به گزارش اکوایران، در بازار باز نیمه آذرماه اتفاقی کم سابقه رخ داده و تزریق پول در این بازار را به حد بالایی در هفته های اخیر کشاند. به طور کلی بانک مرکزی در معاملات بازار باز از بانک ها اوراق خریداری کرده و این نهادهای مالی نیز مقید به خرید دوباره اوراق از بانک مرکزی در سررسید معلوم و نرخ سود مشخص می شوند. این بده بستان میان بانک مرکزی و بانک ها به صورت هفته ای برگزار شده و در هر هفته تاکنون یک مرحله از این بازار به ثبت می رسید.

این در حالی است که در میانه آذر ماه پس از آن که بانک مرکزی تزریق 67 هزار و 500 میلیاردی خود را انجام داد دوباره این بازار بسط پول دیگری در نظام بانکی انجام داده و 36.3 درصد به این شاخص افزود.

رکوردزنی در عملیات هفتگی بازار باز

پس از آنکه برای هفته های متوالی تزریق پول در بازار باز، چسبیده به مرز 70 همت قرار داشته و در مرحله سی و ششم، حراج 67 هزار و 500 میلیارد تومانی را رقم زد، بانک مرکزی بار دیگر در این هفته به خرید اوراق بدهی از بانک ها پرداخته و تزریق دیگری را در این بازار به ثبت رسانید.

طبق اطلاع این نهاد در حراج سی و هفتم این بازار و در 15 آذرماه، بانک مرکزی 24 هزار و 540 میلیارد تومان دیگر در بانک ها تزریق کرده و سطح بسط پول در نظام بانکی در این هفته را به 92 هزار و 40 میلیارد تومان رسانید. طبق بررسی ها این بیشترین مجموع تزریق نقدینگی بازار باز در بانک ها در هشت ماه گذشته بوده است.

تداوم روند ثابت در نرخ سود بازار باز

در هفته های متوالی از میانه مرداد ماه نرخ سود تزریق نقدینگی در بازار باز برابر با 21 درصد بوده و تغییری نداشته است. در این هفته نیز این تزریق در مرز 21 درصد ثابت مانده و باوجود دو مرحله ای بودن تزریق بازار باز این شاخص مسیری بدون نوسان را پیمود.

این در حالی است که درمقابل تاریخ سررسید این بازار از هفت روز به شش روز رسیده است. از آن جا که به گفته برخی کارشناسان این بازار به منظور تنظیم وضعیت نقدینگی بانک ها به صورت هفتگی انجام می شود می توان علت رشد تزریق پول در این هفته را تشدید وضعیت نقدینگی بانک ها و ثبت نقطه بحرانی عملیات این بازار دانست.

 

بازار باز