به گزارش اکوایران، نوشتن در آب همواره یک چالش بوده و یکی از مهم‌ترین مشکلات در این زمنیه، مربوط به تحرک زیاد ذرات آب است که باعث می‌شود طی مدت کوتاهی، جوهر پخش شود و خطوط رسم‌شده از شکل اولیه خود خارج شوند.

به نوشته «لایو ساینس»، دانشمندان در این روش با به کارگیری یک قلم میکروسکوپی، توانستند خطوط نوشتاری پایدار در آب ایجاد کنند. این شیوه بر یک فرآیند شیمیایی به نام «دیفیوزیوسموز» مبتنی است. فرآیند یادشده به معنای حرکت خود به خودی انواع مختلف ذرات است که به دلیل اختلاف غلظت در یک مخلوط مایع ایجاد می‌شود.

در این فرآیند،‌ مخلوط مایع آب که حاوی میزان کمی از ذرات باردار به نام یون است به عنوان «کاغذ» عمل می‌کند. «جوهر» نیز از ذرات کلوئیدی بزرگی تشکیل شده که به شکل نازک در کل محلول پخش می‌شوند. «قلم» هم در این فرآیند یک دانه کوچک تبادل یونی است که می‌تواند ذرات باردار در مخلوط مایع را با ذرات باردار مختلف و کوچکتر مبادله کند.

طبق اعلام محققان، زمانی که یون‌های بزرگ با یون‌های کوچک‌تر عوض می‌شود، یون‌های کوچکتر می‌توانند سریع‌تر حرکت کنند و این اتفاق باعث تفاوت در میزان غلظت می‌شود و همین امر باعث نمایان شدن ذرات کلوئیدی یا همان به اصطلاح جوهر در آب می‌شود.

در این تحقیق، دانشمندان از نیروی گرانش استفاده کردند تا قلم تبادل یونی را هدایت کنند و توانستند با ضخامت حدود یک‌دهم میلی‌متر روی آب بنویسند. این الگوهای نوشتاری برای مدت ۱۵ دقیقه در آب باقی ماندند.

محققان می‌خواهند در تحقیقات بعدی راه‌های دیگری برای هدایت قلم پیدا کنند، مانند استفاده از نیروی مغناطیس یا میدان‌های الکتریکی به جای گرانش.