واکسن سربازی

منبع :  ایران مشاوره دسته بندی : آموزش و استخدام کد خبر : 107226 2 سال قبل 583
زمان تزریق واکسیانسیون سربازانواکسیانسیون سربازان

همانطور که می دانید تزریق واکسن برای افراد همواره و از بدو تولد تا مراحل مختلف زندگی وجود داشته و امری کاملا طبیعی و لازم است. این موضوع برای آقایانی که تصمیم به گذراندن سربازی خود دارند نیز صادق می باشد و اهمیت آن زمانی بیشتر می شود که بدانیم زندگی در مکان های شلوغی همچون پادگان و خوابگاه های سربازی احتمال سرایت بیماری های مختلف را افزایش می دهد. بنابراین تزریق واکسیناسیون قبل از اعزام به خدمت سربازی باعث ایجاد ایمنی و مقاومت در برابر بیماری ها می شود.

بر همین اساس مشمولان خدمت نظام وظیفه لازم است که علاوه بر آگاهی از مراحل اعزام به خدمت سربازی از انجام واکسیناسیون و اطلاعاتی نظیر نحوه دریافت، زمان تزریق، عوارض احتمالی و… نیز آگاهی کسب نمایند. گفتنی است واکسن های سربازی در مراکز بهداشت هر شهر موجود بوده و مشمولان به راحتی قادر به دریافت آن می باشند.

تمامی سربازان می بایست 15 روز قبل از اعزام به خدمت، اقدام به تزریق واکسن مننژیت و واکسن دوگانه سربازی نمایند.

چه واکسن هایی قبل از اعزام به سربازی تزریق می شوند؟

و اما سوالی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول می دارد، این است که قبل از شروع خدمت سربازی لازم است چه واکسن هایی تزریق کنیم؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که برای تمامی مشمولان، دریافت دو نوع واکسن الزامی است که به ترتیب شامل واکسن مننژیت و واکسن دوگانه سربازی می باشد.

واکسن مننژیت

این واکسن از ابتلا به بیماری های مننژیت که به سه شکل باکتری، ویروسی و قارچی می باشند جلوگیری می نماید. لازم به ذکر است که بیماری های مننژیت از نوع باکتری بسیار خطرناک بوده و در اغلب مواقع باعث مرگ و یا ایجاد معلولیت دائمی در افراد می شود. اصلی ترین راه سرایت آن نیز ترشحات تنفسی بزاق و گلویی می باشد. از آنجایی که بیماری مننژیت در کشور ما به صورت کامل ریشه کن نشده و قدرت سرایت بالایی دارد، تزریق واکسن مننژیت برای سربازان به منظور حفظ سلامتی آن ها ضروری است.

واکسن دوگانه سربازی

تزریق واکسن دوگانه سربازی نیز امری کاملا ضروری بوده و جهت پیشگیری از دو بیماری دیفتری و کزاز به سربازان تزریق می گردد. دیفتری یک بیماری عفونی است که مسری می باشد و بعد از ابتلای فرد به آن باعث ایجاد مشکلاتی در بلع و تنفس می شود. البته در اثر واکسیناسیون گسترده این بیماری در کشور مهار شده است. کزاز نیز همچون دیفتری یک نوع بیماری عفونی می باشد که با گرفتگی های عضلانی شدید همراه است و در بعضی موارد منجر به مرگ فرد می شود که تزریق واکسن از ابتلا به این بیماری نیز جلوگیری می نماید.

زمان انجام واکسیناسیون سربازان

به منظور اثرگذاری و پیشگیری از بیماری هایی که در بخش قبل به آن ها اشاره شد، واکسن های مننژیت و دوگانه سربازی می بایست حداقل 15 روز قبل از اعزام داوطلب به خدمت سربازی تزریق شوند که به همین منظور می بایست مشمولان با تهیه نمودن برگه واکسیانسیون سربازی از دفاتر پلیس + 10 اقدامات لازم را در این راستا انجام دهند. گفتنی است که در این حین علاوه بر تزریق واکسن، مشمولان توسط یک پزشک معتمد نیز ارزیابی می شوند. همچنین مشمولین می توانند از طریق مراجعه به سایت vaziefeh.police.ir و یا تماس با شماره گویا 096480 اطلاعات بیشتری کسب نمایند. علاوه بر آن استفاده از مشاوره نظام وظیفه به منظور آگاهی از تمامی شروط و نکات دوره خدمت سربازی خالی از لطف نمی باشد.

مراحل دریافت واکسن سربازی

مطابق با بیابیه های ذکر شده در این مقاله، مشمولان خدمت سربازی بایستی پیش از آغاز دوره خدمت وظیفه خود نسبت به دریافت واکسن های مربوطه اقدام نمایند. در این قسمت تمامی مراحل دریافت واکسن مننژیت و دوگانه سربازی را به تفکیک ارائه نموده ایم.

  • مراجعه به یکی از دفاتر پلیس + 10 و ثبت درخواست جهت اعزام به خدمت سربازی
  • اخذ برگه تزریق واکسن
  • دربافت لیستی از آدرس مراکز بهداشت به منظور انجام واکسیانسیون
  • انتخاب نزدیک ترین مرکز به همراه برگه تزریق واکسن
  • تکمیل اطلاعات فرم مربوطه بعد از تزریق و دریافت مهر مسئول مرکز
  • آیا واکسن سربازی عوارض دارد؟

    این امکان وجود دارد که عده ای از مشمولان از عوارض واکسن های سربازی نگران باشند که باید گفت جای هیچ نگرانی خاصی نیست زیرا عوارض واکسن های مننژیت و دوگانه سربازی که شامل سردرد، خستگی، ضعف، بی حالی و… می باشد، کوتاه مدت بوده و از بین خواهند رفت. پس با اطمینان خاطر اقدامات لازم واکسیناسیون را به منظور حفظ سلامتی خود و دیگران انجام دهید.

     

    سوالات متداول

    1- مشمولان در چه زمانی لازم است که برای تزریق واکسن اقدام نمایند؟

    حداقل 15 روز قبل از اعزام می بایست افراد واکسن سربازی را دریافت کنند.

    2- چه واکسن هایی قبل از اعزام به سربازی تزریق می شود؟

    واکسن منژیت و دوگانه سربازی قبل از شروع خدمت نظام وظیفه برای همه مشمولین الزامی است.

    3- انجام واکسیناسیون سربازی به چه صورتی می باشد؟

    افراد می توانند با مراجعه به دفاتر پلیس+ 10 و مطابق با راهنمای مذکور در مقاله، فرایند واکسیناسیون خود را تکمیل کنند.

    سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

    مشاهده این خبر در سایت مرجع