پردازنده‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ در مقابل اسنپدراگون ۸ نسل ۱ حرفی برای گفتن ندارد

منبع :  دیجی کالا دسته بندی : دیجی کالا کد خبر : 169574 2 سال قبل 518

زمانی که سامسونگ و AMD برای اولین بار تایید کردند که در حال همکاری بر روی ساخت یک پردازنده‌ی گرافیکی برای تراشه اگزینوس هستند، انتظارات از آن‌ها بسیار بالا رفت. این انتظارات همچنین با انتشار گزارش‌هایی به اوج خود رسید که می‌گفتند پردازنده‌ی گرافیکی اگزینوس ۲۲۰۰ AMD ممکن است حتی از پردازنده گوشی‌های هوشمند اپل که عموماً در بازار گوشی‌ها بهترین محسوب می‌شود، پیشی بگیرد. اکنون به نظر می‌رسد که آن گزارش‌ها به شدت اغراق آمیز بوده است.

  • اپل با کنار زدن سامسونگ به رتبه‌ی اول بازار موبایل جهان رسید

هنگامی که پردازنده‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ در هفته‌ی گذشته معرفی نشد، حدس زده شد که این تراشه ممکن است به دلیل مشکلات عملکردی معرفی آن به تأخیر افتاده باشد. اما سامسونگ بالاخره دیروز این تراشه را معرفی کرد و همانطور که انتظار می‌رفت، هسته‌های پردازشی این پردازنده بر اساس جدیدترین معماری Armv9 هستند که سریع‌تر و کارآمدتر از طراحی‌هایی است که چیپست اگزینوس ۲۱۰۰ بر اساس آن‌ها ساخته شده است.

این تراشه همچنین از فناوری ساخت نسبتا پیشرفته‌تر ۴ نانومتری بهره می‌برد و عملکرد NPU دو برابری را در مقایسه با نسل قبلی خود یعنی اگزینوس ۲۱۰۰ ارائه می‌کند. این تنها اطلاعات مقایسه‌ای است که سامسونگ ارائه کرده است. از نظر ترکیب هسته‌های پردازنده، این تراشه شباهت زیادی به جدیدترین تراشه‌های پرچم‌دار مدیاتک و کوالکام دارد و به همین خاطر بار دیگر با یک هسته‌ی Cortex-X2، سه هسته‌ی Cortex-A710 و چهار هسته‌ی Cortex-A510 سروکار داریم.

اگرچه گفته می‌شود که پردازنده‌ی گرافیکی جدید آن به نام Xclipse که مبتنی بر معماری RDNA2 شرکت AMD است، می‌تواند بازی‌های کنسول‌های پلی‌استیشن و ایکس‌باکس را به سری پرچم‌داران آینده این شرکت یعنی گلکسی S22 بیاورد، اما هیچ مدرکی دال بر این حرف‌ها وجود ندارد زیرا  این تراشه‌ی گوشی هوشمند از نظر تعداد هسته‌های پردازنده‌ی گرافیکی، سرعت و دیگر مشخصه‌ها حرفی چندانی برای زدن ندارد.

اسنپدراگون ۸ نسل ۱ در برابر اگزینوس ۲۲۰۰

سامسونگ احتمالاً در هفته‌های آینده اطلاعات بیشتری را در مورد این پردازنده فاش خواهد کرد. اما در حال حاضر، ما نتایج برخی از بنچمارک‌ها در مورد عملکرد این پردازنده دریافت کرده‌ایم که توسط MySmartPrice منتشر شده است. این اطلاعات از افشاگری به نام «ایشان آگاروال»، که سابقه‌ی خوبی در این حوزه دارد به دست آمده است. امتیازات گلکسی S22 اولترا با پردازنده‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ به شرح زیر است:

  • بنچمارک AnTuTu: امتیاز ۹۶۵۸۷۴
  • تست تک هسته‌ای گیک‌بنچ: ۱۱۰۸
  • تست چند هسته‌ای گیک‌بنچ: ۳۵۱۶
  • تست Aztec ruins normal GFXbench: امتیاز ۱۰۹ فریم بر ثانیه

برای مقایسه بد نیست نتایج پردازنده‌ی اگزینوس S21 اولترا سال گذشته را مرور کنیم:

  • بنچمارک AnTuTu: امتیاز ۶۵۷۱۵۰
  • تست تک هسته‌ای گیک‌بنچ: ۱۰۸۱
  • تست چند هسته‌ای گیک‌بنچ: ۳۴۶۳
  • تست Aztec ruins normal GFXbench: امتیاز ۷۱.۵۴ فریم بر ثانیه

به نظر می‌رسد عملکرد این پردازنده‌ی گرافیکی به طور قابل توجهی بهبود یافته است، اما آزمون واقعی این است که آیا این تراشه جدیدترین پردازنده‌ی پیشرفته کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ که در برخی از بازارها قلب تپنده‌ی گلکسی S22 را تشکیل می‌دهد، را شکست داده یا نه. با توجه به نتایج بنچمارک‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۱ درمی‌یابیم که این پردازنده در هر دو مقوله‌ی CPU و GPU عملکرد بهتری از اگزینوس ۲۲۰۰ دارد و این اختلاف، در عملکرد گرافیکی بارزتر است که می‌توان به نوعی گفت با توجه به انتظاراتی که از آن می‌رفت، بسیاری از تحلیگران و کارشناسان را ناامید کرده است.  امتیازات یک گوشی مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۱ در بخش زیر نشان داده شده است:

  • بنچمارک AnTuTu: امتیاز ۹۷۷۶۱۶
  • تست تک هسته‌ای گیک‌بنچ: ۱۲۳۵۱
  • تست چند هسته‌ای گیک‌بنچ: ۳۸۳۷
  • تست Aztec ruins normal GFXbench: امتیاز ۱۳۹.۲۵ فریم بر ثانیه

افشاگر با سابقه یعنی Ice Universe نیز، امتیازهایی را منتشر کرده که باز هم نشان می‌دهد که استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی AMD تفاوت چندانی ایجاد نکرده است. بر اساس این اعداد و ارقام، به نظر می‌رسد که مدل‌های گلکسی S22 مجهز به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام عملکرد بهتری نسبت به مدل‌های اگزینوس ۲۲۰۰ خواهند داشت.

برای یادآوری بد نیست اشاره کنیم که سامسونگ از خانواده‌ی گلکسی S22 در تاریخ ۸ فوریه (۱۹ بهمن) رونمایی خواهد کرد و پیش‌ فروش‌ آن‌ها نیز از روز بعد عرضه آغاز و از تاریخ ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) در فروشگاه‌ها در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. بر اساس آخرین گزارش وب‌سایت SamMobile، قدرتمندترین مدل این سری یعنی گلکسی S22 اولترا با حافظه‌ی داخلی یک ترابایتی در دسترس خواهد بود.

  • سری گلکسی S22 و گلکسی تب S8 سامسونگ احتمالا با هم معرفی می‌شوند

منبع: Phonearena

نوشته پردازنده‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ در مقابل اسنپدراگون ۸ نسل ۱ حرفی برای گفتن ندارد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع