مک پرو جدید احتمالا اواخر ۲۰۲۲ مهاجرت به اپل سیلیکون را تکمیل خواهد کرد

منبع :  دیجی کالا دسته بندی : دیجی کالا کد خبر : 169599 2 سال قبل 582

سال گذشته اپل نسل جدید مک پرو را با گزینه‌های جدید برای پردازنده‌ی گرافیکی عرضه کرد اما روی هم رفته از سال ۲۰۱۹ تغییر چندانی روی این محصول عملی نشده است. در حقیقت، بین تمام سری کامپیوترهای اپل حداقل یک مدل چیپست اختصاصی را دریافت کرده ولی اپل سیلیکون هنوز به مک پرو راه پیدا نکرده است. حالا یکی از افشاگران اعلام کرده که اواخر سال ۲۰۲۲ شاهد رونمایی از مدل جدید این کامپیوتر با چیپست اختصاصی اپل خواهیم بود.

گفته می‌شود این چیپست نسبت به M1 مکس که در بخشی از مدل‌های مک‌پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی تعبیه شده، قدرت بیشتری ارائه می‌دهد. در رابطه با این تراشه خبرهای زیادی منتشر شده و مثلا در یکی از گزارش‌ها آماده که باید انتظار ارائه‌ی پردازنده‌ی ۴۰ هسته‌ای و پردازنده‌ی گرافیکی ۱۲۸ هسته‌ای را داشته باشیم. این در حالی است که پردازنده‌ی M1 مکس از پردازنده‌ی مبتنی بر ۱۰ هسته و پردازنده‌ی گرافیکی دارای ۳۲ هسته استفاده می‌کند. از همه مهم‌تر، این تراشه زیرمجموعه‌ی خانواده‌ی M2 نخواهد بود که ظاهرا برای آن معماری جدیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مک پرو

اگرچه در حال حاضر کاربران می‌توانند مک مینی و آی‌مک دارای پردازنده‌های اینتل را هم بخرند، ولی به نظر می‌رسد اپل به‌زودی تولید این مدل‌ها را متوقف خواهد کرد. در کنار این محصول، باید انتظار معرفی چند کامپیوتر مجهز به چیپست M2 در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی را داشته باشیم. گفته می‌شود مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی که سال گذشته با چیپست M1 از راه رسید، جای خود را به مک‌پرو ۱۴ اینچی مجهز به تراشه‌ی M2 می‌دهد. به دلیل همین ارتقا، باید انتظار افزایش قیمت این لپ‌تاپ را داشته باشیم. در ضمن نباید عرضه‌ی نسل جدید مک‌بوک ایر مجهز به چیپست M2 را از قلم بیندازیم که ظاهرا بار دیگر از نمایشگر ۱۳ اینچی استفاده می‌کند.

دلیل عدم استفاده از M2 برای مک پرو ظاهرا به تفاوت فناوری ساخت تراشه‌های اپل برمی‌گردد. برای یادآوری باید بگوییم که در حال حاضر تراشه‌های سری M1 مبتنی بر فناوری ۵ نانومتری شرکت TSMC هستند ولی برای سری M2 باید انتظار استفاده از فناوری ساخت ۴ نانومتری را داشته باشیم. همین کوچک‌تر شدن تعداد ترانزیستورها، ساخت تراشه‌های مبتنی بر تعداد زیادی هسته را بسیار سخت‌تر می‌کند. اما از آنجایی که در زمینه‌ی فناوری ۵ نانومتری پیشرفت‌های زیادی به دست آمده، اپل با استفاده از آن می‌تواند پردازنده‌های مبتنی بر تعداد زیادی هسته‌ی پردازشی هم تولید کند.

  • M1 در برابر M1 پرو و مکس؛ تفاوت تراشه‌های اپل در چیست؟

منبع: GSM Arena

نوشته مک پرو جدید احتمالا اواخر ۲۰۲۲ مهاجرت به اپل سیلیکون را تکمیل خواهد کرد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع