پردازنده‌های AMD Zen 5 حدود 10 درصد افزایش IPC را ارائه می‌دهند

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 590677 1 هفته قبل 66

بر اساس شایعات جدید و بنا به گفته مدیر عامل کمپانی لنوو پردازنده‌های Zen 5 شرکت AMD با جدیدترین معماری هسته‌ای، IPC را حدود 10 درصد افزایش می‌دهند.

همانطور که ممکن است بدانید، نسل بعدی معماری هسته‌ای Zen 5 شرکت AMD به زودی با نزدیک شدن به رویداد Computex 2024 رونمایی می‌شود. ما شاهد افشا شدن اطلاعات مختلفی در رابطه با این پردازنده‌ها، عمدتاً خانواده‌های Strix Point Ryzen AI HX و Granite Ridge Ryzen 9000 بوده‌ایم که به ما نشان می‌دهند معماری نسل بعدی برای عرضه به بازار در نیمه دوم سال جاری میلادی آماده است.

اکنون، به نظر می‌رسد اطلاعات جدیدی که از سوی مدیر کمپانی لنوو در پلتفرم Weibo منتشر شده، به IPC معماری هسته‌ای نسل بعدی اشاره می‌کند. این مدیر همچنین بیان کرده است که اطلاعات فاش شده در رابطه با APU 8050 کمپانی لنوو درست نیست، که بعداً با جزئیات فاش شده از سوی شرکت ایسوس تأیید شد. همچنین چند هفته پیش، این شخص در رابطه با شایعاتی که به تازگی در مورد عملکرد معماری Zen 5 منتشر شده بود، صحبت کرد، که بر اساس آن پردازنده‌های Zen 5 حداکثر تا 40 درصد در هر هسته سریعتر از معماری Zen 4 عمل می‌کنند. در حالی که این شایعات هرگز به IPC اشاره نمی‌کردند و فقط در مورد یک نتیجه خاص SPEC صحبت می‌کردند، با این وجود به نظر می‌رسد که ممکن است برای اولین بار، شاهد فاش شدن احتمالی آنچه IPC Zen 5 ممکن ارائه کند، باشیم.

پردازنده‌های AMD Zen 5 حدود 10 درصد افزایش IPC را ارائه می‌دهند

با توجه به جزئیات، انتظار می‌رود معماری هسته Zen 5 شرکت AMD برای پردازنده‌های Ryzen و EPYC نسل بعدی، حدود 10 درصد افزایش IPC را ارائه دهد. همچنین ذکر شده است که IPC هنگام انتخاب تست Cinebench R23 1T (Single-Thread) بیش از 10 درصد است. معماری‌های هسته Zen شرکت AMD همیشه نتایج عملکرد خوبی را در تست‌های Cinebench نشان داده‌اند، خواه در عملکرد چند رشته‌ای، تک رشته یا IPC باشد. در زیر تجزیه IPC برای نسل مربوطه معماری Zen آمده است:

  • Excavator To Zen 1: افزایش 52 درصدی IPC
  • Zen 1 To Zen+: افزایش 3 درصدی IPC
  • Zen + To Zen 2: افزایش 15 درصدی IPC
  • Zen 2 To Zen 3: افزایش 19 درصدی IPC
  • Zen 3 To Zen 4: افزایش 13 درصدی IPC
  • Zen 4 به Zen 5: افزایش تقریبا 10 درصدی IPC

اگرچه افزایش IPC حدود 10 درصد کمتر از معماری‌های Zen قبلی است (بجز Zen+ که عمدتاً یک به‌روزرسانی بهینه شده بود)، این ادعاها به احتمال زیاد بر اساس نمونه‌های اولیه باشد. به علاوه این احتمال وجود دارد که با سیلیکون نهایی، IPC می‌تواند نزدیک به 15 درصد باشد که رشد بسیار قابل توجهی خواهد بود.

در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد معماری هسته Zen 5 شرکت AMD وجود ندارد، با این وجود نکات برجسته که در ادامه آورده شده تمام آن چیزی است که ما می‌دانیم:

  • افزایش عملکرد و کارایی
  • بازسازی سیستم front-end و امکان صدور گسترده
  • بهینه سازی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی یکپارچه

علاوه بر این، گفته شده است که با عرضه APUهای Strix Point Ryzen AI HX شرکت AMD، این کمپانی ارائه درایورهای ویندوز 10 را متوقف می‌کند که با توجه به میزان بازاریابی این تراشه.های جدید برای پلتفرم PCهای هوش مصنوعی منطقی است. به علاوه گفتنیست که کمپانی مایکروسافت برای استفاده کامل از NPUهای هوش مصنوعی که حداکثر 45 AI TOP و در مجموع 77 TOPS پلتفرم را ارائه می‌کنند، به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل ویندوز 11 نسل بعدی خود را با ویژگی‌های بیشتر Copilot و هوش مصنوعی ترکیب خواهد کرد.

  • بازار پردازنده شاهد رشد 33 درصدی در سه ماهه اول 2024 بود!
  • پردازنده AMD Ryzen 9 7950X3D با 192 مگابایت حافظه کش L3 دیده شده است
  • خداحافظی سامسونگ با گرافیک های AMD در سری گلکسی S26
مشاهده این خبر در سایت مرجع