پیشایندهای جذب گردشگران پزشکی در شهرک های سلامت اصفهان
گردشگری پزشکی یک موضوع نسبتاً جدید است. علیرغم وجود مطالعات بسیار در حوزه سلامت در ایران، مطالعه چندانی در حوزه بازار گردشگری پزشکی صورت نگرفته است هدف پژوهش حاضر بررسی پیشایندهای جذب گردشگران پزشکی در شهرک های سلامت اصفهان است. روش پژوهش کاربردی و آمیخته از نوع کیفی و کمی است در پژوهش کیفی با انجام روش کدگذاری به روش تم به مدل نظری رسیده و سپس از طریق روش دیمتل و تحلیل شبکه فازی متغیرهای اثرگذار و اثرپذیر احصا شده است. یافته ها نشان داد که بیشترین وزن مربوط به بعد «هزینههای سفر» است با وزنی برابر با 193/0 . در بین معیارها «هزینه جراحی» است که اولویت اول را کسب کرد. معیارهای «فاصله از مبدأ» اولویت دوم، «پکیجهای کامل توریستی و درمانی» اولویت سوم، «هزینههای حملونقل» اولویت چهارم و «هماهنگی بین کادر درمان» اولویت پنجم و «هزینه دارو» اولویت ششم در بین 36 معیارها کسب کردند که تقریباً 21% از وزن کل معیارها را به خود اختصاص دادند و این نشان از اهمیت بسیار این معیارها است. نتیجه گیری : متغیرهای اثرگذار شامل فناوری و تجهیزات درمان، کیفیت خدمات و جاذبههای گردشگری، شرایط فرهنگی و متغیرهای اثرپذیر شامل هزینههای سفر، کارکنان و فرآیند درمان، تبلیغات و بازاریابی بوده که اثرگذارترین آنها متغیر تکنولوژی و تجهیزات درمان و اثرپذیرترین آنها متغیر هزینههای سفر است . نوآوری تحقیق در روش استفاده از روش دیمتل و تحلیل شبکه فازی بوده است.