وضعیت بازار: دلایلی برای خوش‌بین بودن به آینده قیمتی بیت کوین

منبع :  ارز دیجیتال دسته بندی : ارز دیجیتال و بلاک چین کد خبر : 269145 1 سال قبل 1057

اخبار مربوط به عرضه محصولات سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیت کوین در بورس آمریکا، بار دیگر احساس خوش‌بینی را میان معامله‌گران ارزهای دیجیتال تقویت کرده است. این بار اما، تحلیل شیوه‌ٔ تأثیرگذاری این محصولات مالی بر قیمت بیت کوین، به سادگی قبل نیست.

به گزارش کوین دسک، بیت کوین روز گذشته توانست موقعیت خود را در نزدیکی سطح ۲۱٬۰۰۰ دلار حفظ کند. این ارز دیجیتال در حال حاضر با قیمتی حدود ۲۱٬۲۵۰ دلار معامله می‌شود و در ۲۴ ساعت گذشته چیزی حدود ۱ درصد افزایش قیمت داشته است. تحلیلگران نیز می‌گویند با نزدیک‌شدن به پایان هفته میلادی، بیت کوین با آزمون قیمتی دیگری مواجه می‌شود.

کریگ ارلام (Craig Erlam)، تحلیلگر ارشد مجموعه اواندا (Oanda)، گفته است:

با وجود انعطاف‌پذیری خاصی که قیمت این هفته در بازگشت به بالای مقاومت‌های کلیدی از خود نشان داد، این آخر هفته (شنبه و یکشنبه) می‌تواند دوره آزمون دیگری برای بیت کوین در نظر گرفته شود. حمایت‌های پیش روی قیمت همچنان متزلزل هستند و یک شکست‌ دیگر می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران به بیت کوین را به معنی واقعی کلمه به چالش بکشد.

با وجود لرزه‌های ادامه‌داری که در این مدت به بدنه صنعت ارزهای دیجیتال وارد شده است، تحلیلگران برای پیداکردن کف قیمتی این چرخه نزولی، تغییرات شاخص‌های کلیدی بازار را زیر نظر دارند. یکی از این شاخص‌های مهم تخفیف یا اختلاف قیمت سهم صندوق سرمایه‌گذاری در بیت کوین گری‌اسکیل (Grayscale Discount) است که از هفته گذشته تاکنون از ۳۴ درصد به ۲۹ درصد رسیده است؛ یعنی در حال حاضر هر سهم این صندوق ۲۹ درصد ارزان‌تر از قیمت بیت کوین در بازار معامله می‌شود.

به غیر از کاهش اختلاف قیمت سهم صندوق گری‌اسکیل و بیت کوین، سرمایه‌گذاران بازار سهام نیز به خرید سهام صندوق‌های بورسی (ETF) شورت (در جهت کاهش قیمت) بیت کوین روی آورده‌اند. با اینکه در ظاهر استقبال از محصولات مالی مبتنی بر کاهش قیمت بیت کوین یک نشانه نزولی است، برخی از تحلیلگران این اتفاق را عاملی دیگری در نظر می‌گیرند که نشان‌دهنده نزدیک‌شدن بیت کوین به کف قیمتی بازار نزولی اخیر است.

راغو یارلاگادا (Raghu Yarlagadda)، مدیرعامل پلتفرم معاملاتی فالکن ایکس (FalconX)، اما گفته است:

تصور می‌کنم این اصلاح صعودی که در ۲۴ ساعت گذشته شاهد آن بودیم، عمدتاً از سرمایه‌گذاران خرد بازار نشئت می‌گیرد.

پس از آنکه با انتشار نتایج تحقیقات تازه دانشگاه میشیگان مشخص شد انتظار مردم آمریکا از افزایش تورم در آینده تا حدی کمتر شده است، قیمت‌ها در بازار سهام این کشور نیز با جهش مواجه شد. حال برخی از تحلیلگران می‌گویند این اتفاق می‌تواند نشانه‌ای برای کاهش نگرانی‌ها از رشد تورم باشد؛ چراکه ممکن است این کاهش انتظار در ادامه به نوعی تلقین شخصی منجر شود که می‌گوید وضعیت تورم رو به بهبود است.

چرا وضعیت قیمت سهام صندوق گری‌اسکیل یک نشانه مثبت است؟

تخفیف قیمت سهام صندوق گری‌اسکیل نسبت به بیت کوین در حال کاهش است و این موضوع احتمالاً نشان از خوش‌بینی برخی از سرمایه‌گذاران دارد؛ چراکه مهلت کمیسیون بورس آمریکا برای تصمیم‌گیری درباره صدور مجوز تبدیل صندوق بیت کوین گری‌اسکیل به یک صندوق قابل‌معامله در بورس این کشور، رو به پایان است.

صندوق بیت کوین مؤسسه گری‌اسکیل که با نماد «GBTC» شناخته می‌شود، یک ابزار سرمایه‌گذاری است که به شهروندان آمریکایی این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به خرید مستقیم بیت کوین، اقدام به سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال کنند.

هر سهم این صندوق اخیراً با ۲۹ درصد تخفیف نسبت به قیمت بازار بیت کوین معامله می‌شود و این در حالی است که این نرخ هفته گذشته چیزی حدود ۳۴ درصد بود. گفتنی است که سهام این صندوق از فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) با قیمتی پایین‌تر از بیت کوین معامله می‌شود؛ یعنی تا قبل از آن قیمت هر سهم GBTC بیشتر از بیت کوین واقعی بود.

 دلایلی برای خوش‌بین بودن به آینده قیمتی بیت کویننمودار اختلاف قیمت سهام صندوق گری‌اسکیل نسبت به بیت کوین.

این موضوع در مجموع می‌تواند نشانه‌ای برای فعالیت بخشی از سرمایه‌گذاران باشد که با در نظر گرفتن تخفیف‌های فعلی و در نزدیکی کف‌های قیمتی در حال ورود سرمایه به صندوق گری‌اسکیل هستند. ممکن است برخی از سرمایه‌گذاران هم این‌طور تصور کنند که قرار است صندوق گری‌اسکیل مجوز تبدیل‌شدن به یک ETF را دریافت کند. دلیل دیگر این اتفاق هم می‌تواند کاهش ترس سرمایه‌گذاران از بحران نقدینگی حاکم بر این بازار در روزهای اخیر باشد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع