علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ارزیابی عملکرد یکساله مدیریت شهری به اکو ایران می‌گوید: تا گزارش تفریغ بودجه نیاید و مشخص نشود که چقدر درآمد داشته‌ایم و این درآمدها چقدر جهت دستیابی به اهداف به کار رفته، نمی‌توان قضاوت درستی داشت. 

وی با اشاره به دو دسته فعالیت جاری و توسعه‌ای گفت: جای تشکر و تبریک دارد که شهرداری توانسته درآمدش را محقق کند؛ اما تبریک اصلی وقتی باید گفته شود که این درآمدها در جای اصلی خودش هزینه شده باشد. بنا بر این باید به این ارزیابی رسید که چقدر از پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی شهر به سرانجام رسیده است.

قائمی با تاکید بر شش مأموریت اصلی در حوزه مدیریت شهری، این پرسش را مطرح کرد که در حوزه حمل و نقل چه مقدار دستاورد چشمگیر داشته‌ایم؟ او در ادامه گفت: وقتی از نیاز به هفت هزار اتوبوس صحبت می‌کنیم، چهارصد، پانصد اتوبوس رقم ناچیزی است. همین مقیاس را در حوزه مترو و تاکسیرانی می‌بینیم... در حوزه حمل و نقل، ممکن است تعهداتی ایجاد کرده باشند که سال‌های بعد جواب دهد، ولی در حال حاضر  هنوز در کف زمین شاهد اتفاق چشمگیری در حوزه حمل و نقل نیستیم.

وی ادامه داد: حوزه فعالیت‌های اجتماعی عمدتا ناظر بر یکسری سلسله اقدامات است که از جنس کمیت‌پذیر نیستند و نمی‌توان با خط‌کش، وزنه و یا سنجه‌ای به این محاسبه رسید که دستاوردها چقدر اثر داشته‌اند. معمولا عملکردها و نتایج دستاوردها در حوزه اجتماعی اگر موثر باشد، دیر بازده است و آثارش را پس از طی یک مدت می‌بینیم. در حوزه خدمات شهری شهرداری در برخی مناطق خوب عمل شده و در بعضی مناطق و موضوعات و پهنه‌ها، شهرداری ضعیف عمل کرده است.

قائمی سپس به فعالیت در حوزه ایمنی پرداخت و گفت: آتش‌نشانی مهمترین سازمانی است که این بخش را به عهده دارد و سازمان مدیریت بحران در کنار سازمان آتش نشانی مشترکا ایفای نقش می‌کنند. آتش نشانی عملیات روز‌مره‌اش را بر حسب علاقه ‌و غیرتی که کارکنان سازمان آتش‌نشانی دارند، انجام می‌دهند. وظیفه ما و وظیفه حوزه مدیریت شهری این است که از جهت تجهیزات این سازمان را غنی کنیم تا دستشان پر باشد و بهتر با بحران‌ها مقابله کنند... نباید به دلیل ضعف امکانات شاهد از دست دادن جان انسان‌ها در این حوزه باشیم؛ چه مردمی که درگیر مصیبت‌ها می‌شوند و چه آتش نشانانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند.

او در ادامه اظهار کرد: مأموریت دیگر شهرداری که شاید به عنوان زیرساخت و پایه بقیه فعالیت‌ها از آن یاد می‌شود، حوزه مدیریت و هوشمندسازی است که در این حوزه شهرداری ضعیف عمل کرده و اشکالات متعددی بر آن وارد است.

عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران متذکر شد: این اظهار نظرها بر حسب مشاهدات عینی و گزارش‌هایی است که به دست‌مان می‌رسد؛ اما قضاوتی که قابل اتکا و سند است و در تاریخ شهرداری و شورا باقی خواهد ماند، سند تفریغ بودجه است که مشخص می‌کند پولی که به عنوان درآمد مطرح است، از کجا تامین شده و کجا خرج شده است. 

وی درخصوص عملکرد شورای شهر تهران در حوزه نظارت هم توضیح داد:از محتوای تذکرات اعضا این معدل برداشت می شود که  تذکرها صریح تر شده و به مصادیق خاص بیشتر اشاره می شود و باید این مسیر با رعایت حفظ حرمت ها، انصاف، عدل و خارج نشدن از چارچوب عقل و اصول اخلاقی ادامه یابد و رودرواسی کار درستی نیست و بایستی به جا تذکرات لازم داده شود. 

قائمی در خصوص اولویتی که در سال آینده برای اداره بهتر شهر آن را دنبال خواهد کرد گفت : بنا دارم تمرکزم را بگذارم بر برنامه چهارم که مصوب شده و ابتدای سال 1402 شروع برنامه چهارم است. بیشتر علاقمندم در حوزه تخصصی خودم کار را دنبال کنم و هر کدام از اعضا به فراخور حال خود، اقتضائات، علاقمندی، تخصص، تجربه و سابقه شان در موضوعات مختلف ورود می کنند. هر کدام از ما عضو یک کمیسیون هستیم و بیشتر تمرکزمان در این حوزه خواهد بود. 

وی درخصوص دشواری هایی که شهروندان طی یک ساله گذشته در حوزه حمل و نقل عمومی تحمل کردند گفت : به همین دلیل برای سال آینده اعتبار ویژه ای یعنی ده هزار میلیارد تومان به شهرداری داده شد و امیدواریم سال آینده کمتر شاهد این مشکلات باشیم. با بودجه ای که در سال آینده برای حوزه حمل و نقل دیده شده همه نیازهای حمل و نقل برطرف نخواهد شد اما شهرداری باید بتواند بخش عمده ای از مشکلات اولیه و ضروری حمل و نقل را مرتفع سازد.