واکاوی ازدحام گردشگری از منظر گردشگری هوشمند
پژوهش حاضر با هدف بررسی و واکاوی ازدحام گردشگری از منظر گردشگری هوشمند برای مقصدهای گردشگری انجام گرفته است. این پژوهش از نوع توسعه ای-کاربردی و به لحاظ روششناسی در زمره پژوهش کیفی قرار دارد. جهت گردآوری دادههای کیفی، از ابزار مصاحبه استفاده شده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش،21 نفر از مدیران و مسئولین سازمانهای متولی گردشگری، دست اندرکاران و فعالان گردشگری، اعضای هیات علمی دانشگاهها که مشرف به موضوع هستند، میباشد که با روش گلوله برفی و تارسیدن به اشباع نظری، مصاحبهها انجام شد. در این راستا یافتههای حاصل از مصاحبه با استفاده از روش تحلیل مضمون تحلیل گردیدند و در نهایت 193 کد باز، 18 کد محوری و 3 کد انتخابی استخراج شد. نتایج نشان می دهد مدیریت ازدحام گردشگری شامل سه بعد عرضه گردشگری با مولفه های تاسیسات و جاذبه، موقعیت فضایی و جغرافیایی مقصد، ظرفیت تحمل محیطی و روانشناختی بومیان، پلتفرم های گردشگری هوشمند، خدمات و سرویس های هوشمند، بازاریابی و تبلیغات هوشمند، بعد تقاضای گردشگری با مولفه های الگوی رفتاری و شخصیتی گردشگران، فصلی بودن گردشگری، ظرفیت تحمل روانی و اجتماعی گردشگران، موقعیت فضایی و جغرافیایی مبدا، فرهنگ گردشگر و سبک سفر، انگیزه گردشگر و بعد ساختاری/مدیریتی با مولفه های ساز و کار توزیع هوشمند، دولت و حاکمیت هوشمند، قوانین و سیاست ها، ساختار و سیستم هوشمند، الگو و سبک مدیریت هوشمند، آموزش و فرهنگسازی، دستهبندی شده است.