نگاهی به پردازنده های سری 7000 AMD – قسمت 6 فصل 2 سخت افزارکست

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 250896 1 سال قبل 155

AMD امسال دست پُر به نمایشگاه کامپیوتکس آمده و این کمپانی امروز معرفی سری پردازنده های جدید دسکتاپ Ryzen 7000 مبتنی بر ریز معماری Zen 4 را در رویدادی انجام داد. این CPU ها اولین پردازشگرهای این کمپانی محسوب می‌شوند که همراه با سوکت دسکتاپ AM5 عرضه خواهند شد. AMD با ریز معماری جدید Zen 4، وعده افزایش عملکرد 15 درصدی تک رشته‌ای نسبت به Zen 3 را داد. همین موضوع بهانه‌ای شد تا در ششمین قسمت فصل دوم سخت افزارکست، به پردازنده های سری 7000 AMD موضوع بپردازیم.

محتوای قسمت 6 سخت افزارکست

AMD همراه با معرفی Ryzen 7000 و معماری جدید Zen 4 در کامپیوتکس از دستورالعمل‌های جدید برای شتاب دهنده‌ی محاسباتی هوش مصنوعی نیز پرده برداشت. استفاده از سوکت جدید AM5 به AMD این امکان را می‌دهد تا از نسل بعدی سیستم ورودی و خروجی جدید (I/O)، حافظه‌های رم DDR5 و PCI-Express نسل 5 هم برای کارت‌های گرافیک و هم برای اسلات حافظه M.2 NVMe متصل به سوکت CPU استفاده کند.

Ryzen 7000 همانند پردازنده‌های سری قبل رایزن 3000 و 5000، از یک ماژول مولتی چیپ با دو CCDs مبتنی بر Zen 4 و یک سیستم کنترلر I/O بهره می‌برد. CCD ها بر اساس فرآیند ساخت 5 نانومتری سیلیکونی به وجود آمده‌اند، در حالی که سیستم I/O بر اساس تکنولوژی 6 نانومتری ساخته شده و این بهبود قابل توجه‌ای نسبت به I/O نسل قبلی با فناوری ساخت 12 نانومتری است.

تمام پردازنده‌های رایزن، حتی چهار هسته‌ای ها نیز حداقل دارای یک CCD هستند و این CPU ها فقط تعداد هسته‌های غیرفعال متفاوتی در هر CCX دارند. CCX نیز اصطلاحی دیگر در CPU های AMD است که مخفف هسته پیچیده (complex or core complex) است و به یک گروه از چهار هسته با حافظه‌های کش L1،L2 و L3 اشاره دارد.

گویندگان: سیمین نوربخش – سینا راد – امیرحسین جمشیدی

  • معرفی پردازنده های Ryzen 7000 در کامپیوتکس همراه با سوکت AM5
  • کامپیوتکس 2022: معرفی طراحی موفق نوت بوک های مبتنی بر پردازنده AMD
  • APUهای 6 نانومتری AMD Mendocino – معماری Zen 2 و گرافیک RDNA 2
مشاهده این خبر در سایت مرجع