پردازنده های اینتل Core Ultra 5 240F با پیکربندی های 8+16 یا 6+8 هسته ای عرضه می شوند

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 589838 3 هفته قبل 122

نسل بعدی سری پردازنده‌های Arrow Lake-S امسال روی پلتفرم دسکتاپ عرضه می‌شود و همراه با خود سوکت LGA-1851 را نیز معرفی می‌کند که به بازنشستگی زودهنگام خانواده Raptor Lake اشاره می‌کند، پردازنده‌ای که نسبت به نسل قبلی خود تغییر آشکاری را نداشت. اما در این بین ممکن است شاهد عرضه پردازنده اینتل Core Ultra 5 240F با دو پیکربندی کاملا متفاوت باشیم.

اینتل، سازندگان مادربرد و سیستم را مقصر مشکلات پایداری پردازنده‌های نسل 14 و 13 می‌داند

به زودی اینتل به یک سوکت جدید تحت عنوان (LGA-1851) نیاز دارد که پردازنده‌های Arrow Lake-S را با هسته‌های جدید CPU Lion Cove و Skymont، که برای دسکتاپ‌ها و برای اولین بار از طریق طراحی چیپ‌لت تولید خواهند شد را در خود جای دهد. اما شایعه جدید حاکی از آن است که اینتل قصد دارد یک بار دیگر قالب‌ها را برای بخش میان رده خود، یعنی پردازنده Core Ultra 5 240F ترکیب کند، که انتظار می‌رود جایگزین مدل‌های Core i5-14400 شود و همچنین با دو پیکربندی متفاوت عرضه شود.

در مورد پردازنده‌های Arrow Lake، این به معنای یک قالب با هسته متفاوت است، در حالی که قالب‌های باقی مانده باید کاملا یکسان باشند. طبق گفته Xino، نسخه F که در واقع فاقد گرافیک (یا به صورت غیرفعال) است، از دو پیکربندی از قالب‌های مذکور استفاده می‌کند، که در نهایت یا با پیکربندی هسته 16 هسته کم‌مصرف با 8 هسته قدرتمند یا نوع 8 هسته کم مصرف با 6 هسته قدرتمند عرضه خواهد شد.

پیکربندی اینتل Core Ultra 5 240F

در حالی که پیکربندی این پردازنده‌ مرکزی هنوز به صورت رسمی مشخص نشده است، اما حداقل چیزی که می‌توانیم حدس بزنیم این است که از نظر هسته‌های CPU با چیزی مشابه یا بهتر از سری Core 14 روبه‌رو خواهیم بود. وقتی صحبت از رشته‌ها می‌شود، سری Arrow Lake-S دیگر از فناوری Hyper-threading پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین تعداد رشته‌ها کمتر می‌شود مگر اینکه اینتل هسته‌های بیشتری اضافه کند. با این حال، واضح است که Core Ultra 9 290K رشته‌های کمتری نسبت به i9-14900K خواهد داشت.

همچنین در مورد Core Ultra 5 240F، تغییر قالب‌های CPU ممکن است به معنای تغییر گره ساخت نیز باشد. گفته می‌شود نسخه 6+8 از Intel 20A استفاده می‌کند، در حالی که بر اساس شایعات، نسخه 8+16 از گره 3 نانومتری اینتل 20A یا TSMC استفاده می‌کند.

بر اساس زمان بندی‌های اینتل در معرفی محصولات جدید خود، نباید تا سال 2025 منتظر عرضه 240F بود، زیرا مدل‌های 65W TDP معمولاً یا در یک رویداد CES یا حداقل در دوره‌ای نزدیک به آن عرضه می‌شوند.

مطالب مرتبط:

  • پردازنده Lunar Lake Core Ultra 200V اینتل با Battlemage Arc iGPU در لپ‌تاپ‌های HP Spectre x360 دیده شد
  • لنوو پردازنده‌های Core Ultra اینتل را با حافظه LPCAMM2 در لپ‌تاپ ThinkPad P1 Gen 7 ترکیب می‌کند
  • پردازنده‌های Lunar Lake V اینتل دارای حداکثر 8 هسته در پیکربندی 4 هسته P و 4 LP E هستند

مشاهده این خبر در سایت مرجع