پروژه کنترل وسایل برقی با تماس صوتی DTMF ماژول سیم کارت Sim800L

منبع :  دیجی اسپارک دسته بندی : اینترنت اشیا IOT کد خبر : 266282 1 سال قبل 1011

کنترل وسایل از راه دور یکی از مهم ترین چالش ها در پروژه های مختلف به شمار می رود. در بسیاری از مواقع، امکان حضور افراد در محل دستگاه وجود ندارد. در این حالت دستگاه می بایست از راه دور کنترل شود. جهت کنترل از راه دور وسایل مختلف، فناوری های بی سیم بسیاری وجود دارند. در این آموزش قصد داریم تا به طراحی سیستمی بپردازیم که به کمک آن بتوان وسایل برقی را از راه دور کنترل نمود. در این سیستم، وسایل برقی از طریق تماس تلفنی و به کمک فناوری DTMF کنترل خواهند شد. در ادامه با مرجع تخصصی آردوینو به زبان فارسی ، دیجی اسپارک همراه باشید.

 

مشخصات فنی کیت کنترل وسایل برقی با تماس

همانطور که اطلاع دارید، به کمک کیت طراحی شده در این آموزش می توانیم وسایل برقی را از راه دور کنترل کنیم. این کنترل از طریق تماس تلفنی و فناوری DTMF  صورت می گیرد. جهت اطلاعات بیشتر در زمینه فناوری DTMF می توانید آموزش آن را با کلیک بر روی این لینک، مطالعه کنید.  با اجرای این پروژه می توانید ۴ رله را کنترل نمایید. به طور کلی مشخصات فنی و ویژگی های کلی این کیت عبارتند از:

۱- قابلیت کنترل رله از طریق تماس تلفنی

۲- اتصال به شبکه موبایلی کشور تحت بستر GSM

۳- سازگاری با کلیه اپراتورهای موبایلی کشور

۴- قابلیت تعریف شماره مجاز جهت برقراری ارتباط

۴- دارای ۴ کانال رله مجزا جهت

۵- قابلیت گزارش گیری از وضعیت رله ها به کمک پیامک

 

ارتباط تلفنی و فرمان از راه دور

همانطور که اطلاع دارید، در این کیت می توان از طریق تماس تلفنی وضعیت رله ها را کنترل نمود. بدین ترتیب بدون هیچ محدودیت فاصله ای، رله ها فرمان خواهند پذیرفت. برای برقراری ارتباط تلفنی از ماژول سیم کارت SIM800L استفاده می کنیم. به کمک این ماژول می توان به شبکه موبایلی کشور متصل شد، پیامک ارسال کرد، پیامک دریافت نمود، به اینترنت متصل شده و به تبادل داده در فضای اینترنت بپردازد. در این کیت هم ماژول SIM800L وظیفه برقراری ارتباط و دریافت فرامین از راه دور را بر عهده می گیرد.

پروژه کنترل وسایل برقی با تماس تلفنی - دیجی اسپارک

 

ماژول سیم کارت SIM800L از طریق رابط سریال UART و به کمک فرامین AT می تواند کنترل شود. جهت راه اندازی و کار با این ماژول کلیدی، آموزش سلسله مراتبی در دیجی اسپارک منتشر شده است. این آموزش را با کلیک بر روی این لینک مطالعه نمایید.

 

نحوه اجرای فرامین در کنترل وسایل برقی با تماس

یکی از مهم ترین قسمت های هر پروژه هوشمند دیجیتالی، واحد فرمان است. این واحد که از یک میکروکنترلر تشکیل شده، طبق برنامه نویشته شده توسط برنامه نویس عمل کرده و فرامین را اجرا می کند. در این پروژه ما از برد آردوینو UNO استفاده می کنیم. به کمک این برد می توانیم داده های ارسالی از سوی ماژول SIM800L را دریافت و مدیریت کنیم.

برد آردوینو Uno در پروژه کنترل وسایل برقی با تماس - دیجی اسپارک

 

برد آردوینو UNO در حقیقت یک برد توسعه برای میکروکنترلر AVR-ATMEGA328P محسوب می گردد. این برد بر روی خود ملزومات لازم برای راه اندازی میکروکنترلر را داشته و بدین تریتب سرعت توسعه پروژه افزایش می یابد.

 

ماژول رله ۴ کانال

پس از دریافت تماس، مدیریت و تحلیل داده های دریافتی، نوبت به اعمال فرمان به رله ها می رسد. در این قسمت ما از ماژول رله ۴ کانال استفاده می کنیم. این ماژول دارای مدار واسط جهت راه اندازی رله است؛ به طوریکه نیازی به سایر قطعات جانبی نطیر دیود و… نیست. با اتصال این ماژول ۴ کانال به آردوینو، فرامین کاربر اجرا خواهد شد.

 

کدهای پروژه کنترل وسایل برقی با تماس

پس از بررسی شماتیک و اتصالات، نوبت به آپلود برنامه روی برد می رسد. توجه داشته باشید که در این مرحله ابتدا برد آردوینو UNO را تنها با کابل USB به رایانه متصل کرده و کدها را روی آن آپلود کنید.

 

جهت دسترسی به این بخش، اشتراک اسپارکر پلاس تهیه کنید.

 

شماتیک و اتصالات پروژه

پس از بررسی قطعات و نقش هر یک در پروژه نوبت به بررسی شماتیک و اتصالات می رسد. تصویر زیر فرم کلی اتصالات پروژه را نمایش می دهد.

شماتیک و اتصالات پروژه کنترل وسایل برقی با تماس - دیجی اسپارک

 

توجه ۱: تغذیه کل سیستم از یک آداپتور ۱۲ ولت ۵ آمپر تشکیل شده است. این تغذیه به جک آداپتور آردوینو متصل می شود.

توجه ۳: ماژول رله ۴ کانال از طریق تغذیه ۵ ولت آردوینو تامین تغذیه می شود. همچنین پایه های ۲ الی۵ له ورودی های رله متصل می شوند.

توجه ۴: پس از اتصال ماژول کاهنده LM2596 به پایه VIN آردوینو، ابتدا خروجی را روی ۴٫۲  تنظیم کرده و پس از آن به ماژول SIM800L متصل کنید.

 

اجرای پروژه کنترل وسایل برقی با تماس

پس از برقراری اتصالات، نوبت به اجرای پروژه می رسد. جهت اجرای پروژه، کمی صبر کنید تا ماژول SIM800L به شبکه متصل شود. زمانیکه این ماژول به شبکه متصل می شود، هر سه ثانیه یکبار شروع به چشمک زدن می کند. در این حالت، با سیم کارت درون کیت تماس بگیرید.

توجه: تماس تلفنی حتما باید با همان شماره ای که در کدهای برنامه قرارگرفته است، صورت پذیرد. تنظیم شماره در کدهای برنامه توضیح داده شده است.

پس از برقراری تماس تلفنی، پس از چند لحظه تماس قبول می شود. با قبول تماس می توانید از طریق صفحه کلید تلفن، وضعیت رله ها را کنترل کنید. برای این منظور ابتدا شماره رله و سپس وضعیت آن با عدد ۱ برای روشن شدن و عدد صفر برای خاوش شدن، از طریق صفحه کلید گرفته شود. پس از این قسمت برای تایید، کلید # را فشار دهید. به عنوان مثال فرض کنید می خواهید رله شماره یک (که به پایه شماره ۲ اردوینو متصل شده) را کنترل کنید. به همین منظور عبارت #۱۱ را فشار می دهیم. با این فرمان، رله شماره یک روشن شده و تماس قطع خواهد شد. در ادامه در صورتیکه بخواهیم رله شماره ۲ را خاموش کنیم، به صورت #۲۰ عمل می کنیم.

اتصالات و راه اندازی پروژه کنترل وسایل برقی با تماس - دیجی اسپارک

 

در ادامه، در صورتیکه بخواهیم از وضعیت رله ها مطلع شویم، می توانیم از امکان گزارش گیری پیامکی استفاده کنیم. به این منظور کافیست به شماره سیم کارت SIM800L، عبارت !# را ارسال کنیم. پس از چند لحظه، پیامکی با مضمون وضعیت رله ها به شماره تعیین شد در کدهای برنامه، ارسال خواهد شد.

ارسال گزارش وضعیت کنترل وسایل برقی با تماس - دیجی اسپارک

 

لوازم مورد نیاز

لینک خرید کیت رله کنترل DTMF، کلیک کنید

 

جمع بندی

در این آموزش به طراحی و پیاده سازی کیت کنترل وسایل برقی از طریق تماس DTMF پرداختیم. فناوری DTMF، یک روش جهت انتقال داده از طریق تماس تلفنی است.  به کمک این روش و با برقراری تماس تلفنی می توان با صفحه کلید، عددها را ارسال نمود. در این آموزش به طراحی و پیاده سازی یک سیستم کنترل رله از طریق DTMF پرداختیم. به کمک این سیستم می توان تا ۴ رله را به سادگی و از طریق کلیدهای صفحه تماسمدیریت نمود. همچنین با ارسال پیامک، از وضعیت رله ها گزارش گیری پیامکی داشت. در کنار این جهت برقراری امنیت، تماس تلفنی و کنترل رله ها تنها از طریق شماره ثبت شده در حافظه دستگاه امکان پذیر است.

 

نوشته پروژه کنترل وسایل برقی با تماس صوتی DTMF ماژول سیم کارت Sim800L اولین بار در دیجی اسپارک پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع