هنگ کنگ گوگل را برای سانسور معترضان تحت فشار قرار می‌دهد

منبع :  digiato - دیجیاتو دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 377818 1 سال قبل 296

گوگل در چند وقت اخیر از سوی مسئولان هنگ کنگی طرفدار پکن تحت فشار قرار گرفته؛ چرا که موتور جستجوی این شرکت در پاسخ به جستجوی «سرود ملی هنگ کنگ»، سرود دیگری را در بالای نتایج نشان می‌دهد که ظاهراً مربوط به معترضان است.

نمایش سرود Glory to Hong Kong در بالای نتایج جستجوی گوگل باعث شده است شورای قانون‌گذاری و رئیس دولت هنگ کنگ از آلفابت، مالک گوگل، در این زمینه گلایه کنند. این اتفاق در شرایطی افتاده است که مقامات محلی پس از پخش این سرود اعتراضی برای تیم راگبی این کشور در مسابقات بین‌المللی کره جنوبی، تحقیقاتی را در‌این‌باره شروع کرده بودند. مسئولان مسابقات گفته بودند این خطا از سوی یک کارمند تازه‌وارد رخ داده است که پس از جستجو در اینترنت به این سرود رسیده.

سرود ملی رسمی هنگ کنگ در حال حاضر March of The Volunteers نام دارد که از زمان سیطره دوباره پکن بر این منطقه به‌عنوان سرود ملی آن‌ها انتخاب شد. با این حال، در سال 2019 معترضان طرفدار دموکراسی گرد هم آمدند و سرود Glory to Hong Kong را خوانده و آن را به‌عنوان سرود ملی جدید خود معرفی کردند.

گوگل از اظهارنظر درباره گزارش‌ها پیرامون فشار مسئولان هنگ کنگی به این شرکت برای اصلاح نتایج جستجو خودداری کرده است. اما این غول فناوری می‌گوید آن‌ها به دسترسی آزاد به اطلاعات اعتقاد دارند و چیزی را حذف نمی‌کنند، مگر اینکه مشمول سیاست یا قانون محلی خاصی باشد.

جستجوی سرود ملی هنگ کنگ در گوگل چه نتیجه‌ای دارد؟

آن‌چه احتمالاً مقامات چینی را بیشتر ناخرسند کرده، پخش دوباره این سرود اعتراضی به‌عنوان سرود ملی در یک مسابقات وزنه‌برداری در دبی بوده است. جستجو به‌دنبال سرود ملی هنگ کنگ در نسخه هنگ کنگ گوگل به آدرس google.com.hk نشان می‌دهد که نتیجه اول مربوط به لینکی در ویکی‌پدیا برای سرود Glory to Hong Kong است.

در ادامه لینک چهار ویدیوی یوتوب از همین سرود اعتراضی دیده می‌شود و کمی پایین‌تر می‌توان لینک به سایت‌هایی را مشاهده کرد که اخبار مربوط به ماجرای سرود ملی هنگ کنگ را مورد بحث قرار داده‌اند.

«ساندرا مارکو کولینو»، استادیار حقوق دانشگاه چینی هنگ کنگ می‌گوید بعید است که گوگل عمداً نتایج را دستکاری کرده باشد و مسئله احتمالاً به تصمیم الگوریتم‌ها برمی‌گردد. ولی سؤال اصلی این است که آیا چین می‌تواند این شرکت را به‌لحاظ قانونی وادار به تغییر نتایج کند یا خیر.

مشاهده این خبر در سایت مرجع