واکاوی نقش سرمایههای فکری بر مزیت رقابتی برند با نقش میانجی نوآوری و ارزش برند (مورد مطالعه: مدیران بازاریابی بخش مهماننوازی و هتلداری)
در عصر فرارقابتی امروز، دانش و سرمایه فکری به عنوان یک استراتژی پایدار و عامل اصلی برای سودآوری و حفظ مزیت رقابتی سازمانها به شمار میآید. از طرف دیگر دستیابی به نوآوری و ارزش برند بهعنوان یکی از مهمترین گامهای سازمان برای موفقیت در بازارها و پیشی گرفتن از رقبا محسوب میشود. از اینرو پژوهش حاضر به واکاوی نقش سرمایههای فکری بر مزیت رقابتی از طریق نوآوری و ارزش برند پرداخته میشود. این پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی است. جامعهآماری پژوهش حاضر متشکل از کارکنان و مدیران بازاریابی بخش مهماننوازی در شهر تبریز است که تعداد آنها بنابر گزارش سایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی در سال1400، پانزده هتل میباشد و تعداد پرسنل آنها تقریبا 500 نفر تخمین زده شده است؛ که از این تعداد 229 نفر از اعضای نمونه در دسترس قرارگرفته و پرسشنامهها تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss و روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار اسمارت پی.ال.اس. تجزیهوتحلیل شدند. بررسی نتایج این تحقیق نشان داد که استفاده از سرمایههای فکری با ارتقای ظرفیت ارزش برند و نوآوری برند به ایجاد مزیت رقابتی در سازمانهای مهماننوازی منجر میشود.