چین با ارائه یارانه‌های کلان، فروش تراشه‌های هوش مصنوعی داخلی را تقویت می‌کند

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 589743 2 هفته قبل 136

چین با هدف ترویج محصولات داخلی، از خریداران تراشه‌های هوش مصنوعی بومی با ارائه یارانه‌های کلان حمایت مالی می‌کند.

پکن در تلاش است تا با تغییر رویکرد خود در حوزه هوش مصنوعی، وابستگی به شرکت‌های بین‌المللی همچون NVIDIA، Intel و AMD را کاهش دهد. این کشور قصد دارد با اولویت دادن به تولید داخلی تراشه‌های هوش مصنوعی، به خودکفایی در این زمینه دست یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شهر پکن موافقت کرده است تا با ارائه یارانه به خریداران تراشه‌های هوش مصنوعی ساخت داخل، از آنها حمایت مالی کند. هدف از این اقدام، ترویج محصولات داخلی در برابر رقبای خارجی است. چین به این نتیجه رسیده که تحریم‌های آمریکا، ضربه سختی به صنعت نیمه‌هادی این کشور وارد کرده و تنها راه مقابله با آن، یافتن جایگزین‌های داخلی است.

در میان شرکت‌های چینی فعال در حوزه هوش مصنوعی، هواوی توانسته با تراشه Ascend 910B خود، پیشرفت چشمگیری داشته باشد. این موفقیت نه تنها به دلیل بومی بودن راهکار هواوی، بلکه به خاطر کیفیت و کارایی بالای آن بوده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت‌های چینی، از خرید تراشه‌های جدید NVIDIA خودداری کرده و محصولات داخلی را گزینه‌های بهتری می‌دانند.

استارتاپ‌های نوظهور چینی در حوزه هوش مصنوعی

علاوه بر هواوی، شرکت‌هایی مانند علی‌بابا و تنسنت نیز راهکارهای اختصاصی هوش مصنوعی خود را توسعه داده‌اند، اما قدمت بیشتر این محصولات، مانع از پذیرش گسترده آنها در بازار شده است. استارتاپ‌هایی نظیر BirenTech و Moore’s Threads نیز با ارائه تراشه‌های جذاب هوش مصنوعی، در حال ظهور هستند و با گذشت زمان و پیشرفت فناوری، شاهد حضور پررنگ‌تر آنها در بازار خواهیم بود.

با محدود شدن فعالیت شرکت‌های آمریکایی در چین، باید منتظر ماند و دید که بازار هوش مصنوعی این کشور تا چه حد تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. علی‌رغم جاه‌طلبی‌های چین، کمبود قدرت محاسباتی پیشرفته می‌تواند به شرکت‌های داخلی این کشور آسیب برساند.

به نظر شما آیا ارائه یارانه‌های کلان و حمایت مالی دولت چین از تراشه‌های هوش مصنوعی داخلی، می‌تواند این کشور را در مسیر خودکفایی در این حوزه قرار دهد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

  • گوگل پلی امکان دانلود هم‌ زمان چند اپلیکیشن را فراهم می‌کند
  • حکمرانی انویدیا بر بازار هوش مصنوعی: فروش 40 میلیارد دلار پردازنده گرافیکی در سال 2024
  • انویدیا اولین ایستگاه هوش مصنوعی DGX H200 جهان را به OpenAI تحویل داد
مشاهده این خبر در سایت مرجع