وقتي روابط سرد مي‌شود …!

منبع :  مجله موفقیت دسته بندی : توسعه فردی و کسب وکار کد خبر : 246710 1 سال قبل 172

دلایل بی‌وفایی‌های همسران

رابطه بین زن و مرد، در هر مقطعی كه باشد، فراز‌ و فرودها و مشكلات مربوط به خود را دارد. یكی از مشكلاتی كه مانند توفان همه‌چیز را از هم می‌پاشد و فضای بین دو نفر را آشفته می‌كند، وقتی روابط سرد می‌شود احساس می‌كنیم طرف مقابل رفتارش تغییر كرده، توجهش كم شده و فضاهای مشترك بین ما به حداقل رسیده است؛

مشكل نیز زمانی حادتر و غیر‌قابل‌تحمل‌تر می‌شود كه متوجه می‌شویم ذهن و فكر و توجه او معطوف به شخص دیگری است؛ البته دانستن این موضوع برای هیچ‌كس خوشایند نیست، ولی هر كس با توجه به نوع شخصیت، موقعیت یا جنسیت خود به‌نوعی با آن برخورد می‌كند و با توجه به اینكه در چه شرایط عاطفی، اجتماعی یا اقتصادی باشد و نوع ارتباط عاطفی‌اش برای ماندن یا خارج‌شدن از رابطه تصمیم می‌گیرد.

اما چرا این اتفاق در یك رابطه می‌افتد، سهم هر یك از ما به چه میزان است و چگونه می‌توان از بروز این‌گونه اتفاقات پیشگیری كرد؟ درمورددلایل بی‌وفایی‌های همسران با دكتر مصطفی فروتن ،روان‌شناس و مشاور گفت‌و‌گو كرده‌ایم.

سردی روابط

خیانت و بی‌وفایی در اصطلاح عامیانه به‌معنای عبور از خط قرمز‌ها و بد‌عهدی است، و‌لی متداول‌ترین معنای آن همان عهد‌شكنی است؛ البته دسته‌بندی‌های مختلفی برای خیانت وجود دارد، اما به‌طور‌كلی می‌توان آن را به سه دسته تقسیم كرد: خیانت روانی، كلامی و فیزیكی که اگر از هر كدام از دو طرف یك رابطه عاطفی سوال شود که كدام یك از این خیانت‌ها بدتر است، قطعا به مورد آخر اشاره می‌كنند.
اما دلایل این خیانت‌ها چیست؟ در بیان دلایل بسیار زیادی كه می‌توان برای آن نام برد، باید بگوییم تفاوت‌هایی بین خیانت زنان و مردان وجود دارد. معمولا در این‌خصوص می‌توان دو دسته كلان را مد‌نظر قرار داد: یك دسته بیماری‌ها و اختلالاتی هستند كه در حوزه روان‌شناسی تعریف می‌شوند؛ یعنی افراد به دلیل اختلالات و بیماری‌هایی كه دارند، به این كار روی می‌آورند و دچار اعتیاد‌های جنسی می‌شوند.
دسته دیگر دلایل هم باورهای غلطی است كه افراد به دلیل كثرت یك اشتباه، كم‌كم هم‌رنگ بقیه افراد جامعه می‌شوند و فكر می‌كنند مگر چه ایرادی دارد؟ ارتباط آزاد است و مشكلی برای رابطه زناشویی ما پیش نمی‌آید؛

به‌این‌ترتیب با مشاهده مستقیم و غیر‌مستقیم، افراد، بسیاری از خطاهای یكدیگر را تكرار می‌كنند، چون به‌تدریج قبح موضوع برای آن‌ها از بین می‌رود. خیلی از افراد هم به دلیل نداشتن اعتقادات و چارچوب‌های اخلاقی محدودیتی برای رفتارهای خود ندارند و در موارد زیادی احساس پوچی و تنوع‌طلبی باعث این كارها می‌شود.

وقتي روابط سرد مي‌شود
رفتارهای تلافی‌جویانه

متاسفانه گاهی روابط غیر‌اصولی بین همسران منتج به رفتارهای تلافی‌جویانه می‌شود و زوج‌ها در یك چرخه و سیكل معیوب باعث بدتر‌شدن حال طرف مقابل می‌شوند؛ به‌همین‌دلیل ارتباط روز‌به‌روز با مشكلات بیشتری مواجه می‌شود، چون دو طرف سعی در تلافی رفتار طرف مقابل دارند و می‌خواهند خودشان را به دیگری ثابت كنند.
توجه داشته باشیم گاهی ما دانش ماندن درست در كنار یكدیگر را بلد نیستیم؛ به‌همین‌دلیل شروع به خط‌انداختن روی ذهن همدیگر می‌كنیم. مثلا زنی که به همسرش می‌گوید که «تو اصلا مرد نیستی كه با من این طوری رفتار می‌كنی و …» یا مردی که هنگام عصبانیت توجه یا ارتباط كلامی خود را با همسرش كم می‌كند! در‌صورتی‌كه هر دو طرف نمی‌دانند هر كدام از این رفتارها چقدر می‌تواند برای طرف مقابل آزار‌دهنده باشد؛

در‌واقع موضوع بسیار مهمی در ساختار روان‌شناسی این دو جنس وجود دارد و در وجود هر زن و مردی بمب‌هایی نهفته است؛ در زن بمبی به نام «توجه» و در مرد به نام «كفایت»؛ یعنی اگر به اندازه كافی به زن توجه نشود، این بی‌توجهی تبدیل به بمبی می‌شود كه هر لحظه ممكن است منفجر شود و مرد هم اگر در رفتار همسرش احساس بی‌كفایتی كرده و فكر كند از طرف او فردی نالایق شمرده می‌شود، بمب بی‌كفایتی درونش منفجر می‌شود.
این موضوع نیز نبود و فقدان دانش كافی دو طرف را می‌رساند و چون نمی‌دانند باید چگونه با یكدیگر رفتار كنند، فقط مشكلاتی را به‌وجود می‌آورند و طرف مقابل هم برای اینكه به گونه‌ای از این رفتار انتقام بگیرد، شروع به تلافی می‌كند.

خیانت

علاوه‌بر مواردی كه ذكر شد، در دلایل بی‌وفایی‌كردن و بی‌توجهی مردان می‌توان به این موارد اشاره كرد: آگاهانه‌نبودن انتخاب همسر نخستین اشتباهی است كه زوج‌ها مرتكب می‌شوند و سر‌زدن یك اشتباه فرد را وادار به انجام اشتباهات بیشتری می‌كند.

برآورده‌نشدن نیازهای عاطفی و جسمانی هم از جمله دلایل مهمی است كه باعث ارتكاب چنین خطایی از طرف مرد می‌شود؛ البته گاهی نیز رفتارهای طرف مقابل تغییر می‌كند، سرد شده و بی‌توجه می‌شود؛ به‌گونه‌ای كه نیازهای عاطفی، احساسی و جسمانی‌شان تامین نمی‌شود.
نبود آرامش در خانه، غرغر‌كردن و نق‌زدن‌ها و گله‌كردن‌های مداوم زنان هم از دلایل مهم جدایی عاطفی بین زن و مرد است. گاهی نیز وقتی زن به هر دلیلی نمی‌تواند بچه‌دار شود، مرد خود را محق می‌داند كه وارد رابطه دیگری شود. خانواده‌هایی هم كه پس از ازدواج، فرزندانشان را بیش‌از حد كنترل می‌كنند، روابط بین همسران را دچار اختلال می‌كنند و همین موضوع باعث سرد‌شدن روابط بین آن‌ها می‌شود.
تنوع‌طلبی مردان هم یكی از دلایل بسیار مهم وارد‌شدن آن‌ها به روابط دیگر است كه همین تنوع‌طلبی هم طیف‌های بسیار متفاوت و دلایل زیادی دارد.

وقتي روابط سرد مي‌شود-مجله موفقیت

بی‌تفاوتی همسران

وقتی در یك رابطه زناشویی، مرد نسبت به همسرش بی‌تفاوت می‌شود یا خیانت می‌كند، كم‌كم زن هم به حفظ زندگی زناشویی و رابطه بی‌تفاوت می‌شود؛ مهم‌ترین دلیل هم بی‌توجهی و فراهم‌نكردن امنیت و آرامش در محیط خانواده است و احساس ناامنی و خلاء عاطفی از مهم‌ترین دلایل بی‌تفاوتی و سرد‌شدن زنان است. در این موارد آن‌ها به‌دنبال تعریف و تحسین و حمایت گمشده‌ای كه نتوانسته‌اند آن را در خانه بیابند، به‌سمت یافتن آن در فضایی بیرون از محیط خانه می‌گردند.
البته فراگیر‌شدن این مشكلات و از‌بین‌رفتن قبح موضوع وارد‌شدن در روابط غیر‌زناشویی در مورد زنان هم صدق می‌كند، زیرا در هر صورت این رفتار با هر دلیل موجه و غیر‌موجهی نمی‌تواند توجیه منطقی و منصفانه‌ای برای طرف مقابل داشته باشد و باعث از‌بین‌رفتن پایه های استوار یك زندگی خانوادگی سالم است.

وقتي روابط سرد مي‌شود-مجله موفقیت

راه‌حل

قبل از هر چیز باید به این نكته توجه داشت كه هر كدام از دو طرف رابطه به هر دلیلی كه فكر می‌كنند قادر به ادامه زندگی به شكل قبل با همسر خود نیستند، ابتدا باید آن را در زمان و مكان و موقعیت مناسبی اعلام كنند.
شاید هشدار‌های ما باعث شود به جای اینكه از محیط خانه خارج شویم و محبت و امنیت را در فضایی دیگر بیابیم، دوباره آن را در ارتباط زناشویی خود بازسازی كنیم. برای چنین كاری حتما باید بدانیم كه ما این كار را برای خودمان، حفظ رابطه زناشویی و احترام به انتخاب خودمان انجام می‌دهیم؛ نه صرفا به‌خاطر طرف مقابل و نیازی كه او به ما دارد؛ به‌همین‌خاطر باید حساسیت‌ها، علایق و خواسته‌های خودمان و طرف مقابلمان را شناسایی كنیم و به آن‌ها توجه بیشتری داشته باشیم.
بهتر است به ظاهر خود و نوع رفتارمان درخانه بیشتر دقت كنیم و تمام فضای خانه را گرم و زنده نگه داریم. با طرف مقابلمان بیشتر از احساس، نیازها و خواسته‌های خود سخن بگوییم و نگذاریم عصبانیت و سردی و خشم آن‌قدر پیشروی كند كه دیگر كاری از دست هیچ‌كس برای بازسازی، احیا و گرم‌كردن دوباره آن بر‌نیاید.
دوباره‌سازی روابطی كه مشكلات زیادی را پشت سر گذاشته‌اند، كار چندان ساده ای نیست؛ به‌همین‌خاطر برای احیای دوباره آن بهتر است از مشاور، متخصص یا هر كسی كه در این زمینه تجربه كافی دارد، كمك بگیریم.

The post وقتي روابط سرد مي‌شود …! appeared first on مجله موفقیت.

مشاهده این خبر در سایت مرجع