واکاوی الگوی معماری شایستگی کار کنان در صنعت گردشگری

منبع :  انجمن علمی گردشگری ایران دسته بندی : گردشگری کد خبر : 460678 1 سال قبل 280
گردشگری به‌عنوان یک صنعت خدماتی که موفقیت آن را ارتباط بین کارمند و مشتری تضمین می‌کند، به‌کارگیری و حفظ نیروهای ماهر و باتجربه بر اهمیت موضوع می‌افزاید.این پژوهش با هدف شناخت مولغه ها و ابعاد معماری شایستگی کارکنان در دفاتر خدمات مسافرتی شهر تهران شامل انجام گرفته است .ابن پژوهش با روش فراترکیب (متاسنتز) Meta synthesis روشی کیفی مبتنی بر مرور سیستماتیک مطالعات کتابخانه‌ای برای شناختی ژرف پیرامون پدیده مورد مطالعه انجام گرفته است ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش CASP ﺑﺎ 10 ﺷﺮط ﮐﯿﻔﯽ ، ﻫﺮ ﻣﻘﺎﻟﻪ را ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﮐﯿﻔﯽ ﻣﻮرد ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار گرفت. ﻫﺮ ﯾﮏ از ﻣﻘﺎﻻت در ﻣﻮاﺟﻪ ﺑﺎ اﯾﻦ ﺷﺮاﯾﻂ، اﻣﺘﯿﺎزی از 1 ﺗﺎ 5 گرفته و ﻣﻘﺎﻻﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﺠﻤﻮع اﻣﺘﯿﺎزات آنﻫﺎ 21 و ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺷﻮد ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﮐﯿﻔﯽ ﺗﺄﯾﯿﺪ و ﺑﺎﻗﯽ ﻣﻘﺎﻻت ﺣﺬف شدند. ﺳﺮاﻧﺠﺎم ﭘﺲ از ﭼﻬﺎر ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭘﺎﻻﯾﺶ از ﻣﯿﺎن 54 ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، 10 ﻣﻮرد آن ﺣﺬف و 44 ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ.پژوهش حاضر با بررسی و دسته‌بندی کدهای توصیفی حاصل از متون مصاحبه، 53 مقوله فرعی را شناسایی و با توجه به شباهت و قرابت معنایی آنها، در 8 مقوله اصلی شامل: شایستگی رهبری و هدایت، شایستگی ادراکی، شایستگی فردی وشخصیتی، دانش مدیریتی، شایستگی درک تجارت، شایستگی ارتباطات، شایستگی اجرایی و شایستگی حرفه‌ا‌ی ارائه گردید .
مشاهده این خبر در سایت مرجع