل می‌کند. از سوی دیگر Galaxy A55 با توجه به لبه‌های تیزی که دارد احساس راحتی را منتقل نمی‌کند. البته شایان ذکر است که کاربران طراحی بصری A55 را بیشتر دوست داشته‌اند.

کیفیت ساخت دو گوشی گلکسی A55 و گلکسی S23 FE سامسونگ مشابه بوده و شاهد گوریلا گلس در جلو و بدنه‌ی جانبی آلومینیومی در پشت هستیم. البته A55 با یک ورق گوریلا گلس Victus+ جدیدتر ارائه شده در حالی که S23 FE با گوریلا گلس 5 در اختیار کاربران قرار گرفته است. نکته‌ی جالب دیگر آن است که Galaxy S23 FE از استاندارد IP68 پشتیبانی کرده در حالی که A55 با گواهی IP67 ارائه شده اما به طور کلی هر دو مدل در برابر آب و گرد و عبار مقاوم هستند.

نمایشگر

جدا از اندازه صفحه نمایش، گلکسی A55 و S23 FE نمایشگرهای یکسانی دارند. اگر به دنبال یک پنل کمی بزرگتر هستید، OLED 6.6 اینچی A55 احتمالاً مناسب شما خواهد بود، در حالی که OLED 6.4 اینچی S23 FE برای کاربرانی که به دنبال راه حل جمع و جورتر هستند جذاب خواهد بود. هر دو صفحه نمایش از HDR10+ پشتیبانی می کنند و رزولوشن 1080p+ را ارائه کرده‌اند. دو گوشی گلکسی A55 و گلکسی S23 FE سامسونگ حداکثر روشنایی یکسانی را تا حدود 1000 نیت ارائه می‌دهند.

عمر باتری

A55 دارای یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی بوده، در حالی که S23 FE به باتری 4500 میلی آمپر ساعتی مجهز شده است. اما به طور کلی تفاوت در دوام باتری آنقدر زیاد است که نمی‌توانیم ظرفیت کل را به تنهایی مد نظر قرار دهیم. البته به یاد داشته باشید که A55 با نسخه Exynos گلکسی S23 FE مقایسه شده است و در نسخه‌ی اگزینوس شاهد افت عملکرد باتری در مقایسه با نسخه‌ی اسنپدراگون بوده‌ایم.

در نهایت باید بگوییم که A55 سامسونگ در بخش باتری توانست رقیب خود یعنی S23 FE نسخه‌ی Exynos را شکست دهد. این گوشی میان‌رده‌ی سامسونگ در استفاده‌ی مداوم، عمر باتری 13 ساعت و 27 دقیقه را ارائه کرد در حالی که S23 FE عمر باتری 8 ساعت و 28 دقیقه را در استفاده‌ی مداوم به ارمغان آورد. در واقع با وجود صفحه نمایش بزرگتر، A55 در هر چهار تست امتیاز بهتری کسب کرد و Exynos 1480 میان‌رده از نظر باتری بسیار بهتر از Exynos 2200 پرچمدار است.

سرعت شارژ

سرعت شارژ هیچ یک از این دو گوشی ایده‌آل نیست. سامسونگ قابلیت شارژ 25 وات را در گوشی‌های A55 و S23 FE ارائه کرده و به طور کلی تفاوت در سرعت شارژ میان این دو وشی ناچیز است. در واقع دو گوشی گلکسی A55 و گلکسی S23 FE سامسونگ یه یک اندازه کند شارژ می‌شوند اما به طور کلی A55 سریع‌تر به شارژ کامل می‌رسد.

نکته‌ی جالب دیگر آن است که S23 FE از قابلیت شارژ بی‌سیم برخوردار بوده و از قابلیت شارژ بی‌سیم 15 واتی به همراه قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس پشتیبانی می‌کند در حالی که A55 فاقد این فناوری‌ها است.

کیفیت بلندگو

این دو گوشی دارای یک تنظیم بلندگوهای استریو هیبریدی مشابه هستند اما به نظر می‌رسد که تنظیم و همچنین بلندی صدا میان این دو گوشی بسیار متفاوت است. گلکسی S23 FE بدون شک صدای بلندتری تولید می‌کند امتیاز بسیار خوبی در این بخش دریافت کرده است، در حالی که A55 امتیاز پایین‌تری را کسب کرده اما همچنان به عنوان در رتبه‌بندی «بسیار خوب» قرار گرفته است.

با این حال، پس از بررسی دقیق‌تر، Galaxy A55 ممکن است انتخاب بهتری در مورد کیفیت صدا باشد. البته بیس گلکسی S23 FE کمی عمیق‌تر است، اما چندان قابل توجه نیست. A55 به طور کلی صدای تمیزتر و واضح‌تری را پخش می‌کند و آوازهای برجسته‌تر و اعوجاج کمتر در سطوح صدای بالا را به ارمغان می‌آورد.

کارایی و عملکرد

جای تعجب نیست که گلکسی S23 FE تا حد زیادی بهتر از گلکسی A55 عمل کند. به هر حال، Exynos 2200 در S23 FE یک چیپست پرچمدار است و Exynos 1480 یک تراشه میان‌رده محسوب می‌شود.

از سوی دیگر پیکربندی حافظه در این دو گوشی سامسونگ یکسان است و هر دو دستگاه به طور پیش‌فرض 8 گیگابایت رم/128 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی را ارائه می‌کنند و. S23 FE تنها تا 8 گیگابایت رم در اختیار شما قرار می‌دهد، در حالی که A55 با حداکثر 12 گیگابایت رم به بازار عرضه شده است. همچنین A55 از کارت حافظه microSD پشتیبانی می‌کند.

در بنچمارک‌های CPU، Exynos 2200 حدود 18٪ عملکرد بهتری را در مقایسه با Exynos 1480 ارائه کرد و این شکاف در وظایف تک هسته‌ای بیشتر (تا 41٪) به چشم آمد. در عملکرد ترکیبی تست AnTuTu 10 نمی‌توان تفاوت‌ها را نادیده گرفت. در واقع Exynos 2200 حدود 56% سریعتر از Exynos 1480 بوده و احتمالاً GPU Xclipse 920 دلیل اصلی آن است. همچنین شکاف بزرگ‌تری را می‌توان در تست‌های مبتنی بر GPU مانند 3DMark Wild Life مشاهده کرد، جایی که پردازنده گرافیکی Xclipse 530 در گلکسی A55 در مقایسه با Xclipse 920 گوشی S23 FE بیش از دو برابر کندتر است.

دوربین

این دو دستگاه دارای سیستم دوربین بسیار مشابهی هستند. آنها دوربین‌های اصلی 50 مگاپیکسلی را با استفاده از اندازه سنسور 1/1.56 اینچی، دیافراگم f/1.8 و پیکسل‌های 1.0 میکرومتری ارائه می‌کنند و تنها تفاوت در عرضه‌کنندگان این دوربین‌ها است.

دوربین‌های فوق عریض نیز تقریباً یکسان هستند  و در هر دو گوشی دوربین 12 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.2 و میدان دید 123 درجه ارائه شده است؛ اگرچه S23 FE حسگر کمی بزرگ‌تر دارد. به طور کلی در بحث دوربین Galaxy S23 FE یک گزینه‌ی همه‌کاره بوده زیرا دارای دوربین تله فوتو 8 مگاپیکسلی با زوم 3 برابر است و امکانات عکاسی پیشرفته‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

گلکسی A55 گلکسی S23 FE

در مقایسه‌ی کلی، کیفیت واقعی تصویر این دو دستگاه با دوربین اصلی مشابه است و به سختی می‌توان تفاوت معنا‌داری میان این دو مدل پیدا کرد. در این میان دوربین ultrawide گوشی S23 FE تصاویر بهتر و واضح‌تری را ثبت خواهد کرد و محدوده دینامیکی وسیع‌تری دارد. دوربین تله فوتو S23 FE با زوم 3 برابر نیز A55 با زوم 2 برابر را شکست داده است.

در عکاسی شب، S23 FE پردازش و کیفیت تصویر بهتری را ارائه می‌دهد و این ممکن است به دلیل توانمندتر بودن ISP چیپست باشد. به طور کلی، در عکاسی شب با S23 FE تصاویر واضح‌تر ثبت می‌شوند و محدوده دینامیکی گسترده‌تری ارائه شده است.

نقاط قوت دو گوشی

گوشی گلکسی A55 سامسونگ

  • قیمت پایین‌تر
  • عمر باتری بیشتر
  • بلندگوهای باکیفیت‌تر
  • نمایشگر بزرگ‌تر

گوشی گلکسی S23 FE سامسونگ

  • دوربین قوی‌تر
  • عملکرد بسیار بهتر
  • بلندگوهای بلندتر
  • طراحی زیباتر و راحت‌تر

جمع‌بندی

با بررسی مشخصات، گلکسی S23 FE علیرغم قیمت بالاتر، ارزش خرید بیشتری دارد، سخت افزار قوی‌تری را ارائه کرده و همچنین در عکاسی عملکرد بهتری دارد. از سوی دیگر اگر به دنبال گزینه‌ای جمع‌وجورتر و راحت‌تر هستید، Galaxy S23 FE مطمئناً گزینه‌ی بهتری بوده است. در سمت دیگر گلکسی A55 می‌تواند با قیمت پایین‌تر امکانات بی‌نظیری را ارائه دهد، عمر باتری بهتری را به ارمغان آورد و نمایشگر آن مشابه S23 FE است. همچنین این گوشی از برخی جهات برتری‌هایی نسبت به Galaxy S23 FE دارد که این برتری‌ها در بلندگو مشاهده شده است. بنابراین اگر می‌خواهید عملکرد نسبتاً خوبی را در کنار جدیدترین امکانات و پیشرفته‌ترین قابلیت‌ها تجربه کنید اما بودجه‌ی کمتری دارید، گلکسی A55 انتخاب معقول‌تری برای شما خواهد بود.

مشاهده این خبر در سایت مرجع